Kuiva ja lämmin sisäilma ärsyttää monia

Silmiä pistelee ja nenä tuntuu kuivalta ja ihoa kiristää ja kutittaa. Kuiva sisäilma ärsyttää lämmityskaudella erityisesti allergisia ja astmaatikkoja.

- Tyypillistä on, että ilma tuntuu kuivalta, koska asunnossa on liian lämmintä. Sopiva sisälämpötila talvisin on 21-22 astetta. Mitä korkeampi lämpötila on, sitä kuivemmalta sisäilma tuntuu. Lämmön lisäksi runsas pöly lisää kuivuuden tunnetta, kertoo sisäilma-asiantuntija Anne-Marie Kurka Allergia- ja Astmaliitosta.

Höyrystävästä ilmankostuttimesta
voi olla apua

Jos oireiden mukainen lääkitys, lämpötilan säätö ja huolellinen siivous eivät auta, voi talvella käyttää höyrystävää ilmankostutinta. Höyrystävä kostutin on paras, koska höyrystyvän veden korkea lämpötila estää mikrobien kasvua. Höyrystävienkin kostuttimien vesi on hyvä vaihtaa joka päivä. Kun laitetta ei käytetä, se pitää tyhjentää vedestä, koska seisovassa vedessä mikrobit lisääntyvät nopeasti.

Ilmankostuttimen hankinnan yhteydessä kannattaa hankkia myös kunnollinen kosteusmittari ja seurata ilman kosteutta. Suositeltava ilman kosteus on lämmityskaudella 25-45 prosenttia. Pakkaspäivinä huoneilman suhteellinen kosteus voi laskea 10-20 prosenttiin.

Vanha kosteusmittari jämähtää joskus näyttämään samaa, yleensä todellista korkeampaa kosteuspitoisuutta. Mittarin voi saada jälleen toimimaan käärimällä sen kosteaan pyyhkeeseen ja laittamalla nyytin pariksi tunniksi muovipussiin: tällöin mittarin tulisi näyttää 100 prosenttia.

Jos kuiva ilma ei aiheuta oireita, ei ilmaa tarvitse kostuttaa. Kuivassa ilmassa on myös etuja, pölypunkit eivät lisäänny kuivassa. Suomessa on huomattavasti vähemmän pölypunkkiallergiaa kuin Keski- ja Etelä-Euroopan maissa, joissa sisäilma on talvellakin kosteaa.

Kosteus voi vaurioittaa
rakenteita

Sisäilman kosteus ei saa lämmityskaudella nousta yli 45 prosentin. Jos huoneilma on liian kosteaa, syynä voi olla riittämätön ilmanvaihto. Myös runsas veden käyttö tai suurien pyykkimäärien kuivaaminen sisätiloissa lisää sisäilman kosteutta.

- Jos sisäilma on liian kosteaa, ylimääräinen kosteus tiivistyy kylmiin rakenteisiin ja voi aiheuttaa kosteusvaurion. Lisäksi rakennus- ja sisustusmateriaalien päästöt lisääntyvät kosteassa, kertoo rakennustekninen asiantuntija Tuula Syrjänen Allergia- ja Astmaliitosta.

Kannattaa muistaa, että talvellakin ilman pitää vaihtua. Kosteus ei saa tiivistyä ikkunoihin. Huurun pitää hävitä kylpyhuoneen peilistä suihkun jälkeen kymmenessä minuutissa ja hyvin lingotun pyykin pitää kuivaa puolessa vuorokaudessa. Makuuhuoneen ilma ei saa tuntua nukutunkaan yön jälkeen tunkkaiselta.

Kysy neuvoja

Allergia- ja Astmaliiton Sisäilmaneuvonnasta, p. 0600 14429, voi kysyä sisäilmaan liittyvistä asioista tarkemmin. Sisäilmaneuvonta palvelee maanantaista torstaihin klo 9 - 12.
Allergianeuvonnassa, p. 0600 14419, terveydenhuollon ammattilaiset vastaavat allergia- ja astmakysymyksiin maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9 – 13 ja torstaisin klo 13 – 17.
Puhelujen hinnat ovat 0,85 e/min + paikallisverkkomaksu.

Lisätietoja toimituksille
- Tiedottaja Maarit Rautio, p. (09) 4733 5317, 040 549 1003