Mikä koira sopii allergiselle?

”Mikä koira sopisi allergiselle” on yksi yleisimmistä kysymyksistä Allergia- ja Astmaliiton Allergianeuvonnassa. Muutenkin lemmikeistä kysytään paljon. Markkinoille tulee koko ajan uusia eläimiä, ja ihmiset haluavat tietää, josko joku uusi eläin sopisi lemmikiksi, kun koiralle ja kissalle ollaan jo allergisia.

- Valitettavasti eläinkyselijöille on useimmiten tuotettava pettymys: jos on allergisoitunut jo jollekin eläimelle, on iso todennäköisyys allergisoitua muillekin eläimille, painottaa allergianeuvoja Jonna Suominen Allergia- ja Astmaliitosta. Eikä allergisoimatonta koiraa tai kissaa oikeasti ole jalostettu.
Allergia- ja Astmaliiton puhelinneuvonta tarjoaa apua allergiaa ja astmaa sairastavien ongelmiin sekä sisäilman pulmiin. Viime vuonna kyselyjä tuli noin 4000.

Eniten kysytään ruoka-allergiasta

Joka viides kysely koskee ruokaa. Ruoka-allergia on pikkulasten yleisin allergia, ja perusruoka-aineallergia kuten maito-, vilja- tai muna-allergia vaikuttaa voimakkaasti perheen ruokailuun. Yhtäkkiä vanhempien onkin osattava valmistaa ruokia ilman kotimaisia viljoja tai maitoa. Ja samalla on huoli siitä, miten lapsi saa riittävästi ravintoa kasvaakseen ja kehittyäkseen normaalisti.
Paljon soittoja tulee myös vanhemmilta, joiden lapsilla vasta epäillään allergiaa. Välillä neuvojan täytyy toppuutella vanhempia rajoittamasta lapsen ruokavaliota ominpäin. Vaikka laboratoriokokeessa näkyisi herkistyminen jollekin ruoka-aineelle, ei ruokaa saa alkaa välttää jos se ei aiheuta oireita. Vain oireita hoidetaan, ei laboratoriotulosta.
Suomalaisten kansainvälistyminen näkyy myös neuvonnassa, yhä useampi neuvoja tarvitseva soittaa ulkomailta. Euroopan maiden lisäksi suomalaisia on runsaasti esimerkiksi Kiinassa ja Yhdysvalloissa. Ongelmat ovat samoja kuin kotimaassakin, ja usein soittaja haluaa varmistaa, että kotimaasta saa samanlaiset hoito-ohjeet kuin asuinmaasta.
Yli kolmasosassa kysymyksissä käsitellään erilaisia allergiaoireita, allergista nuhaa, silmäoireita ja ihottumaa. Lähes yhtä paljon kysytään allergian hoidosta, lääkityksestä, voiteista ja siedätyshoidosta.
Viime vuonna ihmiset alkoivat kysellä myös suolahuonehoidosta, joka on uusi hoitomuoto Suomessa. Allergia- ja Astmaliiton Etelä-Karjalan Allergia- ja Ympäristöinstituutissa asiaa tutkitaan parhaillaan ja jo nyt voidaan sanoa, että suolahuonehoito helpottaa monen astmaatikon oloa.

Otsonaattorien kieltäminen kiinnosti

Allergia- ja Astmaliiton sisäilmaneuvonnasta kysytään tietoa ilmanvaihdosta (13%), rakennusmateriaalien valitsemisesta (13%) sekä kosteus- ja homevaurioista (28%). Myös erilaisista laitteista kuten imureista ja ilmankostuttimista kysytään usein (20%).
- Viime syksynä kysyttiin otsonaattoreista. Syynä oli sosiaali- ja terveysministeriön antama lausunto, joka kielsi otsonia tarkoituksella sisätiloihin tuottavien laitteiden käytön mahdollisten terveyshaittojen vuoksi, kertoo rakennustekninen asiantuntija Tuula Syrjänen.
- Silti jotkut laitevalmistelijat suosittelivat laitteita jatkuvaan käyttöön puhdistamaan asuntoa esimerkiksi homeista.
Kaikkein eniten Sisäilmaneuvonnasta kysytään asuntojen ja työpaikkojen home- ja kosteusongelmista. Monilla soittajilla onkin selkeä home-ongelma, mutta joskus vaatii salapoliisin kykyjä selvittää puhelimitse mistä kodin tunkkainen haju oikein johtuu. Kyse voi olla myös huonosta ilmanvaihdosta.

Kysy neuvoa:

Allergianeuvonta vastaa numerossa 0600 14419 maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–13 ja torstaisin klo 13–17. Sisäilmaneuvonta vastaa numerossa 0600 14429 joka päivä maanantaista torstaihin klo 9–12 . Puhelujen hinnat ovat molemmissa numeroissa 0,85 e/min + paikallisverkkomaksu.

Lisätietoja toimituksille:
• tiedottaja Maarit Rautio, p. (09) 4733 5317, 040-549 1003 tai tiedotus@allergia.com
• allergianeuvoja Jonna Suominen, p. (09) 4733 5202, 040-5511 829
• rakennustekninen asiantuntija Tuula Syrjänen, p. (09) 4733 5421