Nenään suihketta - ALLERGIAVIIKKO® alkaa!

Allergia- ja Astmaliitto jäsenyhdistyksineen järjestää 30. maaliskuuta - 5. huhtikuuta Valtakunnallisen ALLERGIAVIIKON. Viikon aikana järjestetään yli sata tapahtumaa eri puolilla Suomea.

Allergia- ja Astmaliiton ja yhdistysten toimijoita ja neuvojia tapaa Allergiaviikolla muun muassa kauppakeskuksissa ja apteekeissa. Pääkaupunkiseudulla Allergia- ja Astmaliiton neuvoja saa maanantaina Pasilan asemalla, tiistaina kauppakeskus Isossa Omenassa, keskiviikkona Itäkeskuksessa ja torstaina kauppakeskus Sellossa. Kaikki tapahtumat klo 11-19, mahdollisuus testata maksutta keuhkojensa toimintaa ja mitata ihonsa kosteuspitoisuus. Allergiatalolla Meilahdessa on lisäksi torstaina yleisötapahtuma luentoineen ja allergiatori klo 16.30-20.00. Allergianeuvonta- ja sisäilma¬neuvonta¬numerot vastaavat koko Allergiaviikon ajan.
Allergiaviikko® järjestetään yhteistyössä Suomen Apteekkariliiton jäsenapteekkien ja Yliopiston Apteekin kanssa. Koko maan tapahtumat löydät verkkopalvelustamme.

Siitepölykaudesta tulossa tavanomaista heikompi

Koivujen kukinta alkaa Etelä- ja Keski-Suomessa yleensä huhtikuun lopussa ja suurimmat siitepölypitoisuudet mitataan toukokuun puolella. Pohjois-Suomessa kukinta alkaa myöhemmin ja kausi jatkuu pitkälle kesäkuuhun. Monena keväänä etelätuulet tuovat koivun ja lepän siitepölyä jo ennen paikallista kukintaa. Kaukokulkeumat ovat yleensä lyhytaikaisia ja voivat mennä ohi jo yhden yön aikana.

Metsäntutkimuslaitoksen norkkolaskentojen mukaan koivun siitepölykaudesta on tulossa tänä keväänä keskimääräistä heikompi, mutta säät vaikuttavat paljon siitepölymääriin. Viileällä ja sateisella säällä siitepölyä on ilmassa vähemmän.

- Siitepölyallergisen kannattaa aloittaa lääkitys 1-2 viikkoa ennen siitepölykauden alkamista, sillä nenäsuihketta pitää käyttää useita päiviä ennen kuin se saavuttaa täyden tehonsa, muistuttaa allergianeuvoja Anne Vuorenmaa Allergia- ja Astmaliitosta.

Lievää allergiaa voi hoitaa itse

Jos keväällä nenää kutittaa tai se on tukkoinen, jos nenä vuotaa ja aivastuttaa ja silmiä kutisee, on todennäköisesti kyse siitepölyallergiasta. Nenävuoto on tyypillisesti vetistä ja väritöntä.

Lievää allergiaa voi lääkitä itsekin, apteekista saa ilman reseptiä monia allergialääkkeitä, sekä antihistamiineja, silmätippoja että nenäsuihkeita. Antihistamiinit riittävät yleensä hoidoksi lievässä allergiassa. Ne vaikuttavat nopeasti, jo ½-1 tunnin kuluttua lääkkeen ottamisesta. Jos oireet eivät pysy poissa pelkällä antihistamiinilla, kutisevia silmiä hoidetaan silmätipoilla ja kutisevaa nenää suihkutettavilla kortisonisuihkeilla. Suihkeet auttavat yleensä myös nenän tukkoisuuteen.

- Nenäsuihketta pitää käyttää säännöllisesti niin kauan kun oireita aiheuttavan kasvin siitepölyä on ilmassa, muistuttaa Anne Vuorenmaa.
- Silloin tällöin otettu annos ei auta mitään.

Jos olo ei parane lääkityksellä, kannattaa käydä lääkärillä, jossa voidaan varmistaa että kyse on allergiasta ja etsiä sopivin mahdollinen lääkitys.

Estä siitepölyn pääsy sisälle

Ihminen viettää suurimman osan päivästään sisätiloissa ja allerginen voi helpottaa oloaan estämällä siitepölyn pääsy sisälle. Siitepöly tulee tehokkaasti sisään avoimista ovista ja ikkunoista – ja varsinkin läpiveto tuo siitepölyä tehokkaasti kauimmaiseenkin nurkkaan.

Parhaiten siitepölyt pitää ulkona koneellinen ilmanvaihto, jossa on tuloilman hiukkassuodatus. Jos koneellista ilmanvaihtoa ei ole, kannattaa asentaa ulkoilmaventtiileihin hiukkassuodattimet. Myös tuuletusikkunoihin voidaan laittaa suodattimet.

Ulkovaatteet ja kengät kannattaa jättää eteiseen ja mahdollisuuksien mukaan ravistella takki ja pyyhkiä kengät jo ulkona. Pahimpaan siitepölyaikaan voi tehostaa siivousta ja pyyhkiä eteisen lattiaa tavallista useammin nihkeällä liinalla.

Hiusten ja kasvojen huuhtelu ennen nukkumaanmenoa estää siitepölyn hankautumisen tyynyyn ja joutumisen sitä kautta hengityselimiin ja silmiin. Koirien ja kissojen turkit kannattaa myös pudistella ulkona lenkin jälkeen, etteivät ne kuljettaisi siitepölyä turkissaan sisään.

Siitepölytiedotuksia kannattaa seurata, linkit tiedotteisiin löydät verkkopalvelusta www.allergia.fi
Allergianeuvonta vastaa kysymyksiin numerossa 0600-14419 ma, ti, ke ja pe klo 9-13 ja to klo 13-17
Sisäilmaneuvonta vastaa kysymyksiin numerossa 0600-14429 ma, ti, ke ja to klo 9-12
(puheluiden hinta 0,87 €/min + pvm)