NIISKUNEITI JA NUHANENÄ -KOULUTUS

ALLERGIA- JA ASTMALIITTO RY TIEDOTTAA TIEDOTE 24.1.2003 NIISKUNEITI JA NUHANENÄ -KOULUTUS Allergia- ja Astmaliitto ry järjestää vuonna 2003 terveydenhuollon ammattilaisille koulutustilaisuuksia allergisesta nuhasta Helsingissä 5.2, Turussa 5.3, Kuopiossa 12.3 ja Oulussa 19.3. Koulutuksen tavoitteena on jakaa uusinta tietoa mm. allergisen nuhan mekanismeista, laukaisijoista, oireista, tehokkaista hoidoista sekä vertaistuesta. Allerginen nuha on oireita aiheuttava nenän sairaus, jonka käynnistää IgE-välitteinen tulehdusreaktio nenän limakalvojen allergeenialtistuksen jälkeen. Allergista nuhaa esiintyy vähintään 10-25 %:lla väestöstä ja nuhasta kärsivien määrä kasvaa koko ajan. Vaikka allerginen nuha ei tavallisesti ole vakava sairaus, se saattaa heikentää potilaiden elämänlaatua ja vaikuttaa heidän suorituksiinsa. Lisäksi nuhan aiheuttamat kustannukset ovat huomattavat. Allerginen nuha luokitellaan jaksoittaiseen ja jatkuvaan nuhaan. Nuhaa luokiteltaessa otetaan huomioon oireiden voimakkuus ja vaikutus jokapäiväiseen elämään sekä elämänlaatuun. Hoidon kulmakivinä ovat allergeenin välttäminen, milloin se on mahdollista, oireenmukainen lääkehoito sekä siedätyshoito. Niiskuneiti ja Nuhanenä 5.2.2003 Helsinki · Osastonylilääkäri Henrik Malmberg luennoi aiheista Marssiiko nuha astmaksi, Siitepöly kutittaa nenää ja ruoka suuta sekä Nuhapotilaan hoitoketju. Hänen luennoissaan tulee esille mm. allergisen nuhan mekanismit, laukaisijat, oireet sekä allergisen nuhan ja astman yhteys, eri pölyjen vaikutukset allergiseen nuhaan sekä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja järjestöjen roolit. · Korva-, nenä-, kurkkutautien ja allergologian erikoislääkäri Maija Hytönen luennoi mm. allergista nuhaa sairastavan sosiaalisesta selviytymisestä ja elämänlaadun tutkimisesta. · Korva-, nenä-, kurkkutautien ja allergologian erikoislääkäri Juhani Rinne kertoo allergisen nuhan uusista hoito-ohjeista. · Keuhkosairauksien erikoislääkäri Klaus Tamminen puhuu siedätyshoidon Käypä hoito- ohjeista. · Sisäilma-aseman johtaja Risto Ruotsalainen kertoo terveelliseen sisäilmaan liittyvistä asioista. · Kuntoutuspäällikkö Kaisa Karjalainen luennoi allergista nuhaa sairastavan potilasohjauksesta. · Vertaistoimija Tiina Hiltunen kertoo, miten vertaistuki auttaa allergiaperheitä arjessa selviytymisessä. Allergia- ja Astmaliiton valtakunnalliset neuvontapuhelimet Asiantuntijamme palvelevat neuvontapuhelimissa joka arkipäivä · Allergianeuvonta palvelee numerossa 0600 14419 maanantaista keskiviikkoon klo 9-13, torstaisin klo 15-19 ja perjantaisin klo 9-13 (hinta 0,78 euroa/min+pvm) · Sisäilmaneuvonta vastaa kysymyksiin numerossa 0600 14429 maanantaisin ja torstaisin klo 9-13 (hinta 0,78 euroa /min+pvm) ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/27/20030127BIT00610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/27/20030127BIT00610/wkr0002.pdf