Päivähoidon allergia- ja astmaohjelma toi tietoa ja turvaa - ALLERGIALASTEN TARPEET HUOMIOITAVA PÄIVÄHOIDOSSA

- Allergia- ja astmalapsista suurimman osan hoito sujuu turvallisesti tavallisessa päivähoitoryhmässä, jos lapsen erityistarpeet osataan ottaa huomioon, sanoo Päivähoidon allergia- ja astmaohjelman (PHAA) projektityöntekijä, sairaanhoitaja Tarja Pajunen. Päivähoidon allergia- ja astmaohjelma on antanut päivähoidon ammattilaisille valmiuksia ja varmuutta hoitaa allergista tai astmaa sairastavaa lasta. Raha-automaattiyhdistyksen tukema, Euroopassa ainutlaatuinen hanke jakoi tietoa ja koulutti lähes 2 000 päivähoidon ammattilaista allergisten lasten päivähoitoon. Maksuttomat koulutustilaisuudet järjestettiin 25 paikkakunnalla eri puolilla maata. - Allergisia lapsia riittää nykyisin miltei jokaiseen päivähoitoryhmään, sillä joka neljännen lapsen arvioidaan sairastavan jotain allergiaa. Päivähoidon allergia- ja astmaohjelman tavoitteena oli, että vanhemmat voivat turvallisin mielin jättää lapsensa päivähoitoon ja että henkilökunta voi yhtä turvallisin mielin ottaa lapsen vastaan. Ohjeet kahdella kielellä verkossa Allergisten lasten päivähoitopäivän tueksi koottiin selkeä kirjallinen ohjeisto, jossa on perustiedot lasten allergioista ja astmasta, lääkkeen annosta ja ruokailusta. Ohjeisto toteutettiin sekä suomeksi että ruotsiksi ja lähetettiin maamme jokaiseen päiväkotiin ja perhepäivähoidon ohjaajille. - Päivähoidon allergia- ja astmaohjeisto on saanut paljon kiitosta monipuolisuudestaan ja konkreettisuudestaan. Ohjeisto sisältää muun muassa käytännön vinkkejä siitä, mitä askartelussa, leikeissä, liikunnassa ja ulkoilussa tulee muistaa, kun ryhmässä on allergisia lapsia. Kirjasen liitteenä olevat sallittujen ja kiellettyjen ruoka-aineiden lomakkeet helpottavat perheiden ja päiväkotien yhteistyötä monessa kunnassa. Päivähoitoympäristöä voi helposti parantaa pieninkin resurssein. - Ohjeiston sisäympäristö- ja siivousneuvoja noudattamalla päiväkoti saadaan viihtyisäksi ja turvalliseksi kaikille lapsille ja päiväkodissa työskenteleville, Tarja Pajunen huomauttaa. Apua allergisen päivähoitopäivän suunnitteluun löytyy kätevästi Internetistä. Päivähoidon allergia- ja astmaohjeiston voi tulostaa suomeksi tai ruotsiksi sivuilta: www.allergia.com, www.hengitysliitto.fi tai www.kunnat.net. - Tietoa tarvitaan päivähoidossa jatkuvasti. Hankkeen toteuttajat tarjoavat ohjeistoa tukevaa koulutusta jatkossakin. Päivähoidon allergia- ja astmaohjelma -hankkeen toteuttivat 2003 - 2005 Allergia- ja Astmaliitto, Hengitysliitto Heli ja Suomen Kuntaliitto. Tarja Pajunen kiittää hyvästä yhteistyöstä myös kuntien päivähoitoyksiköitä, sosiaalialan osaamiskeskuksia ja päivähoitoon liittyviä ammattijärjestöjä, jotka ottivat allergia- ja astmalasten asian omakseen. Ohjelmassa olivat mukana Lastentarhanopettajaliitto LTOL, Tehy, Lastenhoitoalan Liitto SLaL ja STAKES. Koulutukset järjestettiin yhteistyössä sosiaalialan osaamiskeskusten, lääninhallitusten ja suurimpien kaupunkien kanssa. Esimerkiksi näin voit helpottaa allergisen lapsen arkea: - Siivoa keväisin hiekoitushiekka pois päiväkodin pihalta mahdollisimman aikaisin - Laita päiväkodin tuuletusikkunoihin siitepölysuodattimet - Vältä askartelua luonnonmateriaaleista, älä tuo pajunkissoja tai koivunoksia sisään - Muovailuvahakin voi sisältää mehiläisvahaa tai kotimaisia viljoja, tarkista mistä se on tehty - Älä säilytä eläinallergisen lapsen ulkovaatteita lähellä eläimen omistavan lapsen vaatteita - Valitse ruokaillessa lasten istumapaikat allergioiden mukaan, esimerkiksi maitoallergiset lapset omaan pöytään ja maitoa juovat omaansa Lisätietoja: - projektityöntekijä Tarja Pajunen, Allergia- ja Astmaliitto, p. (09) 4733 5319 tai 040 574 7515, phaa@allergia.com - johtaja Risto Ruotsalainen, Allergia- ja Astmaliitto, p. (09) 4733 5422, 050-524 9596, risto.ruotsalainen@allergia.com - tiedottaja Outi Rastas, Allergia- ja Astmaliitto, p. (09) 4733 5317 tai 040 7303 851, tiedotus@allergia.com - järjestöjohtaja Riitta Muotka, Hengitysliitto Heli, p. (09) 7527 5102 tai 0400 459 400, riitta.muotka@hengitysliitto.fi