Päivähoidon allergia- ja astmaohjelma TURVAA ALLERGISEN LAPSEN PÄIVÄHOIDON

TIEDOTE JA KUTSU 10.2.2004 Vapaasti julkaistavaksi Päivähoidon allergia- ja astmaohjelma TURVAA ALLERGISEN LAPSEN PÄIVÄHOIDON Valtakunnallisen päivähoidon allergia- ja astmaohjelma PHAA:n tavoitteena on terveellisen ja turvallisen päivähoitoympäristön luominen allergia- ja astmalapsille. Ohjelmaan kuuluvat päivähoidon vastuuhenkilöiden koulutukset alkavat helmikuussa, 12.2. järjestetään koulutus Tampereen terveydenhuolto-oppilaitoksessa. PHAA-projektia toteuttavat Allergia- ja Astmaliitto, Hengitysliitto Heli ja Suomen Kuntaliitto Raha-automaattiyhdistyksen avustuksella. - Valtaosa alle kouluikäisistä lapsista kuuluu päivähoidon piiriin. Moni heistä viettää päivähoidossa 8 - 10 tuntia päivästä. Koska noin 25 % lapsista on jollain tavalla allergisia, käytännössä jokaisessa päivähoitoryhmässä on allergisia lapsia. Suurin osa allergisista ja astmaattisista lapsista tulee toimeen normaalissa päivähoitoryhmässä, jossa tiedostetaan lapsen erikoistarpeet, kertoo päivähoidon allergia- ja astmaohjelman projektityöntekijä Tarja Pajunen. Koulutus luo turvallisuutta Päivähoidon allergia- ja astmaohjelmassa koulutetaan päivähoidon vastuuhenkilöitä 25 paikkakunnalla tämän vuoden aikana. Koulutus on osallistujille maksuton. - Keskusteluissa allergiaperheiden kanssa nousee aina esiin turvallisuus. Vanhempien on turvallista jättää lapsi päivähoitoon, jossa henkilökunta tiedostaa allergia- ja astmalasten hoidon erityispiirteet. Myös päivähoitohenkilökunta, jolla on riittävästi tietoa allergia- tai astmalapsen tarpeista, uskaltaa turvallisin mielin ottaa lapsen vastaan. Lapselle itselleen on tärkeää kokea olevansa tasavertaisesti yksi muista. Kaikin puoleinen turvallisuuden ja luottamuksen kokeminen on tärkeää. Esimerkiksi voimakkaan allergisen reaktion eli anafylaksian sattuminen hoitopäivän aikana voi olla suuri pelon aihe, kertoo projektityöntekijä Tarja Pajunen. Hän painottaa, että myös allergia- ja astmalasten vanhemmat haluavat elää normaalia lapsiperheen arkea. Päivähoitohenkilökunnan kertomukset lapsen päivän touhuiluista ovat tärkeitä siinä missä sairauden tilan raportointikin. Vanhemmat pitävät huolta lapsen allergian hoidosta yhdessä terveydenhuollon kanssa. Päivähoitoyksikkö tarjoaa varhaiskasvatuspalvelua, joka tukee lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Päivähoito tukee lapsen sairauden hoitoa vanhempien ohjeiden mukaisesti. Ohjeisto turvaa arkitilanteita Päivähoidon allergia- ja astmaohjelma tuottaa ohjeiston, joka on toteutettu siten, että pienilläkin resursseilla on mahdollista saada parannuksia allergia- ja astmalasten arkeen ja elämänlaatuun. Kirjallinen ohjeisto jaetaan koulutuksissa ja se löytyy myös päivähoidon käyttöön internet-osoitteista www.allergia.com ja www.hengitysliitto.fi. Ohjeistossa käydään allergianäkökulmasta läpi yhteistyö vanhempien kanssa, lääkkeiden anto ja infektioiden ehkäisy sekä ruokailu. Lisäksi ohjeistossa on tietoa leluista, askartelusta, leikeistä, liikunnasta ja ulkoilusta, retkistä sekä rakennus- ja sisustusmateriaaleista, ilmanvaihdosta ja siivouksesta. Päivähoidon allergia- ja astmaohjelmassa ovat mukana myös Lastentarhanopettajaliitto LTOL, Tehy ja Lastenhoitoalan Liitto SLaL, STAKES, Sosiaalialan osaamiskeskukset sekä Lääninhallitukset. Lisätietoja projektista ja ilmoittautuminen koulutukseen : · Projektisihteeri Tarja Pajunen, p. 09 - 4733 5319 tai phaa@allergia.com Alkukevään 2004 koulutukset: 12.2. Tampere, 24.2. Espoo, 4.3. Vantaa, 9.3. Mikkeli, 10.3. Joensuu, 11.3. Kuopio, 16.3. Pori, 24.3. Oulu, 25.3. Tornio, 26.3. Rovaniemi Allergia- ja astmalapsi päivähoidossa 12.2.2004 Tampereen terveydenhuolto-oppilaitos, Sairaalakatu 6, 33100 TAMPERE OHJELMA: klo 12.00-12.05 Koulutustilaisuuden avaus Lääninsosiaalitarkastaja Marjatta Aittolahti klo 12.05-13.50 Allergiaa ja astmaa sairastava lapsi päivähoidossa - Mitä allergia ja astma tarkoittaa? - Allergioiden ja astman lääkehoito - Yhteistyö vanhempien kanssa - Allergia- ja astmalapsen tarpeet päivähoidossa mm. ruokailu, lelut, leikit, askartelu ja ulkoilu Projektityöntekijä Tarja Pajunen, Allergia- ja Astmaliitto ry klo 13.50-14.15 Keskustelua klo 14.15-14.45 Kahvi klo 14.45-15.30 Sisäilman laadun parantamiskeinot - Kuinka päivähoidon henkilökunta voi vaikuttaa sisäilman laatuun? - Yhteistyö siivouksesta ja kiinteistönhuollosta vastaavan henkilökunnan kanssa Sisäilma-asiantuntija Tuula Syrjänen, Allergia- ja Astmaliitto ry klo 15.30-16.00 Loppukeskustelu klo 16.00 Päivän päätös ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/10/20040210BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/10/20040210BIT00490/wkr0002.pdf