Pujo kiusaa heinäkuussa

​Pujo on siitepölyallergisen harmi heinäkuussa. Kukintakausi alkaa heinäkuun puolivälissä ja kestää noin kuukauden. Allergia- ja Astmaliitto muistuttaa, että pujojen repiminen pihan läheisyydestä kannattaa.

- Pujon siitepöly leviää heikosti ja siksi sen repiminen kodin tai esimerkiksi koulun läheisyydestä vähentää siitepölymäärää ja helpottaa allergiaoireita, kertoo tutkija Juha Jantunen Etelä-Karjalan Allergia- ja ympäristöinstituutista.

Pujoallergisen oireita ovat mm. nuha, aivastelu, nenän kutina ja tukkoisuus. Oireina voivat olla myös mm. yskänärsytys, astmaoireet ja silmien ärsytys. Hoitona käytetään antihistamiinia, silmätippoja ja kortisonia sisältävää nenäsuihketta.

Ristiallergisena reaktiona oireita voi tulla myös mm. persiljasta, kamomillasta, porkkanasta ja hunajasta. Mitään näistä ei pidä välttää turhaan, jos oireet eivät ole pahoja.

- Jos olet pujolle allerginen, vältä liikkumista pujokasvustojen lähellä erityisesti aamuvarhaisella, koska silloin siitepölyä vapautuu kukista eniten, ohjeistaa tutkija Juha Jantunen.

Repiminen niittämistä tehokkaampaa

Pujo on monivuotinen kasvi, mutta se kasvattaa joka vuosi uudet versot. Repimällä päästään eroon 60-70 % pujoista. Repiminen on niittämistä tehokkaampi tapa torjua pujoa. Monet allergia- ja astmayhdistykset järjestävät juuri tästä syystä pujotalkoita.

- Niittämisestäkin on apua allergiaoireiden ehkäisyssä. Niittäminen kannattaa tehdä vasta juuri ennen kukintakautta, jotta pujo ei ehdi kasvattaa uusia kukkaversoja syksyn aikana. Liian aikainen niittäminen voi johtaa usean latvan kehittymiseen ja silloin siitepölymäärät voivat olla jopa suuremmat kuin ilman niittämistä, muistuttaa tutkija Juha Jantunen.

Hän kertoo, että pujosta on harmia koko maassa, vaikkakin siitepölymäärät ovat pohjoisessa pienempiä kuin Etelä-Suomessa. Pujo on joutomaiden kasvi, joka löytää paikkansa kaupungeissa ja pelloilla siellä, missä maata myllätään.

- Pujo tulee vapaalle paikalle nopeasti, elää siinä joitakin vuosia ja häviää sitten, kun muu kasvillisuus alkaa vahvistua, kertoo Juha Jantunen Etelä-Karjalan Allergia- ja Ympäristöinstituutista.

Etelä-Karjalan Allergia- ja Ympäristöinstituutti on Allergia- ja Astmaliiton Joutsenossa sijaitseva tutkimuskeskus. Instituutti teki vuosina 2006-2007 tutkimuksen, jossa selvitettiin pujon allergiahaittaa taajama-alueilla. Parhaillaan Allergia- ja Ympäristöinstituuttissa tutkitaan mm. siitepölyllä höystetyn hunajan vaikutusta siitepölyallergian siedättäjänä.

Juha Jantunen, tutkija, Etelä-Karjalan Allergia- ja Ympäristöinstituutti
puh. (05) 4328 632

Tiedottaja Elina Demir
Puh. (09) 4733 5317
email: tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliiton neuvontanumerot

Allergianeuvonta, p. 0600 14419. Ma, ti, ke ja pe klo 9-13, to klo 13-17.
Allergianeuvonta palvelee normaalisti koko kesän.

Sisäilmaneuvonta, p. 0600 14429. Ma, ti, ke ja to klo 9-12. Suljettu heinäkuun.

Puheluiden hinnat 0,85 EUR/min.