Sisäilma kosteammaksi kotikonstein

Pakkasilma tuntuu hengityksessä, iholla ja silmissä. Talvella myös sisäilma muuttuu kuivaksi, mistä seuraa nenän karstaisuutta sekä ihon ja silmien kuivuutta. Tilannetta voi hieman helpottaa huolehtimalla oikeasta lämpötilasta ja ilmankosteudesta sisätiloissa.

- Ulkoilmaan sitoutuneen veden määrä vähenee kylmällä ilmalla. Samalla myös sisäilman kosteus pienenee. Varsinkin allergiset ja astmaa sairastavat huomaavat ilman kuivumisen nenän karstaisuutena sekä ihon ja silmien kuivumisena, mutta myös terveet voivat saada samoja oireita, kertoo Tuula Syrjänen Allergia- ja Astmaliiton ja Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonnasta.

Jos sisäilma alkaa tuntua liian kuivalta, avuksi voi ottaa ilmankostuttimen. Tuula Syrjänen pitää kuumahöyrystävää ilmankostutinta parhaana, koska mikrobit eivät elä kuumassa vedessä. Muun tyyppisissä kostuttimissa mikrobikasvun vaara on suurempi – ja mikrobit puolestaan leviävät ilmankostuttimesta huoneilmaan.

- Sisäilman kosteus ei saa nousta yli 45 prosentin, jotta talon kylmiin rakenteisiin ei ala tiivistyä kosteutta. Ilmankostuttimen ohessa on siis hyvä hankkia myös suhteellisen ilmankosteuden mittari, Tuula Syrjänen neuvoo.

- Sijoita kuumaa vettä täynnä oleva laite lasten ja lemmikkien ulottumattomiin. Lisäksi laite tyhjennetään silloin, kun sitä ei käytetä. Kun laite täytetään vasta käynnistyksen yhteydessä, tiedät ilmankosteuden tulevan puhtaasta vedestä, Tuula Syrjänen ohjeistaa.

Säädä huoneiston lämpötila oikein

Tuula Syrjäsen kokemuksen mukaan moni uskoo sähköpattereiden kuivattavan ilmaa enemmän kuin vesikiertoiset patterit. Tämä on väärä uskomus, sillä vesikiertoisten pattereiden vesi pysyy patterin sisällä, eikä siis mitenkään vaikuta sisäilman kosteuspitoisuuteen.

-  Jos patterit paahtavat täysillä, lämpötilaa on hyvä laskea 21-22 asteeseen. Siten voidaan hieman vaikuttaa sisäilman kosteuteen, sisäilma- ja korjausneuvonnan päällikkö Tuula Syrjänen ohjeistaa.

Toinen yleinen olettamus on, että ilmankosteutta voisi nostaa lämpöpattereille asetetuilla vesilaseilla. Näin haihtuvan veden määrä on kuitenkin melkoisen pieni, eikä riitä parantamaan sisäilman mukavuutta.

Sisäilma- ja korjausneuvonnan päällikkö Tuula Syrjänen, p. 020 757 5143

Allergia- ja Astmaliitto: tiedottaja Elina Demir, puh. (09) 4733 5317, email: tiedotus@allergia.fi

Hengitysliitto Heli: tiedottaja Sari Sakala, puh. 020 757 5123, email: sari.sakala@hengitysliitto.fi

Allergia- ja Astmaliiton ja Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonta