Terveysjärjestöt hoputtavat nopeaan katujen puhdistukseen

Liikenteen nostattama katupöly aiheuttaa terveysriskin lähes kaikille. Allergia- ja Astmaliitto, Hengitysliitto sekä Sydänliitto hoputtavat kuntia ja kaupunkeja nopeaan katujen puhdistukseen heti lumitilanteen salliessa.

Terveysjärjestöt muistuttavat, että katujen nopea puhdistus heti teiden kuivuessa vähentää huomattavasti katupölyn määrää. Pienille lapsille sekä astmaa ja keuhkoahtaumaa sairastaville katupöly voi aiheuttaa keuhkojen toiminnan heikentymistä, astmaoireiden pahentumista tai astmakohtausten lisääntymistä.
– Hiekoitushiekan, asfalttipölyn ja rengaskumin sekasotkun hengittäminen ei ole hyväksi kenellekään. Katupöly tuntuu nenässä, suussa ja silmissä. Suurimmat hiukkaset narskuvat hampaissa, mutta osa pölystä on niin hienojakoista, että se kulkeutuu keuhkoputkiin asti, kuvailee Tuula Syrjänen Allergia- ja Astmaliiton ja Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonnasta.

Hengityssuojain ja nenäkannu avuksi
Jos kadut ehtivät kuitenkin jo pöllytä ennen puhdistustöitä, pölyn hengittämistä voi estää hengityssuojaimella. Hengityssuojain lisää hengityksen vastusta, joten sen kanssa liikkuessa kannattaa pudottaa reilusti vauhtia normaalista. Kertakäyttöiset P2- ja P3-luokitellut hengityssuojaimet sopivat hyvin katupölyn suodattamiseen. Astmaatikolle käy erityisesti uloshengitysventtiilillä varustettu suojain, koska venttiili tekee uloshengittämisen helpommaksi. Hengityssuojaimia myydään apteekeissa, rakennustarvikeliikkeissä ja suuremmissa päivittäistavarakaupoissa.

Nenän huuhtelukannu on puolestaan apuväline jo alkaneisiin oireisiin, kuivuviin limakalvoihin ja nenän karstaisuuteen.
– Normaalit allergialääkkeet auttavat katupölynkin tuomiin allergiavaivoihin. Niiden lisäksi käytetään nenäkannua, jolla huuhdotaan pölyt nenän limakalvoilta. Nenäkannussa käytetään mietoa suolavettä. Lisäksi limakalvojen kuivumista voi lievittää kostutussuihkeilla, joita myydään apteekissa, kertoo allergianeuvoja Minne Miettinen Allergia- ja Astmaliitosta.
Reaaliaikaisen ilmanlaadun voi tarkistaa internetistä osoitteessa www.ilmanlaatu.fi.

Lisätietoja toimituksille
Sisäilma- ja korjausneuvonnan päällikkö Tuula Syrjänen, p. 020 757 5143
Allergianeuvoja Minne Miettinen, p. 09 4733 5203.

Allergia- ja Astmaliiton ja Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonta
P. 020 757 5181 ti-pe klo 9-15
Palvelu on maksutonta. Soittaminen maksaa normaalin puhelinmaksun verran, joka 0207-alkuisiin numeroihin soitettaessa on kiinteästä verkosta 8,28 c/puhelu + 7 c/min, matkapuhelimesta 8,28 c/puhelu + 17 c/min