TUKIHENKILÖT JA VERTAISRYHMÄT ALLERGISTEN HENKIREIKINÄ

ALLERGIA- JA ASTMALIITTO TIEDOTE 26.8.2003 Vapaasti julkaistavaksi TUKIHENKILÖT JA VERTAISRYHMÄT ALLERGISTEN HENKIREIKINÄ Kun lapsi sairastuu allergiaan tai astmaan, perhe joutuu uusien haasteiden eteen: vanhempien pitää omaksua paljon tietoa ja perheen arkirutiineja on muutettava, kaupassakäyntiin, ruuanlaittoon ja siivoukseen joudutaan panostamaan eri tavalla kuin ennen. On myös tultava toimeen omien ja läheisten sairauteen liittyvien erilaisten tunteiden kanssa. Arkipäivän tilanteiden hallintaa auttaa, jos on mahdollisuus saada ammattilaisten tarjoaman avun lisäksi tukea myös muilta samassa elämäntilanteessa olevilta henkilöiltä. - Vertaistuki perustuu samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien ihmisten haluun auttaa muita omien kokemustensa ja tietojensa pohjalta. Vertaistuki on luottamuksellista ja maksutonta ja se täydentää sosiaali- ja terveydenhoidon palveluita, kertoo Allergia- ja Astmaliiton vertaistoiminnan projektisihteeri Auli Tynkkynen. Allergia- ja Astmayhdistysten vertaistoiminnan tukihenkilöiden yhteystiedot ja vertaisryhmät ovat nyt kaikkien käytettävissä liiton internet-palvelussa www.allergia.com > vetoa arkeen vertaistoiminnalla. Vertaisryhmiä on yli 50 paikkakunnalla. Kun ei jää yksin ongelmiensa kanssa, herää toivo, välittyy tieto ja selviytyminen eteen tulevista ongelmista helpottuu. Arki yhdessä muiden kanssa koettuna tuntuu valoisammalta. Tukihenkilö on Allergia- ja Astmaliiton kouluttama vapaaehtoinen, jolla on omakohtaista kokemusta allergian tai astman kanssa elämisestä tai hän on allergisen tai astmaa sairastavan lapsen vanhempi. Tukihenkilö on kokemusten jakaja. Omakohtaisten kokemustensa kautta hän ymmärtää, antaa henkistä tukea, kuuntelee, ohjaa ja opastaa käytännön asioissa. Tukihenkilöt ovat allergisen arjen asiantuntijoita, eivät terveydenhuollon ammattilaisia. - Allergia- ja Astmaliitto näkee erittäin tärkeänä vapaaehtoistoimintaan perustuvien keskustelukanavien tarjoamisen allergiaa ja astmaa sairastaville. Tämä on arvokasta perustyötä allergiaa ja astmaa sairastavan elämän helpottamiseksi, kiteyttää projektisihteeri Auli Tynkkynen. Asiantuntija-apukin on lähellä Allergia- ja Astmaliiton neuvontapalvelut ovat helposti kaikkien tavoitettavissa. Allergianeuvonnassa terveydenhuollon ammattilaiset antavat henkilökohtaista neuvontaa allergia- ja astmakysymyksissä p. 0600 14419 ma, ti, ke ja pe klo 9 - 13 sekä to klo 15 - 19. Sisäilmaneuvonnassa rakennustekniset asiantuntijat vastaavat kysymyksiin, p. 0600 14429 ma ja to klo 9 - 13. Puhelujen hinnat 0,78 e/min. + pvm. Lisätietoja Allergia- ja Astmaliitosta ja vertaistoiminnasta Allergia- ja Astmaliitto ry, vertaistoiminnan projektisihteeri Auli Tynkkynen, p. (09) 4733 5312 tai auli.tynkkynen@allergia.com Allergia- ja Astmaliitto, tiedottaja Pirjo Hammarberg, p. (09) 4733 5317 tai pirjo.hammarberg@allergia.com www.allergia.com Vertaistuki voimaannuttaa Ihmistä voimaannuttaa, jos hän · kokee kuuluvansa johonkin ryhmään · kokee saavansa vaikuttaa · kokee saavansa arvostusta mielipiteilleen ja ajatuksilleen · kokee olevansa hyvä sellaisena kuin on · kokee voivansa puhua huolistaan ja murheistaan Lähde: Juha Siitonen ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/26/20030826BIT00440/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/26/20030826BIT00440/wkr0002.pdf