UUSI KESKUSTELUPALSTA ALLERGIASTA

Allergia- ja Astmaliiton Internet-sivuilla www.allergia.com on avattu uusi keskustelupalsta allergiasta. Palstalla samassa elämäntilanteessa olevat ihmiset kohtaavat ja saavat keskusteluista sekä tukea että tietoa. Verkkosivujen keskustelu ei ole asiantuntijoiden kysymys-vastaus-palsta, vaan se on tarkoitettu maallikoiden väliseen ajatusten vaihtoon. Keskustelun lisäksi Allergia- ja Astmaliiton verkkosivut opastavat kävijöitä allergia- ja astmayhdistyksissä toimivan vertaistuen piiriin. Sivuille on koottu tiedot eri puolilla Suomea asuvista vertaistukihenkilöistä sekä allergia- ja astmayhdistysten vertaistukiryhmistä. Verkkopalvelun kautta on helppo liittyä allergia- ja astmayhdistyksen jäseneksi. Allergia- ja Astmaliitossa toimii 31 aktiivista yhdistystä, jotka kattavat koko maan. Osoitteessa www.allergia.com on nyt myös entistä laajempi tietopaketti allergioista ja astmasta sekä järjestön toiminnasta. Raikkaasti uusituilta sivuilta on helppo löytää perustiedot eri allergioista, niiden oireista ja hoidosta. Verkkopalvelun kautta voi tilata myös Allergia- ja Astmaliiton julkaisemia oppaita tai tulostaa tietoa. Neuvoja myös puhelimitse Allergia- ja Astmaliiton sisäilmaneuvonta laajeni vuoden alussa nelipäiväiseksi. Se palvelee maanantaista torstaihin klo 9-12 numerossa 0600 14429. Sisäilmaneuvonnassa rakennus- ja lvi-tekniset asiantuntijat vastaavat muun muassa kosteus- ja homevaurioita, ilmanvaihtoa, kodinkoneita ja rakennusmateriaaleja koskeviin kysymyksiin. Vuonna 2004 Sisäilmaneuvonnasta kysyttiin eniten erilaisista laitteista ja kodinkoneista, kuten ilmanpuhdistimista ja -kostuttimista, pölynimureista ja pesukoneista. Myös homevauriot ja ilman laatu kiinnostivat soittajia. Allergia- ja Astmaliiton Allergianeuvonnassa terveydenhuollon ammattilaiset vastaavat allergioita ja astmaa koskeviin kysymyksiin numerossa 0600 14419 maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–13. Torstai-iltaisin allergianeuvonta vastaa nyt tuntia aikaisemmin kuin viime vuonna eli klo 14–18. Allergianeuvonnasta kysyttiin vuonna 2004 eniten erilaisista allergia- ja astmalääkkeistä sekä eläin- ja siitepölyallergioista. Soittajia askarrutti myös allergiakodin saneeraus- ja siivous sekä vaatehuolto. Neuvontapuhelujen hinnat ovat 0,78 e/min + paikallisverkkomaksu. Lisätietoja · tiedottaja Outi Rastas, p. (09) 4733 5317, tiedotus@allergia.com · www.allergia.com