Vakava allerginen reaktio uhkaa henkeä

Äkillistä, hengenvaarallista allergista reaktiota kutsutaan anafylaksiaksi. Se voi kehittyä muutamassa minuutissa. Mitä nopeammin oireet tulevat, sitä vaikeampi reaktio on. Suomessa hoidetaan sairaaloissa vuosittain 150-200 anafylaksiaa, mutta niiden kokonaismäärä arvioidaan kymmenkertaiseksi.

- Anafylaktinen allerginen reaktio tunnistetaan ja hoidetaan huonosti, kertoo allergianeuvoja Jonna Suominen Allergia- ja Astmaliitosta. Adrenaliiniruiskeen antamista pelkäävät sekä allergiset itse että terveyskeskusten ja ensiapupoliklinikkojen henkilökunta, vaikka se on ainoa keino pelastaa henki vaikeassa reaktiossa. Hengenvaaralliset allergiset reaktiot yleistyvät Anafylaktiseen reaktioon liittyy aina joko hengitysvaikeus tai verenpaineen lasku, johon liittyy tajunnan häiriöitä. Se voi alkaa suoraan tajunnanmenetyksellä. Useimmiten reaktio alkaa ihon kutinalla ja pistelyllä. Myös punoitus tai laaja-alainen nokkosihottuma ovat tyypillisiä oireita. Lisäksi voi olla yleistä huonovointisuutta, vatsakipuja ja oksentelua. Reaktio tulee useimmiten ruuasta Anafylaksian aiheuttaa useimmiten ruoka: noin puolet Suomessa rekisteröidyistä tapauksista on tullut ruoka-aineista. - Yleisimpiä aiheuttajia ovat siemenet ja pähkinät, viljat, hedelmät ja vihannekset sekä maito, muna ja kala, kertoo allergianeuvoja Jonna Suominen Allergia- ja Astmaliitosta. Myös alkoholijuomat ovat aiheuttaneet anafylaksiaa. Toiseksi yleisemmin anafylaksia tule lääkkeestä, näitä on noin kolmasosa tapauksista. Hyönteiset, mehiläiset ja ampiaiset aiheuttavat noin 11 prosenttia tapauksista. Myös luonnonkumista on tullut anafylaksiaa. Siedätyshoidossakin tulee joskus anafylaktisia reaktioita. Rasitusanafylaksiassa rasitus aiheuttaa yksin tai ruoka-aineen, tyypillisesti vehnän, kanssa reaktion. Ensiavun jälkeen sairaalaan Anafylaksiaa hoidetaan ensisijaisesti adrenaliinilla, jota annetaan kertakäyttöisellä, reseptillä saatavalla adrenaliiniruiskeella. Vaikean reaktion saaneilla pitäisi olla adrenaliinikynä aina mukanaan. Ruiske pistetään välittömästi oireiden ilmaannuttua reisilihakseen - vaikka vaatteen läpi. Lisäksi annetaan kortisoni- ja antihistamiinitabletit. Tämän jälkeen potilas pitää ohjata aina sairaalaan jatkohoitoa varten. Aina yksi adrenaliiniannos ei riitä, vaan sitä täytyy antaa lisää. Oireet voivat uusia 8-12 tunnin kuluessa, joten potilasta pitää tarkkailla reaktion jälkeen. Jos adrenaliiniruisketta ei ole saatavilla, tilataan välittömästi ambulanssi. Anafylaksia on hätätilanne, joka uhkaa potilaan henkeä ja vaatii nopeita toimenpiteitä. Anafylaktinen reaktio yllättää usein Yleensä anafylaktisen reaktion saa allerginen henkilö, joka nauttii vahingossa ruokaa tai juomaa, jolle hän on allerginen. Anafylaktinen reaktio ei tule koskaan ensikosketuksessa vaan ruualle tai lääkkeelle on altistuttu jo aiemmin. - Ensimmäisen reaktion jälkeen on tärkeää, että potilas saa ensiapulääkkeet ja häntä opetetaan käyttämään niitä, muistuttaa allergianeuvoja Jonna Suominen Allergia- ja Astmaliitosta. Jos ei olla varmoja mistä reaktio tuli, se pitää selvittää allergiatesteillä. Pistiäisten ja penisilliinin aiheuttamia reaktioita on myös ei-allergisilla. Helsingin yliopistollisen keskussairaalan Iho- ja allergiasairaala pitää anafylaktiarekisteriä, jonne lääkärit voivat ilmoittaa hengenvaarallisista tai poikkeuksellisista allergiareaktioista. Näin pyritään parantamaan kuvaa ongelmasta, sen laajuudesta ja reaktioiden aiheuttajista. TERVETULOA ALLERGIA- JA ASTMALIITON JÄRJESTÄMÄÄN ANAFYLAKSIA-KOULUTUKSEEN! Anafylaksiakoulutusta terveydenhuollon henkilöstölle järjestetään tänä syksynä 19.10. Turussa, 26.10. Kuopiossa ja 2.11. Tampereella. Päivien ohjelmat löytyvät verkkosivuilta osoitteesta www.allergia.com. Voit ilmoittautua ja sopia asiantuntijahaastattelun etukäteen koulutusvastaava ja allergianeuvoja Jonna Suomisen kanssa. Lisätietoja toimituksille: • tiedottaja Maarit Rautio, p. (09) 4733 5317, 040-549 1003 tai tiedotus@allergia.com • allergianeuvoja ja koulutusvastaava Jonna Suominen, p. (09) 4733 5202, 040-5511 829 tai • allergianeuvoja Sirkka-Liisa Piippo, p. (09) 4744 5203 www.allergia.com