VIILENNÄ SISÄILMAA

ALLERGIA- JA ASTMALIITTO RY TIEDOTE 02.06.2004 Vapaasti julkaistavaksi Helpota oloasi kesäpäivänä VIILENNÄ SISÄILMAA Suomessa osataan rakentaa lämpimiä taloja, mutta niiden viilentämisen tarve kesäaikana on jäänyt usein pohtimatta. Keinoja estää lämpötilan nousu sisätiloissa kuitenkin löytyy. Suojaa sisätilat auringolta Asuntoon sisään paistava aurinko lämmittää sisätiloja tehokkaasti. Mitä kauempana huonetilasta auringonsäteen pystyy käännyttämään sitä tehokkaammin estetään huoneilman lämpiäminen. Tehokkain tapa on asentaa ikkunan ulkopuolelle markiisi. Vaihtoehtoja ovat myös lasiin kiinnitettävät aurinkosuojakalvot tai eristyslasit, jotka heijastavat ylimääräisen auringon lämpösäteilyn takaisin. Sälekaihtimet, rullakaihtimet ja verhotkin vähentävät auringonsäteilyn pääsyä sisään. Etelänmaista tuttu viilennyskeino ovat erilaiset katto- ja pöytätuulettimet. Näillä saadaan ilmaan liikettä. Liikkuva ilma tuntuu iholla viileämmältä kuin seisova ilma. Siirrettävät jäähdytyslaitteet Siirrettävän jäähdytyslaitteen paikkaa voi nimensä mukaisesti siirtää. Laite ottaa ilman jäähdytettävästä sisäilmasta ja viilennetty, kuivatettu ja yleensä myös suodatettu ilma puhalletaan takaisin huoneeseen. Lämmin ilma puhalletaan letkulla ikkuna- tai oviraosta ulos. Joissain laitteissa kondenssivesi kerätään säiliöön, joka pitää muistaa tyhjentää ja puhdistaa tarvittaessa. Jos laitteessa on ilmansuodatin, täytyy se muistaa puhdistaa tai vaihtaa säännöllisesti. Laitteiden jäähdytysteho vaihtelee, mutta yleensä teho riittää yhden huoneen jäähdyttämiseen. Jäähdytyslaitteen melutasoon kannattaa ostaessa kiinnittää huomiota. Markkinoilla on myös siirrettäviä ilmanviilentimiä, joissa kuumaa ilmaa ei johdeta mihinkään ja kylmäaineen sijasta käytetään kylmää vettä tai jääpaloja. Tällaisten laitteiden viilennysteho on kuitenkin heikompi kuin niissä laitteissa, joissa lämmin lauhdeilma ohjataan ulos. Kiinteät jäähdytyslaitteet Kiinteät laitteet ovat siirrettäviä tehokkaampia viilentäjiä. Kaksiosaisissa split-laitteissa kompressorilauhdutin sijoitetaan ulkoseinälle tai vesikatolle. Sisäyksikkö asennetaan jäähdytettävän tilan seinälle tai kattoon. Multisplit-laitteissa sisäyksikköjä on useampia ja lämpötilaa ja puhalluksen voimakkuutta voidaan säätää huonekohtaisesti. Laitteiston asennusputket sekä sähkö- ja kondenssivesikytkennät tehdään kiinteinä asennuksina, joten asentamiseen kannattaa käyttää ammattimiestä. Ikkunaan tai seinään voidaan asentaa kiinteästi myös laite, jossa kompressori, höyrystin ja lauhdutin ovat samassa. Tällöin ikkunaan tai seinään on tehtävä kuitenkin aukko laitteelle. Näidenkin laitteiden melutasoon kannattaa jo hankintahetkellä kiinnittää huomiota. Kysy lisää Allergia- ja Astmaliiton sisäilmaneuvonnasta, p. 0600 14429, voi maanantaisin ja torstaisin klo 9 - 13 kysyä sisäilmaan liittyvistä asioista. Allergianeuvonnassa, p. 0600 14419, terveydenhuollon ammattilaiset vastaavat allergiakysymyksiin maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9 - 13 sekä torstaisin klo 15 - 19. Heinäkuussa sisäilmaneuvonta on kiinni, mutta allergianeuvontanumeroon vastataan läpi kesän. Puhelujen hinta on 0,78 e/min + paikallisverkkomaksu. Lisätietoja · Sisäilma-asiantuntija Tuula Syrjänen, Allergia- ja Astmaliitto ry, p. 09 - 4733 5420 tai tuula.syrjanen@allergia.com · Tiedottaja Pirjo Hammarberg, Allergia- ja Astmaliitto ry, p. 09-4733 5317 tai tiedotus@allergia.com · www.allergia.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/02/20040602BIT00180/wkr0001.pdf