Tekoäly mullistaa markkinoinnin – uutuuskirja vie yritykset digimarkkinoinnin uuteen aikakauteen

Report this content

Digimarkkinointi + AI -kirja päivittää digimarkkinoinnin strategiat ja käytännöt tekoälyn aikakaudelle.

Niko Lahtisen, Kimmo Pulkan, Pasi Viinamäen, Heikki Karjaluodon ja Joel Meron teos on täydellinen päivitys alun perin vuonna 2022 ilmestyneestä kirjasta Digimarkkinointi. Kaikki aiemman teoksen osa-alueet on päivitetty tekoälyn tuomien muutosten valossa.

– Halusimme kertoa lukijoille, miten nykyisin käytössä olevat ja suunnaltaan ennakoitavissa olevat tekoälyteknologiat vaikuttavat nimenomaan digitaaliseen markkinointiin. Mittakaavaltaan suuria vaikutuksia kohdistuu muun muassa ihmisten tekemän työn painopisteisiin, asiakaskäyttäytymiseen ja datan analysointiin, kertoo Niko Lahtinen, yksi kirjan kirjoittajista.

– Tekoäly tarjoaa uusia tapoja luoda sisältöä, ymmärtää asiakkaita ja automatisoida rutiinitehtäviä. Resursseja vapautuu strategisempiin markkinoinnin toimiin, lisää Kimmo Pulkka.

Tekoälyratkaisut ovat erityisen hyödyllisiä esimerkiksi markkinoinnin sisällöntuotannossa.

– Tekoälyratkaisujen avulla laajojenkin kokonaisuuksien luonnostelu onnistuu tehokkaasti ja työn painopiste on mahdollista siirtää voimakkaammin laatua jalostaviin toimiin. Tämän kaltaista siirtymää esiintyy lähes kaikilla digimarkkinointityön osa-alueilla. Tekoäly tehostaa tiettyjä työvaiheita ja ihmisen työpanos luo entistäkin enemmän lisäarvoa toisaalla, Lahtinen sanoo ja lisää, että useat yritykset hukkasivat aikoinaan tilaisuutensa reagoida internetin mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin ja hankkia merkittäviä kilpailuetuja.

– Nyt tekoälyn ja digitaalisen markkinoinnin megatrendit asettuvat päällekkäin, ja tulemme jälleen näkemään, kuinka muutokseen nopeasti mutta harkitusti reagoivat yritykset kasvattavat tuottavuuttaan ja jättävät kilpailijansa taakseen.

Kirjoittajien aiempi teos sai jo kiitosta selkeästä ja käytännönläheisestä otteestaan. Uusi kirja syventää ymmärrystä tekoälyn vaikutuksista strategiseen digimarkkinointiin. Kirjassa yhdistyy vankkaa tieteellinen pohja ja laaja käytännön kokemus.

Kirjassa on muun muassa päivitetty digimarkkinoinnin strategia- ja toteutusmalli MVG-MRACE®, jossa huomioidaan nyt kattavasti tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet. Mallin avulla yritykset voivat ottaa tekoälyn haltuun yhtnäisesti ja suunnitelmallisesti.

Lisäksi kirjassa on konkreettisia oppeja tekoälyn vaikutuksesta sisällöntuotantoon, digimarkkinointikanaviin ja asiakaskäyttäytymiseen. Teos tarjoaa myös vetoapua evästeiden jälkeiseen aikaan valmistautumiseen ja kestävien asiakassuhteiden rakentamiseen.

Lahtisen mukaan nyt on korkea aika valmistautua muutokseen hankkimalla tekoälyyn liittyvää tietotaitoa ja luoda teknistä pohjaa tekoälyratkaisujen hyödyntämiselle.

– Edistyksellisillä teknologioilla on yleensäkin tapana yllättää. Tekoälyratkaisujen soveltamiseen perehtyneillä sekä käytännön tasolla valmistautuneilla yrityksillä ja työntekijöillä on paremmat edellytykset elää tulevien muutosten mukana, reagoida ja hankkia kilpailuetuja.

Digimarkkinointi + AI on suunniteltu pysyväksi työkaluksi ja teokseksi, johon asiantuntijat voivat palata aina uudelleen.

Kirjan kirjoittajat Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka ja Pasi Viinamäki ovat Suomen Digimarkkinointi Oy:n asiantuntijoita, Heikki Karjaluoto on Jyväskylän yliopiston professori ja Joel Mero apulaisprofessori.

Kirjan tiedot:

Digimarkkinointi + AI

Tee tekoälystä yrityksesi kilpailuetu ja kasvata myyntiä

Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Pasi Viinamäki, Joel Mero, Heikki Karjaluoto

ISBN: 978-952-14-5178-2