Alma Aluemedia järjestelee asiakaspalvelunsa ja mainostuotantonsa uudelleen

Alma Media Oyj                       Lehdistötiedote                     31.3.2016 klo 12.00

ALMA ALUEMEDIA JÄRJESTELEE ASIAKASPALVELUNSA JA MAINOSTUOTANTONSA UUDELLEEN

Alma Aluemedia järjestelee asiakaspalvelu- ja mainostuotantotoimintonsa uudelleen. Muutosten seurauksena asiakaspalvelussa henkilöstö vähenee 28 ja mainostuotannossa 9 henkilöä. Irtisanottavia työsuhteita on 20, sillä yhtiön tarjoaman eropaketin ottaa kaikkiaan 17 työntekijää. Järjestelyjen henkilöstövaikutuksia koskeneet yhteistoimintaneuvottelut päättyivät tänään.

Alma Aluemedian lehtien mainostuotanto keskitetään kolmeen alueelliseen yksikköön Lappiin, Satakuntaan ja Pirkanmaalle. Nykyisestä lehtikohtaisesta tuotannosta luovutaan Pirkanmaan mainostuotantoyksikössä.

Suurin osa Aluemedian ilmoitusvalmistuksesta on jo aikaisemmin ostettu alihankintana, ja nyt ulkoa ostamista lisätään. Mainostuotannon yt-neuvottelut olivat osa viime syksyn prosessia, jonka päätteeksi raportoitiin 70 henkilötyövuoden vähennys. Nyt tapahtuva 9 henkilön vähennys sisältyy jo tuolloin kerrottuun kokonaismäärään.

Myös asiakaspalvelussa toimintaympäristön muutos edellyttää täysin uudenlaista toimintatapaa. Sähköisten kanavien ja itsepalvelutyökalujen käyttö on kasvanut nopeasti, ja toisaalta uudet digitaaliset mediatuotteet muuttavat asiakastarvetta huomattavasti. Asiakaspalvelun yhteistoimintaneuvottelujen alkaessa henkilöstövähennysten enimmäismääräksi ilmoitettiin enintään 34 henkilötyövuotta. Neuvottelujen piirissä oli noin 50 henkilöä.

Alma Aluemedia kustantaa Aamulehteä, Satakunnan Kansaa, Lapin Kansaa/Pohjolan Sanomia sekä paikallis- ja kaupunkilehtiä eri puolilla Suomea. Myös paino- ja jakeluyhtiö Alma Manu Oy kuuluu Aluemediaan.

Kari Juutilainen, johtaja, Alma Aluemedia, puh. 050 435 4159.

Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen myös tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 2 500 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2015 liikevaihto oli 291,5 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.