• Alma Media/

Alma Media mahdollistaa digitaalisen mainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen ensimmäisenä mediatalona Suomessa

Alma Media Oyj                              Lehdistötiedote                             25.5.2023

ALMA MEDIA MAHDOLLISTAA DIGITAALISEN MAINONNAN HIILIJALANJÄLJEN MITTAAMISEN ENSIMMÄISENÄ MEDIATALONA SUOMESSA

Alma Media tarjoaa ensimmäisenä suomalaisena mediana mainostaja-asiakkailleen digimainonnan kampanjoiden hiilijalanjäljen mittauksen osana kampanjoiden raportointia. Alma Median mainosverkostossa julkaistavan mainonnan synnyttämät kasvihuonekaasupäästöt raportoidaan asiakkaille kampanjakohtaisesti.

Mittauksessa tarkastellaan mainontaan liittyviä päästöjä koko kampanjan tuotantoketjusta. Kampanjoiden kasvihuonekaasupäästöjen laskenta huomioi mainosinventaarin jakeluketjun, mainosmuodon, luovan ratkaisun toimituksen, kampanjan saamien näyttökertojen ja videokäynnistysten määrän sekä teknologioiden, datakeskusten ja käyttäjien laitteiden energiankulutuksesta aiheutuvat päästöt mediaa kulutettaessa. Laskelmassa otetaan huomioon myös Alma Median oman toiminnan tuottamat kasvihuonekaasupäästöt.

- Haluamme edistää kestävää mediamainontaa ja toimialan siirtymää kohti vähähiilistä yhteiskuntaa sekä auttaa asiakkaitamme tekemään vastuullisia valintoja myös digitaalisessa toimintaympäristössä. Digitaalisen mainonnan hiilijalanjäljen mittaaminen on luontevaa jatkoa ympäristötyöllemme, jossa oman toimintamme ohella keskitymme koko arvoketjumme ympäristövaikutusten tunnistamiseen ja raportointiin. Alman mainosinventaarin matala hiilijalanjälki antaa hyvät lähtökohdat etenemiselle, muistuttaa Elina Kukkonen, Alma Median viestintä- ja brändijohtaja.

Alma Media oli maailman kolmas ja ensimmäinen mediayhtiö Suomessa asettaessaan hyväksytysti jo vuonna 2016 kunnianhimoiset tieteeseen perustuvat SBT-ilmastotavoitteet. Vuonna 2021 yhtiö kiristi tavoitteitaan ja pyrkii jälleen puolittaman oman toimintansa aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt ja vähentämään alihankintaketjussa syntyviä päästöjä 14 % vuoteen 2030 mennessä. Alma Median tavoitteet ovat SBTi-organisaation hyväksymät ja ilmaston lämpenemiselle asetetun raja-arvon (1,5 celsiusastetta) mukaiset. Alma Media on myös saanut tunnustusta ympäristötyöstään kansainvälisissä luokituksissa.

- Ohjelmallisen mainonnan päästökuormaan vaikuttaa jokainen kampanjan osa, mainosimpressio ja mediakumppanin valinta. Kasvavassa digitaalisessa mainonnassa myös päästöt kasvavat. Ympäristön säästämiseksi on tiedettävä, missä kohtaa arvoketjua ja kuinka paljon päästöjä syntyy. Autamme tunnistamaan nämä kohdat datan avulla. Voimme auttaa mainostaja-asiakkaitamme, heidän media- ja mainostoimistojaan ja tuotantokumppaneitaan tekemään kestäviä valintoja. Asiakkaamme voivat hyödyntää kampanjatietoja myös omassa vastuullisuusraportoinnissaan, sanoo Johanna Vartiainen, digimainonnan palveluista ja kehityksestä vastaava johtaja.

Alma Median digitaalisessa verkostossa julkaistujen mainoskampanjoiden kasvihuonekaasupäästöjen raportointi alkaa kesäkuun alusta 2023 alkaen ja on asiakkaille maksuton lisäpalvelu. Digitaalisen mainonnan kampanjakohtaisen hiilijalanjäljen laskentamallin tuottaa Scope3-yritys, joka avoimen lähdekoodin päästömallia käyttämällä pystyy mittaamaan mainoksen tuottamisen kaikki päästöt alusta loppuun.

Johanna Vartiainen
Johtaja, digimainonnan palvelut ja kehitys

Puh. 0106653282

Alma Mediassa työskentelee noin 1 700 ammattilaista ja yhtiö toimii 11 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2022 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 309 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 81 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

Avainsanat: