Alma Media suunnittelee Pohjolan Sanomien muuttamista Lapin Kansaksi

Alma Media Oyj                              Lehdistötiedote                                 08.03.2017 klo 12.00

ALMA MEDIA SUUNNITTELEE POHJOLAN SANOMIEN MUUTTAMISTA LAPIN KANSAKSI

Alma Media suunnittelee kahden Lapin maakunnassa ilmestyvän päivälehtensä, Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien muuttamista yhdeksi Lapin Kansa –nimiseksi mediabrändiksi. Suunnitelman mukaan Meri-Lapissa ilmestyisi edelleen 6-päiväinen sanomalehti sekä digitaalinen mediapalvelu Lapin Kansan nimellä.

Pohjolan Sanomien ja Lapin Kansan toiminnot eli toimitus, mainosmyynti ja ilmoitusvalmistus yhdistettiin jo kaksi vuotta sitten. Lehtien sisältö on ollut pääosin yhteistä. Kemi-Tornio –alueella lehti on ilmestynyt Pohjolan Sanomien nimellä Lapin Kansan toisena painoksena. Suunnitelman mukaan painetun lehden toisesta painoksesta ja samalla osittain erilaisesta sisällöstä sekä Pohjolan Sanomien nimen käytöstä myös digitaalisissa kanavissa luovuttaisiin.

”Suomeen syntyy vahva maakuntahallinto. Myös Lapissa sosiaali- ja terveyspalvelut hoidetaan tulevaisuudessa maakunnan tasolla. Ammattikorkeakoulutus ja monet tahot kuten yrittäjäjärjestöt ovat Lapissa menneet jo yhteen. On luontevaa, että suunnittelemme Lappiin nyt yhtä vahvaa, digiajan tuoman murroksen keskellä elinkelpoista ja myös Meri-Lapin asiaa ajavaa maakuntamediaa ”, sanoo Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien vastaava päätoimittaja Antti Kokkonen.

Maakuntalehteä kustantavan Alma Regions -liiketoimintayksikön johtaja Kari Juutilainen kertoo, että Kemi-Tornio –alueen tilaaja- ja ilmoitusmäärä eivät riitä 6-päiväisen itsenäisen sanomalehtibrändin kannattavuudelle, vaikka yli 100-vuotias lehti on lukijoidensa arvostama.

”Olemme yrittäneet saada Pohjolan Sanomien liiketoimintaa kannattavaksi ilmestymispäivien muutoksilla ja lehtien toimintojen yhdistämisellä. Tästä huolimatta toiminta on ollut lähes kymmenen vuoden ajan raskaasti tappiollista. Nyt suunnitellulla ratkaisulla pyritään rakentamaan yhden vahvan maakuntamedian tulevaisuus sekä painettuna että vahvasti kehittyvänä digitaalisena mediapalveluna”, Juutilainen sanoo.

Suunnitelman toteutuminen tarkoittaisi sitä, että Pohjolan Sanomien tilaajat saisivat lehtensä ja digipalvelunsa uudistuvana koko maakunnan Lapin Kansana. Kaupunkilehdet Lounais-Lappi ja Uusi Rovaniemi jatkaisivat ilmestymistään entiseen tapaansa.

Lapin Kansan, Uuden Rovaniemen, Pohjolan Sanomien ja Lounais-Lapin koko henkilöstölle on tänään annettu kutsu toiminnallista uudistussuunnitelmaa koskeviin yhteistoimintaneuvotteluihin. Työnantajan arvion mukaan suunnitelman toteutuessa mahdolliset henkilöstövaikutukset vähentäisivät Lapin lehtien henkilöstön tarvetta enimmillään 17 henkilötyövuodella. Yhteistoimintaneuvottelut koskevat 91 henkilöä.

Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien 6-päiväisen painetun lehden yhteenlaskettu levikki 2016 oli
36 685 kappaletta ja lukijamäärä 93 000 kappaletta. Yhteenlaskettu levikki on laskenut edellisvuodesta seitsemän prosenttia. Painetun lehden lukijamäärä laski 3 prosenttia. Verkossa Lapin Kansan digitaalisten tilausten määrä on kasvanut noin kymmeneen prosenttiin kaikista tilauksista.

Alma Median Regions-liiketoimintayksikkö kustantaa Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien lisäksi kahta maakuntalehteä, Aamulehteä ja Satakunnan Kansaa. Lisäksi lehtiperheeseen kuuluu paikallis- ja kaupunkilehtiä eri puolilla Suomea. Lapissa lehtiperheeseen kuuluvat Rovaniemellä ilmestyvä Uusi Rovaniemi ja Kemi-Tornio –alueella ilmestyvä Lounais-Lappi. Myös paino- ja jakeluyhtiö Alma Manu Oy kuuluu Regions-yksikköön.

Kari Juutilainen
Liiketoimintayksikön johtaja, Alma Regions

Antti Kokkonen
Päätoimittaja, Lapin Kansa ja Pohjolan Sanomat

Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen myös tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 2 300 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2016 liikevaihto oli 353,2 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.