Alma Media uudistaa segmenttirakennettaan

Alma Media                        Lehdistötiedote                   16.2.2024

ALMA MEDIA UUDISTAA SEGMENTTIRAKENNETTAAN

Alma Media uudistaa organisaatiotaan ja segmenttirakennettaan 1.3.2024 alkaen. Jatkossa Alma Median liiketoimintasegmentit ovat Alma Career, Alma Marketplaces ja Alma News Media.

Segmenttirakenteen uudistuksen tarkoituksena on vauhdittaa konsernistrategian toteuttamista ja lisätä läpinäkyvyyttä liiketoimintoihin. Uusi segmenttirakenne mahdollistaa entistä tiiviimmän segmenttien sisäisen yhteistyön ja teknologian tehokkaan hyödyntämisen palvelukehityksessä.

Uudistuksen myötä Alma News Media -liiketoimintasegmenttiin kuuluvat Suomen suurin digitaalinen uutismedia Iltalehti, johtava talousuutismedia Kauppalehti sekä Alman muut journalistiset uutismediat. Liiketoimintasegmentin johtajana toimii Juha-Petri Loimovuori.

Alma Marketplaces -segmenttiin kuuluvat asuntojen, toimitilojen ja liikkumisen markkinapaikat ja järjestelmät, vertailupalvelut sekä yrityksille ja ammattilaisille suunnatut palvelut.  Segmentin tunnetuimpia palveluita ovat muun muassa Etuovi, Nettiauto, Objektvision ja Suomenlaki.com. Alma Marketplaces -liiketoimintasegmenttiä johtaa Santtu Elsinen.

Muutokset eivät vaikuta Alma Career -liiketoimintasegmenttiin, joka keskittyy edelleen rekrytointiliiketoimintaan ja rekrytointiin liittyviin palveluihin itäisessä Keski-Euroopassa ja Suomessa. Alma Careerin rekrytointipalveluita ovat muun muassa Jobs.cz, Prace.cz,
CV-Online, Profesia.sk, MojPosao.net, MojPosao.ba ja Jobly. Alma Career -liiketoimintasegmenttiä johtaa Vesa-Pekka Kirsi.

Alma Media raportoi vuoden 2024 ensimmäisen osavuosikatsauksen uuden segmenttirakenteen mukaisesti, ja julkaisee huhtikuussa 2024 vuosineljänneskohtaiset ja koko vuoden vertailutiedot vuodelta 2023.

Uudistetun segmenttirakenteen pro forma -avainlukuja vuodelta 2023

Alma Career Alma News Media Alma Marketplaces
Liikevaihto, MEUR 110,5 109,1 85,4
Digitaalista % 99 57 94
Oik. liikevoitto, MEUR 45,3 14,0 26,1
Oik. liikevoitto % 41 13 31

Alma Media muuttaa myös yhtiörakennettaan fuusioimalla Alma Talent Oy:n ja Alma Media Suomi Oy:n yhdeksi yhtiöksi. Juridisten yhtiöiden fuusio tapahtuu arviolta elokuun 2024 aikana.

Strategiamme vuosille 2024–2026

Alma Median strategian perustan muodostavat ydinliiketoiminnan digitaalinen transformaatio, digitaalisen liiketoiminnan kasvu ja kansainvälistyminen.

Liiketoiminnan transformaatio mediasta markkinapaikkoihin ja digitaalisiin palveluihin jatkuu. Tavoite on vahvistaa nykyistä liiketoimintaa rekrytoinnin, asumisen, autoilun ja median alueilla. Liiketoimintojen välistä synergiaa haetaan yhteistyöstä ja yhteisesti tuotetuista palveluista esimerkiksi yleisöjen, datan ja teknologian sekä mainosmyynnin alueilla.

Markkinapaikka- ja palveluliiketoiminnassa kehitys kulkee kohti kehittyneempiä kaupankäyntialustoja: tulovirrat monipuolistuvat ja tarjoama laajentuu uusilla digitaalisilla osto- ja myyntiprosesseilla. Kasvua vauhditetaan orgaanisen kehityksen lisäksi yritysostoilla. Medialiiketoiminnassa transformaatio painetusta mediasta digitaaliseen mediaan jatkuu. Rekrytointiliiketoiminnassa kansainvälistymispolku etenee ja etsimme myös uusia mahdollisuuksia nykyisiltä markkinoilta.

Taru Lehtinen, Talous- ja rahoitusjohtaja Alma Media, puh. 010 665 3609
Elina Kukkonen, Viestintä- ja brändijohtaja Alma Media puh. 010 665 2333

Alma Mediassa työskentelee noin 1 700 ammattilaista ja yhtiö toimii 12 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2023 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 305 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 82 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.