Alma Median osavuosikatsaus tammi—maaliskuu 2016: Liikevaihto ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä kasvoivat

Alma Media Oyj               Osavuosikatsaus                      29.4.2016 klo 9.00

Alma Median osavuosikatsaus tammi—maaliskuu 2016:

LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO ILMAN KERTALUONTEISIA ERIÄ KASVOIVAT

Taloudellinen kehitys tammi—maaliskuussa 2016:

-          Liikevaihto 86,7 (71,9) milj. euroa, kasvua 20,6 %.

-          Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 5,5 (1,9) milj. euroa, 6,4 % (2,7 %) liikevaihdosta, kasvua 189,8 %.

-          Liikevoitto 2,5 (2,7) milj. euroa eli 2,9 % (3,7 %) liikevaihdosta, laskua 6,4 %.

-          Osakekohtainen tulos 0,01 (0,02) euroa.

-          Velkaantumisaste kauden lopussa oli 55,9 % ja omavaraisuusaste 40,3 %.

-          Alma Markets: Itäisen Keski-Euroopan kansantalouksien vahva kehitys jatkui tukien rekrytointiliiketoiminnan kasvua ja kannattavuutta.

-          Alma Talent: Talentumin liiketoimintojen integraatio eteni suunnitellusti toteutusvaiheeseen.

-          Alma News & Life: Ohjelmallinen ostaminen ja mobiilimainonta kasvoivat selvästi, verkkoliiketoiminnan osuus nousi 39 %:iin liiketoimintayksikön liikevaihdosta.

-          Alma Regions: Kannattavuus parani uudelleenjärjestelyiden ja tappiollisten liiketoimintojen divestointien seurauksena.

AVAINLUVUT 2016 2015 Muutos 2015
Verkkoliiketoiminnan liikevaihto 31,6 24,2 30,7 104,2
Verkkoliiketoiminta, % liikevaihdosta 36,4 33,6 35,7

Näkymät vuodelle 2016:

Suomen kansantalouden arvioidaan pysyvän samalla tasolla tai kasvavan vain vähän vuonna 2016. Alma Medialle tärkeiden itäisten Keski-Euroopan maiden, kuten Tsekin ja Slovakian kansantalouksien arvioidaan kasvavan, mutta vähemmän kuin vuonna 2015.

Kansantalouden kehitys vaikuttaa sekä kulutuskysyntään että mainonnan määrään. Mainonnan rakennemuutos jatkuu vuonna 2016; mainonta verkossa kasvaa, ja painetun median mainonta laskee. Mainonnan kokonaismäärän ei arvioida kasvavan Suomessa vuonna 2016.

Loppuvuodesta 2015 toteutunut Talentum-yrityskauppa kasvattaa Alma Median liikevaihtoa ja liikevoittoa vuonna 2016. Alma Media arvioi vuoden 2016 liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä kasvavan vuoden 2015 tasosta. Vuoden 2015 liikevaihto oli 291,5 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 23,4 milj. euroa.

Toimitusjohtaja Kai Telanne:

Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä Suomen taloudessa oli havaittavissa varovaista myönteistä värinää. Kasvun odotetaan kuitenkin edelleen jatkuvan vaimeana. Alma Median itäisen Keski-Euroopan päämarkkinoilla kansantalouksien näkymät pysyivät sen sijaan positiivisina.

Alma Median liikevaihto nousi 21 prosenttia 86,7 milj. euroon muun muassa Talentum-kaupan johdosta. Liikevoitto ilman kertaeriä parani 5,5 milj. euroon erityisesti rekrytointiliiketoiminnan ja Iltalehden tulosparannusten myötä.

Alma Markets –segmentin liikevaihto kasvoi 21 prosenttia ja liikevoitto ilman kertaeriä 65 prosenttia. Hyvän tuloskehityksen taustalla oli jälleen ulkomaisen rekrytointiliiketoiminnan erinomainen kehitys ja kannattava kasvu itäisessä Keski-Euroopassa. Myös Alma Marketsin kotimaan toiminnot kehittyivät hyvin.

Alma Talentissa vertailukelpoinen liikevaihto ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä säilyivät viime vuoden tasolla. Talentumin liiketoimintojen integroiminen osaksi uutta kokonaisuutta edistyi suunnitellusti. Alma Talentista muodostuu monipuolinen mediaperhe, laaja-alainen tietopalvelu sekä tehokas liiketoiminnan ja osaamisen kehittäjä. Integraatiovaiheessa oleva yhdistetty toimitus tulee edustamaan suomalaisen talousjournalismin kärkeä.

Mainonnan yhä nopeutuva teknologinen murros vaikuttaa erityisesti Alma News & Life –segmenttiin. Sisältömyynti ja iltapäivälehtien irtonumeromyynti olivat edelleen laskevia, mutta viime vuoden lopussa aikaansaatu käänne digimainonnassa kasvatti segmentin mainosmyyntiä 28 prosenttia. Liikevoitto ilman kertaeriä parani merkittävästi nousten 1,5 miljoonaan euroon. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä verkkoliiketoiminnan osuus Alma News & Lifen liikevaihdosta nousi jo lähelle 40 prosenttia.

Alma Regions –segmentissä liikevaihto laski, mutta liikevoittoa ilman kertaeriä paransivat toiminnan uudelleenjärjestelyt julkaisutoiminnan kustannusrakenteen keventämiseksi. Samaan aikaan Alma Regions teki määrätietoista työtä eri medioidensa verkkojulkaisujen ja mobiilipalvelujen uudistamiseksi.

Alma Median muuntautuminen eurooppalaiseksi media- ja palveluyhtiöksi etenee suunnitellusti. Uudistettu segmenttirakenne ja liiketoimintayksiköiden uudet nimet kuvaavat paremmin digitaalisen ajan yhtiötä.

Alma Median kotimaan toimintaympäristön kehittymistä leimasi odottava tunnelma muun muassa digisisältöjen arvonlisäveroratkaisujen osalta. Euroopan Komissio on julkistanut suunnitelmansa arvonlisäverojärjestelmän yhtenäistämisestä ja joustavoittamisesta - sisältäen avauksen soveltaa alennettua verokantaa myös digitaalisiin sisältöihin jo tänä vuonna. EU-tason päätöksen jälkeen mitataan suomalaisten päättäjien sitoutuneisuus hallitusohjelmassa mainittuun tavoitteeseen. Oikeansuuntainen verotuksen muutos edesauttaisi suomalaisten mediatalojen kilpailukykyä.

Toimitusjohtaja Kai Telanne, puhelin 010 665 3500
Talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen, puhelin 010 665 3873

Tiedotustilaisuus, webcast ja puhelinkonferenssi:

Suomenkielinen tiedotustilaisuus analyytikoille, sijoittajille ja medialle pidetään samana päivänä klo 11.00–12.00 Alma-talossa, Alvar Aallon katu 3 C, Helsinki. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen. Paikalla on myös muuta Alma Median johtoa. Tilaisuuden esitysaineisto on saatavilla klo 11.00 Alma Median verkkosivuilla osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset.

Ilmoittauduthan tilaisuuteen etukäteen sähköpostitse osoitteeseen kutsut@almamedia.fi.

Englanninkielinen puhelin- ja verkkokonferenssi alkaa 29.4.2016 klo 13.00. Voit osallistua konferenssiin soittamalla numeroon +358(0)9 6937 9590 (osallistumiskoodi: 5671426) tai seurata sitä osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset (webcast).

Alma Median taloudellinen kalenteri vuonna 2016

Alma Media Oyj julkaisee taloudellisia raportteja vuonna 2016 seuraavasti:

- Osavuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2016 perjantaina 22.7. noin klo 9.00

- Osavuosikatsaus tammi–syyskuulta 2016 perjantaina 28.10. noin klo 9.00.

ALMA MEDIA OYJ

Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.almamedia.fi

Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen myös tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 2 500 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2015 liikevaihto oli 291,5 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.