Alma Median osavuosikatsaus tammi—syyskuu 2024: Q3:n oikaistu liikevoitto kasvoi 6,7 % Marketplaces- ja News Media -segmenttien vauhdittamana

Alma Media Oyj               Osavuosikatsaus              18.10.2024 klo 8.00

ALMA MEDIAN OSAVUOSIKATSAUS TAMMI—SYYSKUU 2024:

Taloudellinen kehitys heinä—syyskuussa 2024:

• Liikevaihto 75,2 (73,4) milj. euroa, kasvua 2,4 %.
  • Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta 86,2 % (83,9 %).
  • Oikaistu liikevoitto 21,9 (20,5) milj. euroa, 29,1 % (27,9 %) liikevaihdosta.
  • Liikevoitto 21,5 (20,8) milj. euroa, kasvua 3,6 %.
  • Alma Career: Paikallisin valuutoin liikevaihto laski 1,6 %, kehityspanostukset yhteiseen alustaan jatkuivat.
  • Alma Marketplaces: Liikevaihto ja oikaistu liikevoitto kasvoivat sekä orgaanisesti että yrityskauppojen tukemana.
  • Alma News Media: Oikaistu liikevoitto kasvoi printtisidonnaisten kulujen laskun seurauksena.
  • Osakekohtainen tulos 0,18 (0,19) euroa.

Taloudellinen kehitys tammi—syyskuussa 2024:

• Liikevaihto 231,5 (226,9) milj. euroa, kasvua 2,0 %.
  • Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta 84,5 % (82,8 %).
  • Oikaistu liikevoitto 57,4 (56,9) milj. euroa, 24,8 % (25,1 %) liikevaihdosta.
  • Liikevoitto 55,7 (57,2) milj. euroa, laskua 2,5 %.
  • Osakekohtainen tulos 0,49 (0,55) euroa.

Avainlukuja

% liikevaihdosta 28,6           28,3 24,1 25,2 23,9
Tilikauden tulos ennen veroja 18,8 19,7 -4,5 50,5 57,0 -11,5 68,5
Tilikauden tulos 15,1 15,4 -1,9 40,5 45,8 -11,5 56,4

Toimitusjohtajan katsaus: Kannattavuus parani mollivoittoisessa toimintaympäristössä

Alma Median liiketoiminta kehittyi kolmannella vuosineljänneksellä suotuisasti. Liikevaihto kasvoi 2,4 % 75,2 milj. euroon. Liikevaihto sai tukea yrityskaupoista, mutta Tšekin korunan heikentynyt kurssi hidasti liikevaihdon kehitystä. Kotimaan mainosmyynti laski 2,7 %.

Oikaistu liikevoitto parani 6,7 % 21,9 milj. euroon, ennätykselliseen 29,1 %:n tasoon liikevaihdosta. Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta nousi myös ennätystasolle 86,2 %:iin. Jatkoimme panostuksia palveluiden kehitykseen erityisesti Career- ja Marketplaces-segmenteissä.

Markkinoilla on havaittavissa myös joitain myönteisiä merkkejä. Inflaatio on laskussa ja EKP aloitti ohjauskoron laskut, jotka osaltaan vahvistavat kuluttajien luottamusta omaan talouteensa ja edesauttavat kotitalouksien mahdollisuuksia toteuttaa kestokulutushankintoja, kuten asuntoja ja autoja.

Vauhditimme panostuksia tuotekehitykseen

Alma Career -segmentin liikevaihto laski 4,1 % 26,3 milj. euroon. Oikaistu liikevoitto laski 5,5 % 11,3 milj. euroon, ollen 43,2 % liikevaihdosta. Paikallisin valuutoin liikevaihto laski 1,6 % ja oikaistu liikevoitto 2,6 %. Kolmannella kvartaalilla laskutuksen kehitys paikallisin valuutoin oli vertailukauden tasolla (edeltävien kvartaalien laskutuksen kehitys paikallisin valuutoin Q1: -4,9 % ja Q2: -1,2 %). Segmentin yhteisen alustan kehityskustannukset painoivat kannattavuutta.

Segmentin toimintamaissa työmarkkinasuhdanteet vaihtelivat edelleen huomattavasti. Merkittävistä toimintamaista Tšekissä tilanne pysyi paikallaan, kun pienet ja keskisuuret työnantajat rekrytoivat, mutta suurimmat asiakasyritykset pysyivät odottelevammalla kannalla. Slovakiassa vireän rekrytointimarkkinan taustalla oli edelleen työnhakijoiden korkea aktiivisuus, kova kilpailu ammattitaitoisesta työvoimasta sekä matala työttömyysaste. Baltiassa ja Suomessa tilanne sitä vastoin jatkui haastavana.

Alma Marketplaces -segmentissä liikevaihto kasvoi Netwheels-hankinnan vauhdittamana kolmannella vuosineljänneksellä 16,6 % 24,5 milj. euroon. Oikaistu liikevoitto kasvoi 15,5 % 8,6 milj. euroon ja oli 35,3 % liikevaihdosta. Liikevaihdon orgaaninen kasvu oli 5,5 %.

Mobility-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 48,4 % 8,7 (5,9) milj. euroon. Ilman yrityskauppojen vaikutusta liikevaihdon kasvu oli 8,9 %. Asuntomarkkinan piristymisestä saatiin ensimmäisiä signaaleja. Real estate -liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi 10,7 % digitaalisten palveluiden sekä toimitilamarkkinapaikkojen kasvun vauhdittamana.

Yrityskauppojen myötä kulut kasvoivat Marketplaces-segmentissä 17,4 %. Jatkoimme heikosta markkinatilanteesta huolimatta kehitysprojekteja erityisesti autoilun ja asumisen digitaalisissa palveluissa transaktionaalisen liiketoiminnan kehitykseen keskittyen.

Netwheelsin integrointi segmentin liiketoimintaan on edennyt hyvin. Hankinta täydentää yritysasiakkaillemme tarjottavia autoilun ja liikkumisen palveluita, sujuvoittaa ajoneuvojen osto- ja myyntiprosesseja, ja tukee markkinapaikka- ja järjestelmäliiketoiminnan kehitystä.

Alma News Media -segmentin liikevaihto laski 2,2 % 24,5 milj. euroon mainonnan 2,4 %:n laskun myötä, mutta aktiivisen kuluhallinnan johdosta oikaistu liikevoitto vahvistui 16,4 %:iin (13,8 %) liikevaihdosta, mikä on kansainvälisestikin mitattuna merkittävä saavutus medialiiketoiminnassa.

Alma News Media tiedotti muutosneuvotteluista pitkän aikavälin kilpailukykynsä varmistamiseksi. Neuvotteluiden tavoitteena on Kauppalehti Option, Faktan ja Mediuutisten strateginen arviointi ja työn uudelleen organisointi osassa toimituksia.

Kotimaiselle medialle suhdanne on edelleen haastava, vaikka yleinen kiinnostus uutisiin on korkea. Iltalehti Plus -palvelun tilaajamäärä nousi 18 % 55 580:een. Digitaalisen liiketoiminnan osuus liikevaihdosta kasvoi jo yli 60 %:iin.

Maailma muuttuu tekoälyn myötä – niin mekin

Strategiamme kolme kivijalkaa ovat transformaatio, kasvu ja skaalautuvuus. Teemme tarvittavat investoinnit osaamiseen ja teknologiaan tuottaaksemme tekoälyä hyödyntäviä ja prosesseja parantavia ratkaisuja asiakkaidemme arvoketjuissa, ja vastataksemme asiakkaidemme ja kumppaneidemme muuttuviin tarpeisiin.

Omassa toiminnassamme käytämme tekoälyä jo laajasti. Konsernissa on parhaillaan käynnissä yli 50 tekoälyhanketta, joilla parannamme tuottavuutta ja tehokkuutta nykyisissä prosesseissa, täydennämme olemassa olevia palveluitamme tekoälyä hyödyntävillä komponenteilla, ja viime kädessä tuomme markkinoille täysin uusia tekoälypohjaisia liiketoimintakonsepteja.

Meillä on jatkuvaan uudistumiseen korkeat valmiudet, kyvykkyydet ja motivaatio.

Kai Telanne

Toimintaympäristö

Euroopan komissio arvioi tuoreimmassa ennusteessaan EU:n vuoden 2024 talouskasvuksi 1,0 prosenttia ja odottaa inflaation hidastuvan 2,7 prosenttiin. Suomen taloudelle komissio odottaa täksi vuodeksi nollakasvua, inflaatiolukemaksi 1,4 % ja 7,4 %:n työttömyysastetta.

Kuluvana vuonna inflaatio on euroalueella stabiloitunut ja EKP on laskenut jo kaksi kertaa talletuskorkoaan, jolla se säätelee rahapolitiikan mitoitusta. Odotuksena on, että luottoehdot paranevat asteittain ja asuntorakentaminen elpyy hitaasti. Samalla geopolitiittiset riskit ovat kuitenkin jälleen kohonneet.

Vuoden 2023 lopulla 20–64-vuotiaiden työvoimaosuus oli EU:ssa 80,1 %, työllisyysaste 75,5 % ja työttömyysaste 6,0 %.

Suomen lisäksi Alma Median päämarkkinamaat ovat itäisessä Keski-Euroopassa Tšekki ja Slovakia sekä Kroatia Etelä-Euroopassa. Komissio arvioi, että Tšekin BKT:n kasvuvauhti vuonna 2024 olisi 1,2 %, Slovakiassa 2,2 % ja Kroatiassa 3,3 %. Komissio ennakoi Tšekin työttömyysasteeksi 2,8 %, Slovakian 5,4 % ja Kroatian 5,8 %.

Näkymät vuodelle 2024 (muuttumaton)

Alma Media arvioi vuoden 2024 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton olevan vuoden 2023 tasolla. Vuoden 2023 liikevaihto oli 304,9 milj. euroa ja oikaistu liikevoitto 73,6 milj. euroa.

Taustaa näkymille

Näkymien taustalla on arvio, jonka perusteella yhtiön päämarkkina-alueilla ei tapahdu olennaisia muutoksia vallitsevaan tilanteeseen. Yhtiön toimintamaissa kansantalouksien ennusteita on heikon alkuvuoden kehityksen johdosta tarkistettu alaspäin, mikä on näkynyt edelleen rekrytointimarkkinoiden kehityksessä.

Kotimaassa kysynnän ja työllisyyden odotetaan pysyvän ennallaan ja mainontaan sisältyy edelleen epävarmuutta. Yrityshankinnat kasvattavat yhtiön liikevaihtoa ja liikevoittoa. Konsernin liiketoiminnan hajautuminen sekä maantieteellisesti usealle markkinalle että eri liiketoiminta-alueille, sekä kustannusten määrätietoinen hallinta vakauttavat yhtiön näkymiä haastavissakin markkinaolosuhteissa.

Markkinatilanne Suomen päämarkkina-alueilla

Autoilun markkinakehitys

Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat Suomessa tammi—syyskuussa 19,1 % vuoden takaisesta. Vaihtoautojen myynti kasvoi autoliikkeissä tammi—syyskuussa viitisen prosenttia.

Asumisen markkinakehitys

Syyskuussa Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton ylläpitämään KVKL Hintaseurantapalveluun raportoitiin maanlaajuisesti yhteensä 4 468 käytettyjen asuntojen kauppaa (+10,3 % ed. vuosi) ja 135 uudisasunnon myyntiä (-32,5 %), eli yhteensä 4 603 asuntokauppaa (+8,3 %). KVKL:n mukaan hiljainen asuntokauppa on saanut vauhtia inflaation taittumisesta, korkojen laskusta, varainsiirtoveron alennuksesta ja laskeneista asuntojen hinnoista. Tänä vuonna kiinteistönvälittäjien kautta on myyty 1 000 asuntoa enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan verrattuna, vaikka Q1 2024 oli historiallisen heikko. Käytettyjen asuntojen myyntimäärä Q3:lla (13 730 kpl) nousi 13,6 % vuoden takaisesta, mutta oli edelleen 17,4 % alle viiden vuoden keskiarvon. Uusien asuntojen myyntimäärä Q3:lla (407 kpl) oli 22,2 % alle vuoden 2023 tason ja 78,9 % alle viiden vuoden keskiarvon.

Medialiiketoiminnan markkinakehitys

Kantar TNS:n mukaan vuoden 2024 tammi—elokuussa mediamainonnan määrä vähentyi yhteensä 2,8 %. Mediaryhmistä etenkin ulkomainonta ja televisio kasvattivat osuuttaan.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät alkuvuonna eniten kosmetiikan, elintarvikkeiden ja telepalveluiden mainostajat verrattuna vuoden 2023 tammi—elokuuhun. Eniten laskivat rakennusalan ja öljy- ja energiayhtiöiden mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni Suomessa tuoreimman saatavissa olevan tiedon mukaan elokuussa 28,2 %.

Toimitusjohtaja Kai Telanne, puhelin 010 665 3500
Talous- ja rahoitusjohtaja Taru Lehtinen, puhelin 010 665 3609

Tiedotustilaisuus ja webcast

Alma Media julkistaa osavuosikatsauksensa kaudelta 1.1.–30.9.2024 perjantaina 18.10.2024 noin klo 8.00. Englanninkielinen yhdistetty tiedotustilaisuus ja webcast analyytikoille, sijoittajille ja medialle järjestetään samana päivänä klo 11.00–12.00. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talous- ja rahoitusjohtaja Taru Lehtinen.

Tiedotustilaisuus pidetään Alma-talossa, osoitteessa Alvar Aallon katu 3 C, Helsinki. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan Alma-talossa pidettävään tilaisuuteen etukäteen sähköpostitse osoitteeseen kutsut@almamedia.fi.

Suoraa webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa: https://almamedia.videosync.fi/q3-2024/register. Kysymyksiä voi esittää webcast-alustan chat-toiminnon kautta.

Tallenne tiedotustilaisuudesta ja tilaisuuden esitysaineisto on saatavilla saman päivän aikana osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset.

Alma Median taloudellinen kalenteri vuonna 2025

• Tilinpäätöstiedote tilivuodelta 2024 keskiviikkona 5.2.2025 noin klo 8.00
  • Osavuosikatsaus tammi—maaliskuulta 2025 perjantaina 25.4.2025 noin klo 8.00
  • Osavuosikatsaus tammi—kesäkuulta 2025 torstaina 17.7.2025 noin klo 8.00
  • Osavuosikatsaus tammi—syyskuulta 2025 perjantaina 31.10.2025 noin klo 8.00
  • Tilinpäätös, toimintakertomus ja tilintarkastuskertomus sekä selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä (Corporate Governance Statement) tilivuodelta 2024 julkaistaan torstaihin 20.3.2025 mennessä.
  • Varsinainen yhtiökokous on suunniteltu pidettäväksi torstaina 10.4.2025. Yhtiökokoukseen liittyvät aineistot kootaan Alma Median verkkosivuille.

Alma Media Oyj

Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.almamedia.fi

Alma Mediassa työskentelee noin 1 700 ammattilaista ja yhtiö toimii 11 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2023 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 305 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 82 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

Lainaukset

Toimitusjohtaja Kai Telanne