Alma Median puolivuosikatsaus tammi—kesäkuu 2023: Vuoden toisella vuosineljänneksellä oikaistu liikevoitto vertailukauden tasolla, liikevaihto laski hieman

Alma Media Oyj                  Puolivuosikatsaus              19.7.2023 klo 8.00

ALMA MEDIAN PUOLIVUOSIKATSAUS TAMMI—KESÄKUU 2023: VUODEN TOISELLA VUOSINELJÄNNEKSELLÄ OIKAISTU LIIKEVOITTO VERTAILUKAUDEN TASOLLA, LIIKEVAIHTO LASKI HIEMAN

Taloudellinen kehitys huhti—kesäkuussa 2023:

• Liikevaihto 78,2 (79,3) milj. euroa, laskua 1,4 %.
  • Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta 82,6 % (81,2 %).
  • Oikaistu liikevoitto vertailukauden tasolla, 19,4 (19,2) milj. euroa.
  • Liikevoitto 19,9 (25,9) milj. euroa, laskua 23,2 %.
  • Alma Career: Oikaistu liikevoitto parani kustannussäästöjen ansiosta. Rekrytoinnin lisäarvopalveluiden vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 5,8 %.
  • Alma Consumer: Kannattavuutta painoi edellisen vuosineljänneksen tavoin mainonnan myynnin lasku mediassa ja markkinapaikoissa. Liikevaihto kasvoi vertailupalveluissa ja digisisältömyynnissä.
  • Alma Talent: Oikaistu liikevoitto kasvoi Talent Palveluiden vahvan kehityksen myötä. Medialiiketoiminnan kannattavuus heikkeni mainonnan ja painetun sisältömyynnin laskun seurauksena.
  • Osakekohtainen tulos 0,23 (0,28) euroa. Osakekohtaista tulosta paransi rahoituseriin kirjattu kauppahintavelkojen 4,0 milj. euron käyvän arvon muutos.
  • Otava julkaisi 29.6.2023 tarjousasiakirjan kaikkia Alma Median osakkeita koskevasta pakollisesta julkisesta ostotarjouksesta. Alma Median hallitus antoi 5.7.2023 Ostotarjouksesta arvopaperimarkkinalain edellyttämän lausunnon pörssitiedotteena.

Taloudellinen kehitys tammi—kesäkuussa 2023:

• Liikevaihto 153,5 (155,5) milj. euroa, laskua 1,3 %.
  • Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta 82,2 % (80,6 %).
  • Oikaistu liikevoitto 36,4 (38,9) milj. euroa, laskua 6,4 %.
  • Liikevoitto 36,4 (45,7) milj. euroa, laskua 20,4 %.
  • Osakekohtainen tulos 0,37 (0,48) euroa.

Avainlukuja

% liikevaihdosta 25,4 32,7 23,7 29,4 25,9
Tilikauden tulos ennen veroja 22,8 27,5 -17,4 37,4 47,6 -21,5 86,4
Tilikauden tulos 18,7 23,4 -20,2 30,4 39,4 -22,9 71,9

* Alma Media tarkensi liikevaihdon luokittelua markkinapaikkojen ja palveluliikevaihdon välillä. Tarkennus on tehty myös vertailukauden lukuihin.

Toimintaympäristö vuonna 2023

Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset sekä hiipuva talouskasvu näkyivät toimintaympäristössä ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Euroopan talous kärsi edelleen muun muassa kauppapakotteista, toimitusketjujen häiriöistä ja raaka-ainesaatavuuden ongelmista. Korkea inflaatio jatkui samalla kun markkinakorot kohosivat vuoden takaisesta, mikä koetteli kuluttajien luottamusta ja kotitalouksien reaalista ostovoimaa. Euroopan Komission mukaan Euroopan talous on kuitenkin kyennyt hillitsemään Venäjän hyökkäyssodan kielteistä vaikutusta. Komissio nosti toukokuun ennusteessaan odotettua paremman alkuvuoden ansiosta EU:n talouden vuoden 2023 kasvunäkymiä 1,0 prosenttiin (talven väliennusteessa 0,8 %) ja vuoden 2024 kasvunäkymät 1,7 prosenttiin (talvella 1,6 %). Alustavan arvion mukaan EU-maiden BKT kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 0,3 prosenttia ja euroalueella 0,1 prosenttia.

Energiakriisiä on lievennetty monipuolistamalla nopeasti toimituksia ja vähentämällä huomattavasti kaasun kulutusta. Huomattavasti halventuneet energian hinnat ovat välittymässä kaikkialle talouteen, mikä alentaa yritysten tuotantokustannuksia. Myös kuluttajat huomaavat energialaskujensa pienenevän, Komissio kertoo.

Euroopan Komissio ennustaa inflaation olevan tänä vuonna euroalueella 5,8 % ja putoavan ensi vuonna 2,8 %:iin. EU:ssa inflaatio on Komission mukaan keskimäärin 6,7 % ja ensi vuonna 3,1 %. Suomen inflaatioksi ennustetaan 4,8 prosenttia vuodelle 2023 ja 2,1 prosenttia vuodelle 2024. Nämä lukemat ovat muuta euroaluetta matalampia.

Markkinatilanne päämarkkina-alueilla

Kantar TNS:n mukaan tammi–kesäkuussa 2023 mediamainonnan määrä laski 2,7 %. Kesäkuussa mediamainonnan määrä laski 5,3 % ja avoimien työpaikkojen ilmoittelu 23,1 % vuoden 2022 kesäkuuhun verrattuna.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät kumulatiivisesti eniten öljy- ja energiayhtiöiden, matkailun ja liikenteen, finanssialan sekä elintarvikkeiden mainostajat tammi–kesäkuussa verrattuna vuoteen 2022.

Iltapäivälehtien kappalemääräinen markkina laski 7 prosenttia vuoden 2023 toisella vuosineljänneksellä.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan uusia henkilöautoja rekisteröitiin ensimmäisen vuosipuolikkaan aikana yhteensä 46 875 kappaletta, mikä on 7,7 prosenttia viime vuotta enemmän. Käytettyjen autojen kauppaa tehtiin autoliikkeissä 4,3 prosenttia viime vuotta enemmän. Huhti–kesäkuussa nähty rekisteröintien kasvutahti edellisen vuoden lukemiin verrattuna johtuu viime vuosina poikkeuksellisen korkeaksi kasvaneen tilauskannan purkautumisesta, kun jo vuonna 2021 alkanut tuotantoa jarruttanut komponenttipula on väistymässä, Autoalan Tiedotuskeskus arvioi.

Kiinteistövälitysalan keskusliiton arvion mukaan asuntokaupan pohja nähtiin tilastojen perusteella vuodenvaihteessa 2022–2023, mutta asuntokauppa elpyy hitaasti ja epävarmuus vaivaa edelleen. Kiinteistönvälittäjät ja rakennusyhtiöt raportoivat valtakunnallisesti Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton ylläpitämään KVKL Hintaseurantapalveluun tammi–maaliskuussa 2023 yhteensä 11 310 asuntokauppaa. Huhtikuussa palveluun raportoitiin 3 630 asuntokauppaa (-39,3 % vuoden takaiseen verrattuna) ja toukokuussa 4 208 asuntokauppaa (-33,4 % vuoden takaiseen verrattuna). Kesäkuussa tehtiin 4 203 asuntokauppaa, mikä tarkoittaa 33,7 %:n laskua viime vuoteen ja 35,7 %:n viiden vuoden keskiarvoon nähden. Uusia asuntoja myytiin kesäkuussa 67,5 % viime vuotta ja 79,2 % viiden vuoden keskiarvoa vähemmän.

KVKL Hintaseurapalvelun mukaan asuntojen neliöhinnat laskivat kesäkuussa suurissa kaupungeissa eniten Oulussa 12,9 % ja pääkaupunkiseudulla 11,7 %, ja vähiten Turussa: 2,3 % viime vuoteen nähden. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla hinnat laskivat PK-seudulla 1,6 %, mutta nousivat PK-seudun ulkopuolisissa suurissa kaupungeissa keskimäärin 2,3 % ja Oulussa jopa 2,8 %.

Suomen ja muiden Alma Median toimintamaiden kansantalouksien kasvun odotetaan hidastuvan vuonna 2023. Suomen talouskasvu on jäämässä selkeästi muusta EU-alueesta. Tämän vuoden kasvuksi Euroopan Komissio ennustaa 0,2 prosenttia ja ensi vuoden kasvuksi 1,4 prosenttia. Suomen lisäksi Alma Median päämarkkinamaat ovat Tšekki ja Slovakia itäisessä Keski-Euroopassa. Komission tuoreimman arvion mukaan Tšekin BKT:n kasvuvauhti tippuisi tänä vuonna 0,2 %:iin noussen ensi vuonna 2,6 %:iin ja Slovakiassa vauhti olisi tänä vuonna viime vuoden tasolla (1,7 %) ja ensi vuonna 2,1 %.

Komissio arvioi Suomen työttömyysasteeksi 7,1 %, Tšekin 2,8 % ja Slovakian 5,8 % vuonna 2023.

Näkymät vuodelle 2023 (muuttumaton, päivitetty 16.2.2023)

Alma Media arvioi vuoden 2023 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton olevan vuoden 2022 tasolla tai laskevan vuodesta 2022. Vuoden 2022 liikevaihto oli 308,8 milj. euroa ja oikaistu liikevoitto 73,4 milj. euroa.

Näkymien taustalla on arvio, jonka perusteella yhtiön liikevaihto ja liikevoitto laskevat vuoden alkupuoliskolla mainosmyynnin laskun ja rekrytointiliiketoiminnan kasvaneiden kustannusten johdosta. Kansantalouden näkymien odotetaan parantuvan vuoden toisella puoliskolla. Arvioimme rekrytointipalveluiden kysynnän säilyvän vahvana ja mainosmyynnin elpyvän vuoden aikana. Yhtiön käynnistämät toiminnan tehostamistoimet parantavat kannattavuutta jälkimmäisellä puoliskolla.

Toimitusjohtajan katsaus: Kasvun rakentamista vastatuulesta huolimatta

Alma Median liiketoiminta kehittyi ensimmäisellä vuosipuoliskolla talouskasvun hidastumisesta ja Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamista häiriöistä huolimatta ennakoidusti. Liikevaihto laski 1,3 % 153,5 milj. euroon ja oikaistu liikevoitto laski 6,4 % 36,4 milj. euroon. Mediamainonnan myynnin lasku ja kustannusten nousu ovat hieman heikentäneet kannattavuuttamme, mutta kustannusten sopeuttamiseksi ja tuloksen puolustamiseksi tehtyjen toimenpiteidemme vaikutukset näkyvät vuoden toisella puoliskolla.

Toisella vuosineljänneksellä tuloskehitys parani ensimmäisestä ja oikaistu liikevoitto nousi jo vertailukauden tasolle. Liikevoitto suhteessa liikevaihtoon nousi 24,8 %:iin, eli lähes pitkän aikavälin tavoitteeseemme 25 %.

Alma Career -segmentin toinen vuosineljännes oli niin liikevoiton kuin kannattavuuden osalta historian toiseksi paras. Liikevaihto, 28,4 milj. euroa, oli vertailukauden tasolla ja oikaistu liikevoitto nousi 3,8 % 12,2 milj. euroon, 43,1 %:iin liikevaihdosta. Oikaistut kokonaiskulut laskivat 2,6 %.

Rekrytointipalveluiden myynti jatkui hyvällä tasolla Tšekissä, Slovakiassa ja Kroatiassa. Edelleen vireänä pysyneen rekrytointimarkkinan taustalla on voimakas kilpailu ammattitaitoisesta työvoimasta. Matala työttömyysaste keskeisissä toimintamaissamme vahvistaa myös kysyntää lisäarvopalveluillemme, joiden liikevaihto nousi 5,8 %.

Sisäistä yhteistyötä syventävän Career United -hankkeen eteneminen jatkuu, mikä auttaa hillitsemään kuluja. Järjestelmäarkkitehtuurin, brändin, talous- ja ICT-toimintojen yhtenäistäminen on edennyt suunnitellusti, seuraavana yhtenäistetään HR-järjestelmät.

Asiakaslaskutus laski vertailukaudesta, mutta odotamme kolmannen vuosineljänneksen liikevaihdon olevan vähintään vertailukauden tasolla. Markkinatilanteiden ennakoidaan jatkuvan haastavana Baltiassa ja erityisesti Suomessa. Sen sijaan Tšekissä ja Slovakiassa tilanne on parempi ja Kroatiassa matkailu siivittää vauhdikasta kasvua.

Alma Consumer -segmentissä liikevaihto laski toisella vuosineljänneksellä 3,1 % 26,3 milj. euroon. Oikaistu liikevoitto laski 15,9 % 5,6 milj. euroon, 21,2 % liikevaihdosta. Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta oli 82,2 %. Vertailu- ja jakamistalouden palveluiden liikevaihto kehittyi vahvasti, mutta median ja mediallisten palveluiden liikevaihto laski 8,0 %. Mainosmyynnin pudotusta voi pitää merkittävänä (-10,1 %), mutta kesäkuun mainonnan myynti oli huhti–toukokuuhun nähden jo selvästi parempaa. Liiketoiminta-alueista erityisesti asumisen liikevaihto kärsi vaikeasta markkinatilanteesta (laskua 2,3 %), mutta autoilu & liikkuminen ylitti vertailukauden tason. Jännitteinen geopolitiikka ja sotauutiset pitivät uutiskysynnän edelleen korkeana ja maksullisen Iltalehti Plus -palvelun tilaajamäärä nousi yli 47 300:n.

Kuluttajien ja autokauppojen välille alkuvuonna tuotu digitaalisen käytettyjen autojen huutokauppa, Baana, on vielä lanseerausvaiheessa, mutta vakiinnutti asemaansa markkinoilla.

Markkinatilanteesta huolimatta jatkoimme määrätietoisesti panostuksiamme erityisesti autoilun ja asumisen myyntijärjestelmäkehitykseen, digitaaliseen kiinteistönvälityksen OviPro-järjestelmään, autoilun ja liikkumisen järjestelmähankkeisiin sekä maksunvälityksen ja muihin keskeisiin transaktionaalisen kaupankäynnin kehityshankkeisiin.

Alma Talent -segmentin markkinatilanne pysyi toisella vuosineljänneksellä talousmedialle edelleen haastavana ja liikevaihto laski 2,9 % 23,4 milj. euroon. Segmentissä tehtiin kustannussäästötoimenpiteitä läpi liiketoiminnan ja kulut kääntyivät laskuun. Oikaistu liikevoitto nousi 9,2 % 4,7 milj. euroon. Segmentin vahva digitaalinen transformaatio jatkui digitaalisen liiketoiminnan osuuden noustua 64,3 %:iin liikevaihdosta.

Alma Talent Palveluiden liikevoitto kasvoi 55,1 % 2,2 milj. euroon. Talent Median liikevoitto sen sijaan laski 17,3 % 2,1 milj. euroon.

Alma Talent Palveluiden jatkuvalaskutteisten palveluiden 17,7 %:n kasvu muun muassa yritystiedon ja juridiikan palveluiden osalta sekä hyvä kehitys toimitilamarkkinapaikoissa Suomessa ja Ruotsissa alleviivaa sitä, että segmentissä on onnistuttu rakentamaan toinen kasvava tukijalka yrityksille suunnatuista skaalautuvista digitaalisista palveluista. Enemmistöomistusosuuden hankkiminen huhtikuussa digitaalisesta DOKS-palvelusta (Suomen Tunnistetieto), joka auttaa yrityksiä rahanpesuvelvoitteiden hoidossa, pakoteseurannassa sekä yleisesti asiakkaan tunnistamisessa ja tuntemisessa, on kehitykselle looginen jatkumo.

Alma Media hyvissä asemissa

Rahoitusasemamme on hyvä vahvan tuloskehityksen ja kassavirran myötä. Velkaantumisasteemme (gearing) oli kesäkuun lopussa 82,4 (93,7) ja omavaraisuusasteemme 43,0 (38,8) prosenttia.

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan hidastaa talouskasvua toimintamaissamme. Taloudellinen suorituskykymme on silti ollut vahvaa. Aiempina vuosina tehdyt panostuksemme muun muassa markkinapaikkoihin näkyvät nyt positiivisesti.

Jatkamme kasvun kiihdyttämistä jatkuvalla toiminnan kehittämisellä ja uusia avauksia tekemällä. Markkinapaikka- ja palveluliiketoiminnassa kuljemme kohti kehittyneempiä digitaalisia kaupankäyntialustoja ja saumattomia ostopolkuja. Haluamme auttaa asiakkaitamme asioimaan vaivatta ja sujuvasti digitaalisilla alustoilla ja tarjota lisäpalveluita asiointiprosessin eri vaiheissa.

Kai Telanne

Toimitusjohtaja Kai Telanne, puhelin 010 665 3500
Talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen, puhelin 010 665 3873

Tiedotustilaisuus ja webcast

Englanninkielinen yhdistetty tiedotustilaisuus ja webcast analyytikoille, sijoittajille ja medialle järjestetään samana päivänä klo 11.00–12.00. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen.

Tiedotustilaisuus pidetään Alma-talossa, Alvar Aallon katu 3 C, Helsinki. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan Alma-talossa pidettävään tilaisuuteen etukäteen sähköpostitse osoitteeseen kutsut@almamedia.fi

Suoraa webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa: https://almamedia.videosync.fi/q2-2023-results/register

Kysymyksiä voi esittää webcast-alustan chat-toiminnon kautta.

Tallenne tiedotustilaisuudesta ja tilaisuuden esitysaineisto on saatavilla saman päivän aikana osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset

Alma Median taloudellinen kalenteri vuonna 2023

Osavuosikatsaus tammi–syyskuulta 2023 torstaina 19.10.2023 noin klo 8.00

Alma Media Oyj

Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.almamedia.fi

Alma Mediassa työskentelee noin 1 700 ammattilaista ja yhtiö toimii 11 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2022 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 309 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 81 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.