Alma News Media suunnittelee tuotemuutoksia – aloittaa muutosneuvottelut

Alma Media Oyj                               Lehdistötiedote                          30.9.2024

ALMA NEWS MEDIA SUUNNITTELEE TUOTEMUUTOKSIA – ALOITTAA MUUTOSNEUVOTTELUT

Alma News Media nopeuttaa digitaalista kasvustrategiaansa ja suunnittelee Kauppalehti Option ja Faktan sekä Mediuutisten mahdollista lakkauttamista. Lisäksi suunnitelmana on uudelleen organisoida toimitusten työtä osassa toimituksia. Näihin suunnitelmiin liittyen Alma News Media aloittaa muutosneuvottelut.

Käynnistettävissä muutosneuvotteluissa käydään läpi Kauppalehti Option ja Faktan sekä Mediuutisten tuotannon ja liiketoiminnan suunniteltua tehostamista sekä uudelleenjärjestämistä ja näiden seurauksena henkilöstöön mahdollisesti kohdistuvia toimenpiteitä ja näiden toimenpiteiden perusteita, vaikutuksia ja vaihtoehtoja.

Toiminnan uudelleenjärjestelyiden tarve aiheutuu näiden mediatuotteiden heikosta kannattavuuskehityksestä. Neuvotteluiden taustalla on myös Alma News Median strateginen muutos keskittyä entistä vahvemmin digitaaliseen medialiiketoimintaan.

Lisäksi alustavana suunnitelmana on organisoida uudelleen toimituksellista työtä mm. tekniikka-, auto- ja lifestyle-journalismia tekevissä toimituksissa. Toiminnan uudelleenjärjestelyjen tavoitteena on parantaa toimituksellisen työn tuottavuutta ja purkaa osin päällekkäistä tekemistä. Mikrobitti-lehti suunnitellaan siirrettäväksi osaksi kuluttajamediaa Alma News Median sisällä.

“Mainosrahoitteinen painettu media on ollut kovan muutoksen kourissa jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien ja valitettavasti talouden taantuma on pahentanut tilannetta Suomessa entisestään. Monet Alma News Median tuotteet ovat kuitenkin jo pitkälle digitalisoituneet ja ne pystyvät pärjäämään kovassa kansainvälisessä kilpailussa jatkossakin. Suunnitelmamme on entisestään terävöittää erityisesti digitaalisten Kauppalehden ja Iltalehden uutisointia ja vahvistaa niiden arvoa tilaajille ja mainostajille. Kehitämme jatkossa digitaalista feature-journalismia sekä tuotteidemme video- ja audiosisältöjä.”, sanoo Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuori

Toimenkuvien muutosten lisäksi myös henkilökunnan mahdolliset irtisanomiset sekä näihin liittyvät uudelleenkoulutuskysymykset kuuluvat neuvoteltaviin asioihin. Alustavan suunnitelman mukaan henkilökunnan määrä saattaa vähentyä suunniteltujen toimien takia enintään kolmellakymmenellä henkilötyövuodella. Neuvottelut koskevat yhteensä noin kahdeksaakymmentä henkilöä. Alma News Median toimituksissa työskentelee yhteensä lähes kolmesataa henkilöä.

Johtaja Juha-Petri Loimovuori, Alma News Media
Puh. +358 500 511036
juha-petri.loimovuori(@)almamedia.fi

Alma Mediassa työskentelee noin 1 700 ammattilaista ja yhtiö toimii 12 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2023 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 305 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 82 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.