Alman autokaupan data paljastaa: hybridien voittokulku jatkuu vuonna 2024

Alma Median Ajankohtaista autokaupasta -webinaarissa ennustetaan viime vuonna alkaneen hybridiautojen menestyksen ottavan historiallisen käänteen tänä vuonna. Tieto perustuu Alman markkinapaikkojen Nettiauton ja Autotalli.comin dataan.

Alma Media Oyj                         Lehdistötiedote                              14.2.2024

ALMAN AUTOKAUPAN DATA PALJASTAA: HYBRIDIEN VOITTOKULKU JATKUU VUONNA 2024

Alma Median Ajankohtaista autokaupasta -webinaarissa keskiviikkona 14.2.2024 käytiin läpi muun muassa viime vuoden autokaupan voittajia ja häviäjiä, kuluttajien käyttäytymistä sekä ennustetta vuodesta 2024 perustuen alkuvuoden lukuihin. Tieto perustuu Suomen johtaviin autoilun markkinapaikkapaikkoihin kuuluviin Nettiauton ja Autotalli.comin dataan.

Historiallinen käänne hybridien eduksi

Jo viime vuoden voidaan sanoa olleen hybridien vuosi, ja vuonna 2024 voittokulun ennustetaan jatkuvan. ”Kun tarkastellaan eri käyttövoimien jakautumista eri hintaluokissa näyttää, että historiallinen käänne hybridien eduksi on tapahtumassa. Alkuvuoden autokaupan lukujen mukaan hybrideja on myyty edellisvuotta hieman enemmän kappalemääräisesti ja selkeästi enemmän liikevaihdollisesti. Jos hybridit olivat jo viime vuonna vahvoja, nyt alkuvuoden perusteella voidaan puhua roimasta loikasta”, kertoo Erno Kalalahti, Alma Median Nettiauton liiketoimintapäällikkö.

Suomen suurimman autojen markkinapaikan Nettiauton data paljastaa, että polttomoottoriautot ovat bensan osalta suhteellisen samoissa luvuissa kuin viime vuonna, kun taas diesel on ottanut selvää pakkia. Sähköautot ovat kasvattaneet edelleen suosiota myytyjä kappalemääriä katsottaessa, kun taas hybridit ovat nousseet sekä kappalemäärien että myytyjen autojen liikevaihdon mukaan.

”Kyseessä on toki monimuotoinen ilmiö, ja useampi tekijä vaikuttaa tilanteeseen. Lähiviikkoina julkisessa keskustelussa on ollut esillä esimerkiksi sähköautojen arvonalenemaan liittyvä epävarmuus, mikä omalta osaltaan vaikuttaa myös kuluttajien ostoaikeisiin. Mutta ostodata antaa selkeät suuntamerkit hybridien voittokululle”, Kalalahti pohtii.

Autoilun data asuu Almalla

Alma Median autoilun markkinapaikoilla käydyn kaupan ja liikenteen myötä kertyvästä datasta on löydettävissä ainutlaatuista tietoa ajoneuvojen kaupasta, ostajien mieltymyksistä ja hakutavoista sekä markkinoiden kehityksestä. Nettiauton kautta jopa noin 600 000 autoa vaihtaa omistajaa joka vuosi. Viikoittain palvelu tavoittaa yli 900 000 kävijää (lähde: Google Analytics).

”Nettiautossa meillä on 11,9 miljoonan autoilmoituksen tiedot viimeiseltä viideltätoista vuodelta. Tätä tietoa täydentävät toisen markkinapaikkamme Autotalli.comin data, säännöllisesti tehtävät asiakastutkimuksemme sekä tarvittaessa ulkopuolisista lähteistä hankittava tieto”, kuvailee Kalalahti.

Alman autoilun dataa hyödyntää useampi kotimainen viranomainen, kuten esimerkiksi verottaja autoilun verotuspäätöksiin ja Tilastokeskus kuluttajahintaindeksin laskemiseksi. Alma välittää valikoitua dataa myös akateemisen tutkimuksen pohjaksi.

Alma Media kehittää ajoneuvokauppaa kohti tulevaisuutta digitalisaation tuomia mahdollisuuksia hyödyntäen ja tiiviissä yhteistyössä alan toimijoiden kanssa. Alman autoilun ja liikkumisen kokonaisuuteen kuuluvat esimerkiksi markkinapaikat Nettiauto ja Autotalli.com, vaihtoautojen huutokaupat Baana ja Tukkuautot sekä ajoneuvokaupan järjestelmät kuten Websales ja NettixPro. Alman mediat kuten Iltalehti, Kauppalehti ja Talouselämä kattavat autoiluun ja automarkkinaan liittyviä aiheita.

Lisätietoa:

Liiketoimintapäällikkö Erno Kalalahti, +358 40 840 0723, erno.kalalahti@almamedia.fi

Alma Mediassa työskentelee noin 1 700 ammattilaista ja yhtiö toimii 12 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2022 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 309 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 81 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.