Etuovi.com tarjoaa ensimmäisenä Suomessa matka-aikahaun, joka mullistaa tavan hakea asuntoa

Alma Media Oyj                      Lehdistötiedote                  2.7.2024

ETUOVI.COM TARJOAA ENSIMMÄISENÄ SUOMESSA MATKA-AIKAHAUN, JOKA MULLISTAA TAVAN HAKEA ASUNTOA

Alma Median Etuovi.com on lanseerannut ensimmäisenä Suomessa myytävien asuntojen matka-aikahaun, joka tarjoaa asunnonvaihtajille uudenlaisen tavan löytää sopiva koti. Matka-aikahaku mahdollistaa asuntojen etsimisen ottaen huomioon matka-ajan ja kulkuvälineen. Tämä avaa uusia näköaloja ja mahdollistaa asunnon löytämisen alueelta, jota ei välttämättä muuten tulisi ajatelleeksi, mutta josta arkeen liittyvä liikkuminen sujuu halutulla kulkuvälineellä.

Matka-aikahaku mullistaa asunnon etsinnän

Suomen suurimman asuntohakupalvelu Etuovi.comin matka-aikahaku kääntää kodin haun ajattelumallia uuteen suuntaan. Aiemmin asuntoa haettiin tietyn kaupunginosan perusteella, mutta nyt matka-aikahaku avaa uusia mahdollisuuksia löytää sopiva koti myös muilta alueilta. Matka-aikahaussa haun lähtökohtana on käyttäjän määrittelemä lähtöpiste  esimerkiksi työpaikan tai lasten koulun osoite  ja haluttu matka-aika uuden asunnon ja lähtöpisteen välillä halutulla matkustustavalla.

“Liikkuminen mahdollisen uuden kodin ja elämän tärkeiden kiintopisteiden, kuten esimerkiksi työpaikan tai lasten koulun välillä on yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun mietitään arjen sujuvuutta. Matka-aikahaku saattaa avata silmiä täysin uusille kaupunginosille, jotka eivät lähtökohtaisesti olleet asunnonhakijan mielessä, mutta josta arjen kulkemiset sujuvatkin yllättävän hyvin”, kuvailee Antti Aittapelto, Etuovi.comin tuotepäällikkö.

Etuovi.comin lanseeraama matka-aikahaku on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja asiakkaiden toivoma ominaisuus. Haku löytyy vain Etuovi.com -sovelluksessa.

Sopivan asunnon löytäminen jarruttaa eniten asunnon ostamista

Etuovi.com Kävijätutkimuksen (2023) mukaan lähes puolet pääkaupunkiseudulla asunnon ostoa suunnittelevista suunnittelee ostavansa uuden asunnon alle 10 kilometrin etäisyydeltä vanhasta asunnostaan. Koko Suomen osalta vastaava luku on lähes sama. Kuitenkin monet asunnon ostajat kohtaavat haasteen sopivan asunnon löytämisessä, mikä jarruttaa ostamista. Etuovi.comin kevään Markkinapulssi-tutkimuksen (2024 maalis-huhtikuu) mukaan 54 % asunnon ostoa suunnittelevista ilmoittaa sopivan asunnon löytämisen vaikeuden jarruttavan asunnon ostamista. Pääkaupunkiseudulla vastaava luku on 51 %. Tämä korostaa tarvetta uudelle tavalle hakea asuntoa.

“Matka-aikahaku konkretisoi arkea uudessa kodissa jo asunnonhakuvaiheessa. Liikutpa sitten kävellen, pyörällä, autolla tai julkisella liikenteellä, matka-aikahaulla voit hakea kohteita, josta käsin kulkeminen on juuri sinulle vaivatonta ja helppoa”, Aittapelto kertoo ja jatkaa: “Lisäksi Etuovi.comista löytyvät alue-esittelyt tarjoavat asuntoa ostavalle kattavasti muutakin tietoa, jotta omia tarpeita ja elämäntyyliä vastaavan asunnon löytäminen on entistä mutkattomampaa. Myös loma-asuntojen etsiminen monipuolistuu, sillä loma-asuntoja pystyy hakemaan jopa kolmen tunnin matkan säteellä omasta kodista.”

Etuovi.com jatkaa matka-aikaan ja karttaan liittyvien toimintojen ja palveluiden kehittämistä edelleen.

Alma Media on sitoutunut monipuolisten asumisen palveluiden tarjoamiseen ja tekee pitkäjänteisesti yhteistyötä alan toimijoiden kanssa hyödyntäen digitalisaation, datan ja tekoälyn mahdollisuuksia parhaan käyttäjäkokemuksen takaamiseksi. Etuovi.com -palvelun lisäksi Alman asumisen palveluihin kuuluvat esimerkiksi remonttien kilpailutuspalvelu Urakkamaailma.fi, Suomen kattavin vuokra-asuntojen verkkopalvelu Vuokraovi.com ja mökinvuokrauspalvelu Nettimökki. Alman Mediat kuten Kauppalehti ja Iltalehti seuraavat kotiin ja asumiseen liittyviä aiheita ja asuntomarkkinakehitystä.

Etuovi.com-sovelluksen voi ladata sovelluskaupoista App Store ja Google Pay.

Alma Mediassa työskentelee noin 1 700 ammattilaista ja yhtiö toimii 12 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2023 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 305 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 82 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.