Hyvä exit ei synny onnella vaan excelöinnillä

Miten asiantuntijayritys myydään? Mitä pitää tehdä, keneen täytyy ottaa yhteyttä, mitkä asiat pitää muistaa, kuka kantaa vastuun mistäkin ja missä vaiheessa mikäkin asia tapahtuu? Onnistunut exit ei ole koskaan vahinko eikä sattumankauppaa. Se on pitkän tähtäimen tavoite, joka saavutetaan suunnitelmallisuudella ja tietoisella toiminnalla.

Vuosittain Suomessa perustetaan 20 000–30 000 yritystä. Sama määrä yrityksiä lopetetaan, usein vähin äänin, turhia huutelematta. Yrittäminen on Suomessa ja muualla maailmassa kuin pyöröovi. Yrityksiä perustetaan ja lakkautetaan vuodesta toiseen lähes yhtä paljon.

Vaikka esimerkiksi puolet yksinyrittäjistä ansaitsee alle 2 000 euroa kuussa, on myös verotilastollinen tosiasia, että vuodesta toiseen suurimmat tulot tehdään pääsääntöisesti luovutusvoitoilla eli omaa yritysomaisuutta myymällä.

Exit ansaitaan työllä, ei tuurilla

Tyypillisesti tuo omaisuus on itseperustetun yrityksen osakkeita, jotka exit-hetkellä vaihtavat omistajaa. Vuosien tai vuosikymmenien työn jälkeen yrittäjä saa andywarhallmaisen hetkensä verotilastojen julkistamispäivänä.

Exit on Suomen ylivoimaisesti suurin, muttei missään nimessä vaivattomin väylä varakkuuden äärelle. Yhtä onnistunutta exitiä kohden on satoja, jopa tuhansia epäonnistuneita yritystarinoita.

Uuden varakkuuden äärellä on tyypillistä, että yrityskaupoilla rekkalastin käteistä ansainnut, tuleva ex-yrittäjä vähättelee itseään ja kivirekistä matkaansa runsauden äärelle. Todellisuudessa hän jättää kertomatta, että tuon jumalaisen hetken vastapainoksi hän on ollut tuhannessa väärässä paikassa väärään aikaan, tuhansia kertoja.

Yrittäjä Anna Perho kiteytti oivallisesti kolumnissaan Hesarissa tammikuussa 2020, että olin oikeaan aikaan oikeassa paikassa on työelämän suurimpia valheita. Paljon rehellisempää olisi myöntää, että työskentelin määrätietoisesti ja ahkerasti, koska halusin edetä ja menestyä urallani.

Tämä sama pätee yrittämiseen. Hyvä exit rakennetaan vuosien tai vuosikymmenien määrätietoisella ja ahkeralla työllä.

Tähtäin ei ole tässä illassa vaan kahdessa seuraavassa vuodessa

Jotta exit olisi menestyksekäs, työ sen hyväksi pitää aloittaa vuosia ennen tavoiteltua irtaantumishetkeä: menestynyt exit on pitkäjänteisen suunnittelun tulosta.

Jo pelkkä exit-prosessi vie tyypillisesti puolesta vuodesta vuoteen. Jos yrityksen hallinto ja hallintotapa eli corporate governance on järjestetty asianmukaisesti, on yritys valmis yrityskauppaan oikeastaan minä hetkenä hyvänsä. Kaikki yrityksen keskeiset asiat ovat kirjallisessa muodossa, olipa kyseessä sitten strategia, asiakassopimukset, taloushallinto tai alihankintasuhteet. Kaikki yrityksen dokumentaatio on yritystarkastus- eli due diligence -valmiina pilvessä.

Ei tarvitse kuin antaa käyttäjäoikeudet tarkastusta suorittaville tahoille.

Oikean ajoituksen arvo voi olla satoja tuhansia

Itse valuaatioon eli yrityksen arvoon ostajalle kauppahetkellä vaikuttaa kovan työn lisäksi myös kaupan ajoitus. Hyvästä yrityksestä saa aina hyvän korvauksen, mutta oikein ajoittamalla vielä paremman.

Talouden yleiset suhdanteet vaikuttavat yrityksen kerrointason arvostukseen. Luonnollisesti yrityskaupoissa käytettävät kertoimet ovat suhdanteen huipussa suuremmat kuin taantuman pohjalla. Ajoituksen kannalta on täysin eri asia myydä yritys puoli vuotta ennen koronaepidemiaa kuin puoli vuotta sen alkamisen jälkeen. – Ellei sitten satu toimimaan käsidesi- tai kasvomaskibisneksessä.

Kirjoittajat:

Kim Väisänen on startup-sijoittaja, yrittäjä, kolumnisti, hallitusammattilainen ja myös Leijonan luolan tv-kasvo. Hän on tehnyt menestyksekkäät exitit Blanccosta ja Framerystä. Kim on kirjoittanut kaksi tietokirjaa, ja hänet on palkittu kahdesti tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnolla. www.kim.fi

Janne K. Jääskeläinen on yrittäjä, tietokirjailija, lean-mies ja exit-kätilö. Hänen takanaan on menestynyt exit digimediatoimisto Aucorista, ja julkaisulistalla on myös useita tietokirjoja. www.jannejaaskelainen.fi

Katleena Kortesuo on aktiivinen tietokirjailija ja viestinnän kouluttaja. Katleena on kirjoittanut yli 40 tietokirjaa, ja hänet on palkittu Kultasulalla, Hopeasulalla ja Tietokirjailija-palkinnolla. Katleena oli Aucorin hallituksessa saattamassa yritystä exit-polulle. www.eioototta.fi

Tiedot:

Kim Väisänen, Janne K. Jääskeläinen, Katleena Kortesuo

Exit-opas yrittäjälle – Näin trimmaat firmasi myyntikuntoon

978-952-14-4177-6 sidottu kovakantinen kirja

978-952-14-4178-3 sähkökirja

Saatavilla myös Alma Talent Kirjat -äänikirja- ja lukuaikasovelluksessa.

Arvostelukappaleet:

Sisältöpäällikkö Suvi Aalto: 040 342 4745, suvi.aalto@almamedia.fi