Johtajakuiskaaja Paula Kilpinen: Strategiaa ei pidä jalkauttaa, vaan inhimillistää

Johdon tärkein tehtävä ei ole luoda entistä parempaa strategiaa, vaan saada se vietyä arkeen, kohtaamisiin ja tunteisiin, sanoo Paula Kilpinen, jonka esikoiskirja Inhimillinen strategia julkaistaan 9.3.2022.

Työelämän murroksessa ihmiset kohdistavat katseensa yhä useammin omaan työnantajaansa vastuullisena ja inhimillisenä toimijana – tai jättävät yrityksen, joka ei tähän kutsuun vastaa. He haluavat tulla kohdatuiksi ihmisinä, eivät pelkästään työntekijöinä, resursseina tai talouskoneiston rattaina.

Inhimillinen strategia haastaa lukijan ajattelemaan, miksi voittamiseen ja vastustajien nujertamiseen tähtäävä strateginen ajattelu näivettää yrityksiä enemmän kuin kasvattaa niitä. Ja miksi iänikuinen sotaretoriikka on tullut tiensä päähän. Niille, jotka ovat aina ihmetelleet, miksei strategia jalkaannu ja innosta työntekijöitä, kirja antaa vastauksen, miksi sitä ei edes pidä jalkauttaa. Sillä strategia ei tee yrityksessä mitään, vain mielellään ja sydämellään sitoutuneet ihmiset tekevät.

Paula Kilpinen (KTT) on johdon neuvonantaja, yritysjohtaja ja vaikuttaja, jonka intohimona on inhimillisempi työelämä. Hän on valmentanut kymmeniä yrityksiä ja satoja johtajia ja osaa katsoa strategiaa eri näkökulmista.

”Olen nähnyt strategian tarjoamat mahdollisuudet. Parhaimmillaan se on erinomainen työkalu yrityksen menestyksen suunnitteluun ja johtamiseen. Mutta samalla olen nähnyt sen riipaisevan totuuden, ettei strategia tavoita työyhteisössä juuri ketään ja että vain harva ymmärtää oman roolinsa strategiassa. Tällä hetkellä strategia on pikemminkin hallituksen ja johdon toteuttama institutionaalinen pakko kuin koko työyhteisöä innostava ja ohjaava tiekartta. Voisiko strategia vastata ihmisten kaipuuseen työn merkityksestä, oppimisesta ja osallisuudesta?” Kilpinen pohtii.

Kilpisen tammikuussa ilmestynyt esikoiskirja Inhimillinen strategia pohjautuu osin hänen palkittuun väitöskirjaansa. Kirja on yhdistelmä akateemisesti relevanttia tutkimusta, käytännöllistä arkeen sopivaa konkretiaa ja nimensä mukaisesti inhimillistä, omakohtaista otetta. Samalla se kertoo johtajana kasvamisesta ja antaa työkaluja inhimilliseen ja vaikuttavaan johtamiseen.

”Ihmiskeskeinen strategiaprosessi ei ole johdon projekti, vaan jatkuva, henkilöstön ja keskeisten sidosryhmien kanssa käytävä dialogi yrityksen suunnasta, tarkoituksesta, tavoitteista ja oppimisesta. Strategiset valinnat tehdään ihmiskeskeisesti”, Kilpinen summaa.

”Tämä kirja on oma panokseni paremman ja inhimillisemmän työelämän puolesta, ja samalla se on kutsu dialogiin, jonka toivon saattavan meidät uudelle tasolle strategian inhimillisessä johtamisessa. Jokaisella on oikeus merkitykselliseen elämään, myös työelämässä”, Kilpinen summaa.

Paula Kilpinen: Inhimillinen strategia

Ilmestynyt 17.1.2022

ISBN 978-952-14-4527-9

ISBN 978-952-14-4528-6 (sähkökirja)

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Kirjailija Paula Kilpinen, paula.kilpinen@uusiagenda.fi, puh: 040 509 0894

Sisältöpäällikkö Suvi Aalto, suvi.aalto@almamedia.fi, puh: 040 342 4745

Alma Talent

Lainaukset

Strategian menestystekijöiksi ovat nopeasti muuttuvassa maailmassa nousseet strategiset kyvykkyydet, osaaminen ja jatkuva oppiminen. Paula Kilpinen on aiheen johtavia asiantuntijoita ja käsittelee palkitun väitöskirjansa teemaa kirjassa käytännönläheisesti ja konkreettisten esimerkkien kautta.
Mikko Kosonen, Aalto-yliopiston hallituksen puheenjohtaja, Sitran entinen yliasiamies, Fast Strategy-kirjan kirjoittaja
Yrityksen tulos syntyy ihmisten toiminnasta, ja toimiva ihmisjohtajuus edellyttää aidosti inhimillistä ajattelutapaa. Se on ihmisten laittamista muun edelle. Ja sen tulisi olla osa jokaisen nykyaikaisen yrityksen strategiaa. Kun henkilöstölle annetaan vapaus loistaa omana itsenään, saavutetaan myös strategiset tavoitteet. Kirja antaa selkeät askelmerkit strategian inhimilliseen johtamiseen.
Marko Rissanen, henkilöstöjohtaja, DNA, Suomen paras työpaikka 2019 (Great Place to Work)
Kuinka luoda vastuullisesti arvoa, joka innostaa tiimin antamaan parhaansa ja kulkemaan samaan suuntaan? Vieläkö sinä jalkautat strategioita, vai kannattaisiko mieluummin inhimillistää? Kirjassaan Inhimillinen strategia Paula antaa vastaukset näihin kysymyksiin ja tekee versiopäivityksen moniin perinteisiin johtamisoppeihin. Suosittelen jokaiselle modernille johtajalle!
Timo Lappi, toimitusjohtaja ja kasvuyrittäjä, Fondia Oy:n ja Heltti Oy:n perustaja
Paula Kilpinen haastaa jokaisen johtajan määrittelemään menestymisen ja strategiatyöskentelyn uudestaan. Parhaat johtajat johtavat näkemyksellisesti sekä strategiaa että ihmisiä, ja parhaat yritykset ovat myös inhimillisesti vastuullisia. Kirja avaa lukijalle konkreettisesti, miten tarkoitusta, kyvykkyyksiä, kulttuuria ja tavoitteita johdetaan niin, että strategiasta tulee yrityksessä aidosti yhteinen ja arkinen.
Anu Ubaud, Helsingin Sanomien päätoimittaja, Vuoden 2021 nuori johtaja