Johtamiselta ja viestinnältä vaaditaan enemmän kuin koskaan

Johtamalla viestintää strategisesti terävöitetään niin yritysten kuin julkisen sektorinkin tuloksentekokykyä.

Viestinnän johtaminen strategiasta tuloksiin -kirja julkaistaan 18.8.2021.

Organisaatiot ja yritykset tavoittelevat samoja asioita: hyvää asiakaskokemusta, toimintakulttuurin uudistumista, sitoutuneita ja itseohjautuvia työntekijöitä, vastuullista toimintaa sekä asiakkaiden ja sidosryhmien luottamusta. Kaikkien edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan viestintää ja vuorovaikutusta, joita odottavat niin asiakkaat, kansalaiset, kumppanit kuin sidosryhmätkin monissa eri kanavissa.

Viestintä on luonteeltaan operatiivista, mutta sen johtamisen pitää olla strategista. Miten viestinnän johtaminen nostetaan strategiselle tasolle käytännössä? Siihen Kelan viestintäjohtaja Pipsa Lotta Marjamäki ja Nobina Oy:n henkilöstö- ja viestintäjohtaja Jenni Vuorio antavat vastauksen kirjassaan Viestinnän johtaminen strategiasta tuloksiin.

”Viestinnän johtamisen pitää olla strategista, suunnitelmallista ja vaikuttavaa. Toisin sanoen pitää tietää, mitä tavoitellaan, tehdä se suunnitelmallisesti ja arvioida onnistumista. Lisäksi rohkaistaan ja kannustetaan koko organisaatio vuorovaikutukseen ja vastuulliseen viestintään”, Vuorio kiteyttää.

”Viestintä onnistuu yhteistyössä koko organisaation kanssa, kun se huomioidaan jo toimintaa suunnitellessa. Kaikkiin tehtäviin kuuluu viestintää, joten viestinnän johtaminen on koko viestivän organisaation johtamista matriisissa ja verkostoissa. Joko suunnitellaan yhdessä tarkasti tai annetaan koko organisaatiolle lupa viestiä”, Marjamäki kuvaa.

Korona nosti viestinnän esille

Koronapandemia on tehnyt johtamisen ja viestinnän näkyvämmäksi kuin koskaan ennen. Julkisuudessa ei ole vuosiin puhuttu niin paljon viestinnästä ja johtamisesta kuin koronapandemian aikana.

Viranomaisten kansalaisviestintä on suurennuslasin alla. Koko ajan eteen tulee uusia tilanteita ja tapahtumia, joissa tarvitaan viestintää siitä, miten on turvallista toimia. Toisaalta etätyöhön siirtyneissä organisaatioissa on otettu käyttöön uusia viestintävälineitä ja alettu opettelemaan yhteisöllisyyden rakentamista etätyössä tai hybridimallissa. Jatkuvasti uusissa tilanteissa ja tapahtumissa tarvitaan viestintää turvallisesta tavasta toimia.

”Yksittäisten viestintätoimenpiteiden arvioiminen onnistuneiksi tai epäonnistuneiksi on helppoa. Olisi tärkeää kysyä, mitä viestinnällä tavoitellaan ja arvioida onnistumista suhteessa tavoitteisiin. Pieleen menneistä asioista pitää tietysti ottaa opiksi ja korjata ne nopeasti.”

Viestinnän johtaminen on ylimmän johdon asia

Kirjan tavoitteena on auttaa organisaatioita onnistumaan entistä paremmin viestinnän johtamisen keinoin. Se on kirjoitettu erityisesti organisaatioiden ja yritysten johdolle sekä viestinnän ammattilaisille, jotka yhdessä ratkaisevat sen, mille tasolle rima asetetaan.

Kirjan opit ovat sovellettavissa kaikissa organisaatioissa, jois­sa halutaan kehittää johtamista ja viestintää.Kirja perustuu Marjamäen ja Vuorion omiin käytännön kokemuksiin 20 vuoden ajalta. Siihen on myös haastateltu organisaatioiden ylintä johtoa. Muun muassa vuorineuvos Reijo Karhinen, hallitusammattilainen Anne Korkiakoski ja toimitusjohtaja Kai Kaasalainen kertovat, kuinka strategisesti, suunnitelmallisesti ja vaikuttavasti johdettu viestintä on vauhdittanut tuloksentekoa. Karhinen, Korkiakoski sekä Gofore Oyj:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Petra Sievinen esiintyvät viestintätoimisto Tekirin kanssa yhteistyössä järjestettävässä kirjan julkistamistilaisuudessa 18.8., josta on jälkikäteen saatavilla tallenne. Tilaisuuden juontaa Tekirin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Harri Saukkomaa.

Täältä pääset seuraamaan julkistustilaisuutta suorana: https://us02web.zoom.us/j/81394764352?pwd=RUhCWGNJc0R4TWdBbjU4ZmpLMmVMdz09

Kirjoittajat:

Pipsa Lotta Marjamäki, VTM, on Kelan viestintäjohtaja ja johtoryhmän jäsen. Hänen johtamansa viestintäyksikkö vastaa Kelan asiakas- ja kumppaniviestinnästä, strategia- ja työyhteisöviestinnästä, media- ja sidosryhmäviestinnästä ja visuaalisesta viestinnässä eri kanavissa. Hän on toiminut kolmen pääjohtajan ja yhden toimitusjohtajan viestintäkumppanina.

Jenni Vuorio, KTM on henkilöstö- ja viestintäjohtaja joukkoliikenneyritys Nobina Oy:ssä ja Nobina Oy:n johtoryhmän jäsen. Pienen tiimin vetäjänä hän pääsee käyttämään priorisointitaitoja päivittäin. Vuorion vahvuuksia on strateginen johtaminen ja viestintä sekä organisaatiokulttuurien kehittäminen johtamis- ja työyhteisöviestinnän keinoin. Vuorio rakentaa siltoja siilojen yli avoimen, ketterän ja ratkaisukeskeisen vuorovaikutuksen avulla.

Kirja:

Pipsa Lotta Marjamäki ja Jenni Vuorio

Viestinnän johtaminen strategiasta tuloksiin

ISBN: 978-952-14-4206-3

Sidottu, pehmeäkantinen, 210 s., 65 €

Saatavilla myös e-kirjana sekä Alma Talent Kirjat -äänikirja- ja lukuaikasovelluksessa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Pipsa Lotta Marjamäki, puh. 040 511 4381