Johtoryhmän työskentely hukassa? Uutuuskirja hioo johtoryhmästä tuloksellisen

Hyvin toimiva johtoryhmä on korvaamattoman tärkeä menestystekijä kaikissa organisaatioissa.

Uutuuskirja Johtoryhmän käsikirja paneutuu johtoryhmätyöskentelyn kehittämiseen. Kirjan kirjoittanut Mikko Luoma lähestyy johtoryhmätyöskentelyä projektina. ”Johtoryhmä on elävä foorumi, joka käy läpi useita kehitysvaiheita. Sen toimintaa tulee johtaa ja kehittää eri tavoin eri vaiheissa”, Luoma toteaa.

Näitä kehitysvaiheita Luoma kartoittaa tuoreessa kirjassaan. Johtoryhmän käsikirjassa avataan johtoryhmätyöskentelyn ydinkysymyksiä johtoryhmän kokoonpanosta, pelisäännöistä, palkitsemisesta ja läpimurrosta aina uudistamistarpeisiin asti.Kirjassa nostetaan esiin johtoryhmätyöskentelyn haasteet ja sudenkuopat ja opastetaan niiden voittamisessa. ”Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää jo johtoryhmän kokoonpanon määrittelyyn sekä johtoryhmän sisäisten pelisääntöjen laatimiseen. Epäonnistumista näissä asioissa on vaikea korjata myöhemmin, silloin kun johtoryhmältä odotetaan tärkeitä tuloksia”, Luoma toteaa.

Luoman mukaan pahin pullonkaula johtoryhmän menestymiselle liittyy strategiaan: ”Johtoryhmällä tulee olla aina tiivis kosketus organisaationsa strategiaan. Se joko tekee uutta strategiaa tai elää todeksi nykyistä. Jos johtoryhmä ei osaa tarttua strategiaan oikein, se ei pelkästään tee itsestään turhaa, vaan myös estää johtamansa organisaation menestymisen.”

Johtoryhmän käsikirja yhdistää johtoryhmiin liittyvää tutkimusta ja käytännön havaintoja. Se soveltuu oppaaksi erityyppisille johtoryhmille yrityksiin, julkisiin organisaatioihin ja järjestöihin sekä myös muille kuin organisaatioidensa ykkösjohtoryhmille.

Mikko Luoma on kauppatieteiden tohtori ja johtamisen dosentti. Hän on työskennellyt henkilöstöjohtajana, toimitusjohtajana, hallitusammattilaisena ja johtamisen kehittäjänä useissa organisaatioissa.

Johtoryhmän käsikirja ilmestyy 30.3.2021, Alma Talent. Saatavilla verkkokaupasta ja jälleenmyyjiltä, myös e-kirjana.

ISBN 978-952-14-4452-4, sidottu

ISBN 978-952-14-4453-1, sähkökirja