Miten kasvua (oikeasti) tehdään?

Kasva tai kuihdu – on vain nämä kaksi vaihtoehtoa!

• Ossi Ahdon, Tuomas Kahrin ja Marco Mäkisen kirja Kasva tai kuihdu Opas kestävään liiketoimintaan ilmestyy 7.10.
  • Kirjan haastatteluissa kasvun osaajat kertovat, miten halu kasvaa tehdään todeksi erilaisissa yrityksissä.

Mitä liiketoiminnan kasvu vaatii? Millaiset tavoitteet yrityksen tai organisaation kasvamiselle kannattaa asettaa? Entä miten tulostavoitteisiin päästään? Mikä on hallituksen rooli? Entä johtoryhmän? Mitä kasvuyhtiön lähiesihenkilöiltä vaaditaan?

Muun muassa näitä kysymyksiä Ossi Ahto, Tuomas Kahri ja Marco Mäkinen halusivat lähteä selvittämään. Kirjoittajat itsekin ovat kokeneita kasvun tekijöitä, mutta tällä kertaa he halusivat kuulla, mitä käytännön ohjeita – jopa menestyksen salaisuuksia – muilla kasvun tekijöillä on.

– Jututimme tyyppejä, jotka ovat konkreettisesti tehneet kasvua joko Suomessa tai maailmalla.

Kasvusta on kirjoitettu paljon teoriaan painottuvia kirjoja. On kirjoitettu teoriaa siitä, miten kasvu kannattaa rahoittaa, miten kasvua kannattaa johtaa ja mikä pitäisi olla asiakaslähtöisyyden ja innovaatioiden rooli.

– Meitä kiinnosti aidosti se, miten kasvua käytännössä tehdään, sanoo Marco Mäkinen, yksi kirjan kirjoittajista.

Käytännössä kasvu voi olla vaikeampaa, varsinkin jos sen pitää olla jatkuvaa ja kestävällä pohjalla. Rahaa ei juuri silloin ole saatavilla, kun sitä eniten tarvitsee. Asiakkaat eivät heti innostu uudesta tuotteesta tai palvelusta, vaikka sen pitäisi olla ylivertainen. Ja työntekijöiden usko voi alkaa horjua silloin, kun sitä eniten tarvitaan.

– Kerta toisensa jälkeen haastatteluissa nousi esiin tahdon ja asenteen merkitys. Se oli paljon tärkeämpää kuin teoreettiset tekniset asiat, Mäkinen summaa.

Kasva tai kuihdu -kirjaan on haasteltu kasvun huipputekijöitä, ihmisiä, jolla on ollut ratkaisevan tärkeä rooli yhdessä tai useammassa kotimaisessa kasvutarinassa. Haastatelluiden joukossa on sijoittajia, yrittäjiä, myynti- ja markkinointi-ihmisiä.

Kirjaa tehdessä on syvennytty myös kymmenien yritysten tarinoihin, otettu oppia onnistumisista ja epäonnistumisista.

Kasva tai kuihdu – opas kestävään liiketoimintaan

Ilmestyy 7.10. 2022 978-952-14-4766-2

ISBN 978-952-14-4766-2

ISBN 978-952-14-4767-9 (sähkökirja)