Miten tuotteistaa aito hittipalvelu?

Helmikuussa ilmestyvän tietokirjan Haastajasta hittipalveluksi ­– Tuotteista ideastasi menestyjä (Alma Talent, 2020) avausajatus on, että suomalaisia yrityksiä ei suinkaan vaivaa ideoiden puute, vaan puolitiehen jämähtävät toteutukset.

Kirjan kirjoittaja Antti Apusen mukaan ideoiden tyssähtäminen johtuu erityisesti kahlitsevista ajatusmalleista: ”Asiantuntija on usein näkökulmansa vanki. Hän on kehittänyt palvelun tai tekniikkaa, jota hän pitää vallankumouksellisena tai ainakin merkittävänä. Samaan aikaan ostaja katsoo hämillään vierestä, kun hän ei millään keksi, mitä hyötyä myyjän kauppaamasta innovaatiosta voisi olla. Kun myyjän ja ostajan ajatukset eivät kohtaa, on sekä myyminen että ostaminen vaikeaa. Silloin hyväkin idea jää väistämättä lähtökuoppiinsa.”

Haastajasta hittipalveluksi -kirja käy läpi palvelun ja tuotteen kaupallistamisen keskeiset vaiheet askel askelmalta. Se perustuu sadoista tuotteistushankkeista kerättyihin kokemuksiin. Kirja kertoo tarinoita suomalaisista ja kansainvälisistä yrityksistä, jotka ovat tuotteistaneet toimialaansa mullistaneita menestyksiä. Kirjan lopussa tutustutaan suomalaisyrityksissä kehitettyihin palveluihin, kuten esimerkiksi Bilot Consultingin tekoälyhackathoniin, jonka avulla Kone ja Lantmännen Feed sorvasivat ideoistaan nopeasti työvälineitä ja palveluita myyntinsä tueksi.

Tuotteistaminen on erittäin ajankohtainen aihe juuri nyt, kuten palveluihin perustuvien alustojen (esimerkiksi Amazon ja Google) kasvu markkina-arvoltaan suurimmiksi yhtiöiksi on osoittanut. Ne ovat tuotteistaneet itselleen ylivoimaiset kilpailuedut taitavasti ja huippunopeasti.

Haastajasta hittipalveluksi – Tuotteista ideastasi menestyjä ilmestyy 20.2.2020, Alma Talent. Saatavilla verkkokaupasta ja jälleenmyyjiltä, myös e-kirjana.

Antti Apunen on tuotteistanut kahden viime vuosikymmenen aikana satoja palveluja. Nykyisin Apunen on liikkeenjohdon konsultti ja omistaja tuotteistusyritys Edisteessä.

ISBN 978-952-14-3874-5, sidottu pehmeäkantinen

ISBN 978-952-14-3875-2, sähkökirja