• Alma Talent/

Oikein toteutettu digimarkkinointi kasvattaa yrityksen myyntiä ja kilpailukykyä merkittävästi – uutuuskirja kertoo, miten

Nyt ilmestyvä teos Digimarkkinointi – luo strategia, vie se käytäntöön, myy enemmän kokoaa digimarkkinoinnin strategisen suunnittelun ja käytännön toteutuksen opit yksiin kansiin ensimmäistä kertaa.

Ostaminen on siirtynyt verkkoon kiihtyvällä tahdilla viime vuosina, ja trendi tulee jatkumaan. Koronapandemia on vauhdittanut muutosta entisestään ja pakottanut viimeisetkin yritykset siirtymään digitaaliseen myyntiin.

”Verkkosivukävijöiden määrät ovat lisääntyneet, ja verkkokauppa on kasvanut läpi toimialojen – joissakin tuoteryhmissä räjähdysmäisesti”, kirjoittajat kiteyttävät pandemian vaikutuksen myynnin ja markkinoinnin pelikenttään.

Muutos on tehnyt digimarkkinoinnista kriittisen osan liiketoimintaa, sillä sen onnistuminen määrittää nykyään lopulta koko yrityksen kasvutahdin. Digimarkkinoinnin osaajista on tullut yrityksissä yksiä halutuimmista työntekijöistä.

”Digitaalisilla sisällöillä on valtava rooli nykyajan ostoprosessissa, vaikka itse osto tehtäisiin fyysisessä kanavassa.” Tutkimusten mukaan suuremmissa hankinnoissa noin 80 % kuluttajista etsiikin verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi.

Tuloksellista markkinointia

Huolellisesti toteutettu digimarkkinointi voi vaikuttaa yrityksen menestykseen ratkaisevasti. Kirjassa havainnollistetaan suunnitelmallisen digimarkkinoinnin vaikutuksia useilla case-esimerkeillä, joissa tunnettujen suomalaisyritysten kerrotaan saaneen aikaan huomattavia tuloksia digimarkkinointiaan kehittämällä.

Esimerkiksi Siparila kasvatti verkkosivustonsa kävijämäärää 181 % verrattuna edelliseen vuoteen, ja yrityksen tarjouspyyntöjen määrä lähes kaksinkertaistui. LämpöYkkönen puolestaan sai sähköpostilistalleen 12 000 uutta kontaktia puolen vuoden aikana digimarkkinoinnin avulla.

Jos digimarkkinointia haluaa tehdä tuloksekkaasti, sen keinojen ja välineiden tunteminen on avainasemassa. Kirja esittelee keskeisimmät digimarkkinoinnin keinot yrityksen verkkosivustosta sisältömarkkinointiin ja hakukonemarkkinoinnista markkinoinnin automaatioon. ”Yrityksen oma verkkosivusto tai -palvelu on useimmiten koko digimarkkinoinnin tärkein keino, sillä digitaalisen läsnäolon rakentaminen aloitetaan luomalla yritykselle verkkosivusto.”

MRACE®-malli digimarkkinoijan apuna

Kirjoittajat painottavat markkinoinnin mallien merkitystä digitaalisessa liiketoiminnassa: ”Hyvin usealta yritykseltä puuttuu tämän päivän tarpeisiin soveltuva malli, jonka pohjalta ne voisivat kehittää markkinointiaan ja myyntiään systemaattisesti.”

Yksi tunnetuimpia digimarkkinoinnin malleja on niin sanottu RACE-malli, johon kirjassa käytetty, Suomen Digimarkkinointi Oy:n lanseeraama MRACE®-malli pohjautuu. Kumpikin malli perustuu asiakkaan ostopolun mukaan pilkottuihin vaiheisiin, joihin kohdistetaan erilaisia digimarkkinoinnin toimenpiteitä.

”Nimi MRACE® tulee siitä, että RACE-malliin on lisätty uudeksi osa-alueeksi mittaaminen, jonka katsomme kiinteäksi osaksi digimarkkinoinnin toteutusta”, kirjoittajat selventävät.

Juuri markkinoinnin tulosten mittaaminen on keskeinen puuttuva pala tuloksellisen digimarkkinoinnin kokonaisuutta: ”MRACE®-malli ei tule koskaan valmiiksi vaan ohjaa kehittämään digimarkkinointia jatkuvasti paremmaksi ja testaamaan uusia keinoja tulosten parantamiseksi, sillä strategian tehokkuus voidaan todeta parhaiten taktisen tason mittareilla.”

Ensimmäinen laatuaan

Kirja koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen käsittelee digimarkkinoinnin strategista analyysia ja suunnittelua. Toisessa osassa keskitytään siihen, miten digimarkkinointia toteutetaan eri kanavissa ja miten niissä saatuja tuloksia mitataan.

Siinä missä alan aiemmat suomenkieliset kirjat ovat painottuneet vain joko strategiseen tasoon tai käytännön toteutukseen, nyt ilmestyvä teos yhdistää osa-alueet yhdeksi kokonaisuudeksi ainutlaatuisella markkinoinnin mallilla.

Kirjan opit ovat sovellettavissa useimpien yritysten markkinointiin.

Kirjoittajat:

Niko Lahtinen on Suomen Digimarkkinointi Oy:n toinen pääomistaja ja kaupallinen johtaja. Hän on tuotteistanut lukuisia digitaalisen markkinoinnin palveluja, jotka ovat tuoneet tuloksia ja merkittävää kasvua suomalaiseen yrityskenttään.

Kimmo Pulkka on Suomen Digimarkkinointi Oy:n osakas ja markkinointistrategi. Hänellä on lähes kymmenen vuoden kokemus digitaalisen markkinoinnin strategisesta ja taktisesta työstä niin start-upeissa kuin pörssiyhtiöissä.

Heikki Karjaluoto on Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin professori ja digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän tutkimusryhmän johtaja. Hän on tutkinut ja opettanut digitaalista markkinointia noin 20 vuotta.

Joel Mero toimii Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun apulaisprofessorina. Hän on tutkinut digitaalista markkinointia kymmenen vuoden ajan ja perehtynyt yritysten tapoihin hyödyntää dataa ja teknologiaa markkinoinnin päätöksenteossa.

Kirja:

Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto, Joel Mero

Digimarkkinointi – luo strategia, vie se käytäntöön, myy enemmän

ISBN: 978-952-14-4607-8

ISBN: 978-952-14-4608-5 (e-kirja)

ISBN: 978-952-14-4610-8 (äänikirja)

Sidottu, 287 s., 65 €

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Niko Lahtinen SDM, niko.lahtinen@digimarkkinointi.fi, p. 050 320 0919

Kustannustoimittaja Miisa Lehtinen, miisa.lehtinen@almamedia.fi, p. 050 592 9640

Sisältöpäällikkö Suvi Aalto, suvi.aalto@almamedia.fi, p. 040 342 4745