Onko (työ)elämän merkityksellisyys kriisissä?

Merkityksellisempi työelämä syntyy, kun muistamme, että ihminen hakee luontaisesti yhteyttä muihin.

.

• Kirsi Pihan kirja Millään ei ole mitään merkitystä – paitsi jos on ilmestyy 14.10.
  • Kirjassa pohditaan työn ja organisaatioiden merkitystä monipuolisesti ammentaen niin tieteestä, populaarikulttuurista, fiktiosta kuin kokemuksestakin.

Olemme fiksumpia kuin koskaan ja maailma on kiinnostavan läpinäkyvä. Me saamme tietoa enemmän kuin koskaan useasta eri perspektiivistä. Me haluamme käyttää päivämme ja elämämme merkityksellisiin asioihin. Samalla elämme kuitenkin merkityksellisyyden kriisiä. Näin sanoo Kirsi Piha, tuoreen Millään ei ole mitään merkitystä – paitsi jos on -kirjan kirjoittaja.

– Merkityksellisyyden kaipuu näkyy monella tasolla voimattomuutena globaalien haasteiden edessä, työelämässä uupumisena ja väsymyksenä ja sitä kautta tarkoituksettomuutena. Yksityiselämässä se näkyy taas massiivisena vertailuna, joka johtaa tyytymättömyyteen, Piha listaa.

Hän uskoo, että merkitys täytyy osata rakentaa itse. Merkityksen rakentamista voi lähestyä kolmella kysymyksellä.

Miksi?

– Tämä on perinteinen kysymys. Pyörimme hiukan itsemme ympärillä: Miksi olemme olemassa? Miksi yritys on olemassa? Miksi teemme sitä työtä, mitä me teemme?

Miten?

– Merkityksellisyyden näkökulmasta se, miten meitä johdetaan vaikuttaa voimakkaasti siihen, miten koemme omaa merkitystämme organisaatiossa. Samalla tavalla merkityksellisyyden tunteeseen vaikuttaa se, kuinka me itse johdamme itseämme. Esimerkiksi jos emme koskaan ole läsnä siinä mitä me teemme, on vaikea tuntea merkityksellisyyttäkään.

Kenelle?

– Ihmisen perustarve sosiaalisena olentona on olla tarpeellinen tai hyödyllinen itselleen ja olla osa jotain isompaa ja laajempaa kokonaisuutta. Se tapahtuu itse asiassa vain muiden kanssa. Kenelle-kysymys tuo lopulta merkityksen. Olemme jotain toistemme kanssa ja toistemme kautta.

Kirsi Piha käsittele kirjassaan näitä meitä kaikkia koskettavia asioita tutulla, vallitsevia käsityksiä ravistelevalla tavallaan, humaania lähestymistapaa unohtamatta. Tämä ei ole kirja pelkästä vastuullisuudesta, tämä on kirja (työ)elämän tarkoituksesta.

Tiedot:

Kirsi Piha

Millään ei ole mitään merkitystä – paitsi jos on

ISBN: 978-952-14-4054-0

s. 378, 45 €

Haastattelupyynnöt, lisätiedot ja arvostelukappaleet:

Tuotepäällikkö Sari Hawkins, sari.hawkins@almamedia.fi, 050 436 9850