Onko muutoksen fokus kateissa? Ota käyttöösi 80/20-sääntö

Missä tahansa tekemisessä on tunnistettavissa pieni osuus, joka aikaansaa suurimman osan tuloksista.

• Riikka Tannerin Strategiasta käytäntöön 80/20-sääntö uudistumisen vauhdittajana on juuri ilmestynyt.
  • Kirjan kantavana teemana on Pareton periaate, joka on tullut tunnetuksi 80/20-sääntönä.
  • Teos tekee strategian ja muutoksen johtamisen inhimillisen puolen näkyväksi ja keskittyy siihen, miten muutos ajetaan onnistuneesti läpi organisaation.

Kiihtyvä muutosvauhti johtaa siihen, että monissa organisaatioissa yritetään viedä käytäntöön useita samanaikaisia muutoksia ilman systemaattista tapaa johtaa muutoksen inhimillistä puolta.

– Tulokset jäävät usein odotuksista. Monet muutoshankkeet epäonnistuvat tai jäävät kesken aikapaineessa tai resurssien ollessa riittämättömät. Monissa tapauksissa organisaatioiden kyky omaksua uusia muutoksia on yksinkertaisesti ylittynyt, sanoo Riikka Tanner, jolta on juuri ilmestynyt kirja Strategiasta käytäntöön 80/20-sääntö uudistumisen vauhdittajana.

– Tämä kirja lähtee liikkeelle siitä, mihin perinteinen strategiakirja loppuu, Tanner lupaa.

Strategian onnistumisen edellytykset voidaan usein määrittää jo ennen kuin strategiaprosessi edes käynnistyy. Kirjan mukaan jatkuvassa muutoksessa ja epävarmuudessa navigoimiseen on olemassa työkalu, joka auttaa fokusoimaan oikeisiin asioihin, priorisoi käytettävissä olevat resurssit ja auttaa säilyttämään suunnan kirkkaana epävarmuudesta huolimatta. Strategia yhdistettynä 80/20-sääntöön toimii parhaiten muutoksen työkaluna. Kirjan keskeinen teema on muutos ja se, miten muutos ajetaan onnistuneesti läpi organisaation.

– Pareton periaatteen mukaisesti missä tahansa tekemisessä on tunnistettavissa pieni osuus, joka aikaansaa suurimman osan muutoksista. 80/20-sääntö pätee myös strategiatyöhön ja muutoksessa onnistumiseen.

Mikä on se 20 prosenttia, joka aikaansaa 80 prosenttia strategian tuloksista?

Tätä kysymystä Tanner selvitti kirjaansa varten haastattelemalla kymmeniä suomalaisia johtajia, yrittäjiä, omistajia ja hallitusammattilaisia. Haastatteluminuuttien kertyessä hän huomasi tiettyjen teemojen ja asioiden toistuvan.

– Kiinnostavimmat oivallukset tulivat usein sivulauseissa. Ne olivat johtajille niin itsestään selviä asioita, etteivät he enää itse kiinnittäneet niihin huomiota, Tanner sanoo.

Näiden pienien yksityiskohtien pohjalta hän muodosti näkemyksiä ja kokosi yksiin kansiin niin tyypillisimmät sudenkuopat kuin menestystekijätkin, joilla voi olla ratkaiseva merkitys strategiassa ja muutoksessa onnistumisen kannalta.

– Kysymällä oikeita kysymyksiä päästään kiinni organisaation kuin organisaation haasteisiin ja vahvuuksiin ja sitä kautta myös organisaation 80/20-sääntöihin.

Tanner sanoo, ettei kirja tarjoa kenellekään valmista kaavaa tai mallia mutta strategisen ajattelutavan se muuttaa.

– Opimme tunnistamaan omasta tekemisestämme sen 20 prosenttia, jolla aidosti on merkitystä.

Strategiasta käytäntöön – 80/20-sääntö uudistumisen vauhdittajana auttaa tunnistamaan elementit, joiden varaan moderni, menestyksekäs strategia ja sen toteutus rakentuvat ja tarjoaa ohjeita siihen, miten strategia eletään arjessa todeksi niin liiketoiminnan, myynnin, markkinoinnin, HR:n kuin viestinnän näkökulmista. Kirjaa varten on haastateltu kymmeniä suomalaisia johtajia, yrittäjiä, omistajia ja hallitusammattilaisia.

Riikka Tanner on muutoksen johtaja ja asiakaskeskeisen ja ihmislähtöisen strategiatyön edelläkävijä, jolla on yli 15 vuoden kokemus liiketoiminnan kehittämisestä, strategiatyöstä ja muutoksen johtamisesta suomalaisissa ja kansainvälisissä konsultointi-, design-, IT- ja teknologiayhtiöissä.

Kirjan tiedot:

Riikka Tanner