Pelon kulttuurin syntyminen on kollektiivinen vahinko, jota ei pitäisi päästä tapahtumaan

Johtajien pelko rampauttaa organisaatioita, heikentää uudistumiskykyä ja vaikuttaa heikentävästi tuloksentekokykyyn kirjoittavat Ira Lange ja Kati Järvinen uutuuskirjassaan Pelko pois - kohti rohkeaa johtamista.

”Haluamme lisätä pelkoon liittyvää tietoisuutta työyhteisöissä. Uskomme, että pelkoa ympärilleen kylvävä, heikkotasoinen johtaminen loppuu, tai ainakin vähenee, kun lisääntynyt ymmärrys auttaa valitsemaan viisaammin. Pelot eri muodoissaan elävät arjessa aina. Rohkealla kohtaamisella ne voidaan kääntää voimavaraksi sekä yksilö- että työyhteisötasolla”, kertovat Lange ja Järvinen.

Miksi pelko-sana on pelottava?

”Pelko pois -otsikko kirjan nimeksi mietitytti. Teimme sosiaalisen median kautta kyselynkin parhaimmasta kirjan nimestä. Sana “pelko” otsikossa tuntui luotaantyöntävältä ja osa suosittelikin jättämään sen kokonaan pois. Saimme kommentteja, että “on se sen verran yleinen ja negatiivinen tunne, että harva siihen haluaa noin vain tarttua”, muistelevat Lange ja Järvinen kirjan alkutaipaleita.

Sama negatiivisuus yhdistetään pelko-sanaan myös työelämässä. Se johtaa siihen, ettei Suomessa osata johtaa pelkotuntemuksia, niitä vältellään, jolloin organisaation suorituskyky heikkenee.

“Pelkoa voi johtaa sillä, että sen tunnistaa. Jos et tunnista, se johtaa sinua. Peruskysymyksenä on: Miten määrittelet pelon? Ja onko pelko oikeastaan enää pelko, kun olet käsitellyt sen? Onko nyrkkiä olemassa, kun avaat kätesi?”

Pelko kutsuu kasvuun, se on ovi uudenlaiseen, rohkeampaan johtajuuteen

Johtaja on vastuussa omasta tietoisuuden kehittämisestään, omasta toimintalogiikkansa virittämisestä uudelle, modernille tasolle. Tästä huolehtimalla johtaja takaa arvon tuottamisen kykynsä monimutkaistuvassa toimintaympäristössä.

Kirja tekee näkyväksi pelkokäyttäytymistä organisaatiossa ja antaa konkreettisia työvälineitä pelon voimavaraksi kääntämiseen. Kirjaa varten nämä ammatticoachit haastattelivat yli kahtakymmentä huippujohtajaa ja asiantuntijaa.

”Yrityksen, erehdyksen, inhimillisyyden kertomukset koskettavat meitä kaikkia. Se ei ole voittaja, joka onnistuu mutta oppii vähän. Se on voittaja, joka käy läpi kaikki kehittymisen mahdollisuudet omakohtaisesti, läpi tulen ja myrskyn, vaikka tuloksena olisikin epäonnistuminen. Siksi olemme päätyneet haastattelemaan anonyymisti johtajia, joilla on kerrottavanaan tarinoita, joita meidän kaikkien olisi hyvä kuulla. Ripottelemme näiden tarinoiden palasia sopiviin kohtiin mielen makupaloiksi. Mukana on haastatteluiden lisäksi lainauksia julkisista lähteistä että anonyymejä kokemuksia valmennustilanteistamme eri yrityksissä.”

”Uskomme, ettei kukaan johtaja halua tarkoituksellisesti saada aikaan pelolla johdettua kulttuuria, sillä se tarkoittaa heikompia tuloksia. Usein pelon kulttuurin rakentuminen on kollektiivinen vahinko, joka sattuu tapahtumaan, kun parempaa ymmärrystä ei ole. Tätä sokeaa pistettä johtamisessa haluamme erityisesti avata”, kannustavat Lange ja Järvinen pelon ja rohkeuden tutkimusmatkalla.

Kirjoittajat

Kati Järvinen, asiakkuusjohtaja, valmentaja, Business Coach, HRM Partners

Ira Lange, CEO, yrittäjä, valmentaja, Business Coach, Q.motion

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt