”Sijoittamisen suurimmat virheet tehdään laumaa seuraamalla”

Sijoittaja, joka tuntee yrityksen luvut ja liiketoiminnan, ei tee yhtä helposti hätiköityjä päätöksiä kuin laumaa seuraavat sijoittajat.

• Osakesijoittajan maailmanvalloituksesta on nyt ilmestynyt neljäs tarkistettu painos, jossa sisältöä on päivitetty laajasti.

Miten sijoittaja voisi laajentaa näkökenttäänsä ja etsiä tuottoa Suomen lisäksi maailmalta? Mitä pitää ottaa huomioon ulkomaille sijoittamisessa? Miten se eroaa Suomeen sijoittamisesta?

Kansainvälisen sijoittamisen mahdollisuudet ovat lisääntyneet 2000-luvulla huimasti. Aiheesta ei juurikaan ole olemassa kirjallisuutta suomeksi. Siksi Henri Elon ja Jari Saarhelon Osakesijoittajan maailmanvalloitus on ainutlaatuinen teos. Se avaa seikkaperäisesti ja konkreettisesti osake- ja rahastosijoittamista myös niille, joille omatoiminen sijoittaminen ei ole tuttua.

Nyt kirjasta on ilmestynyt neljäs tarkistettu painos. Suuri osa teoksen taulukoista ja kuvaajista sekä osa tekstisisällöstä on ajantasaistettu.

Kysyimme Henri Elolta kolme ajankohtaista kysymystä sijoittamista.

Onko nyt hyvä hetki sijoittaa?

– Aina on hyvä hetki omistaa liiketoimintaa. Ymmärrä, missä rahasi lepäävät ja missä yhtiöissä ne takovat sinulle uutta kassavirtaa tälläkin hetkellä. Ymmärrys tuo mielenrauhaa ja vakautta omistamiseen.

– Laadukas salkku koostuu eri toimialojen laatuyhtiöistä, jotka toimivat eri maantieteellisillä alueilla.

–  Koronnousu on aiheuttanut kaksi asiaa. Hyvän taseen yhtiöt voivat keskittyä ydinliiketoimintaansa, kun velkaisilla yhtiöillä kasvavat korkokulut rasittavat tulosta aiempaa enemmän. Koronnousu on samalla tehnyt korkosijoituksista aiempaa houkuttelevampia.

Miksi suomalaisen sijoittajan kannattaa sijoittaa maailmalle?

–  Kun yhtiöllä on kestävä kilpailuetu, sen markkina-asemaa ei vallata helposti. Suomesta ei löydy kaikkien toimialojen yrityksiä – mahdollisia yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta – esimerkkeinä autoteollisuus, lääketeollisuus, lohiyhtiöt ja isot teknologiajätit ja alustatalouden yhtiöt. Tämä on yksi syy tähytä Suomen ohella maailmalle. Toinen on ylipäänsä sijoitusten hajauttaminen riskin pienentämiseksi.

Mikä on kirjanne tärkein viesti sijoittajille

– Vaikka kirjassa esitellään useita sijoitusmuotoja, maantieteellisiä alueita ja sijoittamisen prinsiippejä, yksi tärkeä teema on vahvasti läsnä läpi kirjan. Kun sijoittaja sijoittaa osakkeeseen, hän omistaa palan yritystä. Tätä osaketta hän ei myy lauman mukana yhtä helposti pörssin sadesäällä, jos hän tietää, että osakkeen takana on laadukas yritys, joka pärjää liiketoiminnassaan. Juuri laumaa seuraamalla tehdään isoimmat erheet.

– Uuden painoksen yksi helmistä on laaja listaus uusista kotimaan pörssiyhtiöistä vuosilta 2018-2023.

Henri Elon kokemus kotimaan markkinoista ja analyytikon työstä sekä toisaalta Jari Saarhelon kokemus ulkomaisiin yhtiöihin sijoittamisesta täydentävät toisiaan. Kumpikin katsoo sijoittamista Warren Buffettin näkökannalta, eli yrityksen luvut ja liiketoiminta ovat tärkeä arvioinnin kohde. Silti kirjoittajien näkökulmat poikkeavat toisistaan ja tarjoavat lukijalle kiintoisan debatin pitkin kirjaa.

Kirjan tiedot:

Henri Elo, Jari Saarhelo