Suuret strategiset muutokset ovat miltei aina suunnittelemattomia

Suomen Nato-prosessi kuvaa hyvin sitä, miten ennakkoon suunnittelemattomia suuret strategiset muutokset voivat lopulta olla, sanovat uutuuskirjan kirjoittajat.

• Avoin strategia / Suljettu strategia kertoo strategiatyön kansainvälisesti suurimmasta trendistä, sidosryhmiä osallistavasta strategiaprosessista, ja siihen liittyvistä vaikeista päätöksistä.
  • Joissain tilanteissa strategian sulkeminen on viisaampaa kuin sen avaaminen.
  • Mikko Leskelän ja Jaakko Luomarannan Avoin strategia / Suljettu strategia on juuri ilmestynyt.

Verkottuneessa maailmassa organisaatioilla on paineita olla entistä läpinäkyvämpiä ja osallistaa strategiatyöhönsä yhä useampia sidosryhmiä henkilöstöstä aina ulkoisiin kumppaneihin asti. Strategian avaaminen on kuitenkin äärimmäisen vaikeaa, eikä kaikkea edes kannata avata kaikille.

–   Jos strategian tekeminen halutaan avata, on tiedettävä tarkalleen, mitä ylipäätään voidaan avata ja miten se tehdään. Strategiaan sisältyy aina osia, joita täytyy suojella muilta kuin ylimmältä johdolta. Miten siis tehdä ero avattavan ja suljetun välillä? Ja mitä käytännössä tehdään, jotta toimenpiteet tuottavat halutunlaisen strategian? kysyy Jaakko Luomaranta, toinen Avoin strategia / Suljettu strategia -kirjan kirjoittajista.

Luomarannan ja Mikko Leskelän kirja on opas moderniin, osallistavaan ja läpinäkyvään strategiatyöhön. Se antaa käytännön työkalut strategisen analyysin ja päätöksenteon kehittämiseen osallistavammaksi ja avoimemmaksi. Runsas tapauskertomusaineisto kuvaa, miten osallistaminen ei sovi jokaiseen tilanteeseen, eikä se aina onnistu halutulla tavalla. Strategiatyössä on jopa vaiheita, joihin osallistaminen ei sovi lainkaan.

–   Strateginen päätöksenteko ei koskaan voi olla demokraattista, sillä vallan täytyy kulkea käsi kädessä vastuun kanssa. Iso osa avointa strategiaprosessia haluavista ei ymmärrä tätä, ja siksi avoimeen strategiaan petytään, Mikko Leskelä sanoo.

Kirja näyttää, kuinka isotkin strategiat voivat olla lähes suunnittelemattomia ja suuretkin laivat voivat kääntyä nopeasti. Leskelä ja Luomaranta antavat kaksi esimerkkiä kirjassa kuvailluista strategioista.

Suomen Nato-prosessi kertoo siitä, miten strategiat oikeasti syntyvät

Kirja analysoi strategiaprosessina Suomen päätöksen hakea puolustusliitto Naton jäsenyyttä keväällä 2022.

­ –  Nato-prosessi kuvaa täsmällisen hyvin sitä, miten epäanalyyttisiä ja ennakkoon suunnittelemattomia suuret strategiset muutokset lähes aina ovat: miten jokin ulkoinen shokki saa organisaation liikkeelle, ja miten suunta löytyy usein voimakkaan tunnereaktion pakottaman toiminnan kautta paljon ennen virallisia analyyseja ja päätöksiä, Jaakko Luomaranta sanoo.

–  Isoissa yrityksissäkin kriisitilanteissa strategia ennemminkin tapahtuu kuin valitaan. Kun Suomen valtiollinen johto vihdoin pääsi jo alkaneen muutoksen tasalle, alkoi myös strategiaprosesseille tyypillinen osittain kansalaisia ja sidosryhmiä osallistava ja avoin keskustelu, toisaalta tiukasti varjeltu suljettu strategiointi, Leskelä ja Luomaranta sanovat.

OP-ryhmä valitsi Ritakallion johdolla suljetumman tien

Yksi kirjan yksityiskohtaisimpia tapauskertomuksia on Timo Ritakallion aloittaminen OP-ryhmän pääjohtajana alkuvuodesta 2018 ja johtajanvaihdoksessa tapahtunut koko ryhmän nopea strateginen käänne. Edellinen pääjohtaja oli laajasti sisäisiä ja ulkoisiakin sidosryhmiä osallistavan prosessin tuloksena päätynyt strategiaan, jossa OP-ryhmästä tuli ”monialainen palveluyritys”.

–   Ritakallio veti aloittaessaan strategian valmistelun todella harvojen käsiin ja päätti täydellisestä strategisesta suunnanmuutoksesta. Suljettu prosessi oli tarpeen, koska kerran osallistettu henkilöstö ei kykene osallistamisen kautta uskottavasti päätymään täysin päinvastaiseen strategiseen tilannekuvaan, arvioi Mikko Leskelä.

–   OP-ryhmän strategisesta käänteestä herää kysymys, oliko ryhmän aiempi osallistava prosessi liian avoin, kirjoittajat pohtivat.

Mikko Leskelä ja Jaakko Luomaranta ovat avoimen strategian uranuurtajia Suomessa.

Leskelä on syvän ihmisymmärryksen soveltamisen konkari ja alan ensimmäisen suomenkielisen yleisteoksen, Bisnesantropologian, kirjoittaja. Leskelä voitti teoksestaan Suomen Ekonomien Bisneskirjapalkinnon.

Luomaranta on avoimen strategian väitöskirjatutkija St. Gallenin yliopistossa ja avoimen strategian pioneeri kokemuksellaan useista alan eturivin yrityksistä.

Yhdessä ja erikseen kirjoittajat ovat vetäneet konsultteina lukuisia vaativia strategiaprosesseja, joissa osallistavalla yhteissuunnittelulla on ollut keskeinen rooli; moni kirjassa esiteltävistä case-kuvauksista on peräisin näistä projekteista.

Kirjan tiedot:

Mikko Leskelä, Jaakko Luomaranta

Avoin strategia, suljettu strategia

Miten strategiaa tulisi tehdä avoimuuden aikakaudella?

ISBN: 978-952-14-4858-4

352 sivua, 64 €