Tekoäly on täällä, tässä ja nyt – ota opit haltuun uutuuskirjasta

– Tekoälysektori kehittyy huimaa vauhtia. Uutisia innovaatioista tulee lähes päivittäin, Tero Ojanperä sanoo.

• Tekoäly vaikuttaa jo nyt moniin työtehtäviin ja pidemmällä aikavälillä se tulee muuttamaan lähes kaiken.
  • Tekoälyn vallankumous –  Käsikirja on juuri ilmestynyt e-kirjana.

Kuva: Meeri Utti

Tekoälyn viimeisin vallankumous ei alkanut ChatGPT:stä, eikä älypuhelinteknologian historia alkanut iPhonesta. Ne olivat käännekohtia, jotka katalysoivat teollisuuden uuteen suuntaan, mutta pohjatyötä oli tehty jo pitkään. Teollisuuden muutos käännekohdasta kestää yleensä vuosia. Yrityksillä ja yhteiskunnalla on aikaa sopeutua, mutta usein se jää tekemättä, koska ei osata lukea ajan merkkejä.

Näin kirjoittaa Tero Ojanperä tuoreessa kirjassaan Tekoälyn vallankumous – Käsikirja.

Viime vuonna rytinällä suuren yleisön tietoisuuteen rynnistänyt ChatGPT katalysoi tekoälyn toisen aallon, joka Ojanperän mukaan tulee kestämään seuraavat vuosikymmenet.

Siksi muutoksen vauhdissa on parasta pysytellä mukana.

– Tekoäly on täällä, tässä ja nyt. Se vaikuttaa jo nyt moniin työtehtäviin ja pidemmällä tähtäimellä se tulee muuttamaan lähes kaiken. Tästä ei pidä kuitenkaan pelästyä vaan alkaa kokeilla sitä vaikka Chat GPT:llä ja muilla työkaluilla, Ojanperä rohkaisee.

Hänen kirjansa syntyprosessi on ollut valtavan nopea. Kirjan teosta päätettiin vain muutama kuukausi sitten ja Ojanperä on tehnyt sitä tekoälyavusteisesti kesän ajan. Kirja on nyt ilmestynyt e-kirjana ja se tulee myöhemmin saataville myös perinteisenä painettuna kirjana.

Teos käsittelee perusasioita, kuten tekoälyn kielimalleja ja antaa käytännön vinkkejä, miten niitä pääsee testaamaan. Kirjassa käsitellään myös yhteiskunnallisia kysymyksiä: miten tekoäly vaikuttaa ammatteihin, miten se parantaa tuottavuutta, pitäisikö meidän olla huolissamme kehityksestä ja kuinka se vaikuttaa yhteiskuntaan kieleen ja kulttuuriin.

– Tekoälystä on kirjoitettu paljon, mutta olen halunnut käsitellä aihetta monipuolisesti eri näkökulmista. Haluan auttaa lukijaa navigoimaan tämän vallankumouksen pyörteissä ja tekemään parempia päätöksiä. Olitpa yritysjohtaja, loppukäyttäjä tai julkisen sektorin päätöksentekijä, tekoäly muuttaa organisaatiotasi ja työtäsi, eikä sen vaikutuksia voida jättää huomioitta.

– Viestini päättäjille on selvä: varautukaa muutoksiin, älkää jääkö sivustakatsojiksi. Käyttäkää näitä työkaluja ja ohjatkaa lainsäädäntöä siihen suuntaan, että se mahdollistaa asioita eikä estä niitä, tietenkin turvallisuudesta huolehtien.

Tero Ojanperä on pohjoismaiden suurimman tekoäly-yrityksen Silo AI:n hallituksen puheenjohtaja ja perustajaosakas, työelämäprofessori Aalto-yliopistossa ja startup-sijoittaja, joka toimii useiden pörssi- ja kasvuyritysten hallituksissa.

Kirjan julkistamistilaisuus

Maanantaina 2.10 klo 17.00

Tervetuloa webinaariin, jossa Tero Ojanperä kertoo kuinka kirja syntyi tekoälyn avulla muutamassa kuukaudessa. Haastattelijana Timo Lappi.

Ilmoittaudu tilaisuuteen alla olevan linkin kautta

Miten "Tekoälyn vallankumous" kirja syntyi tekoälyn avulla | Tero Ojanperä (livestorm.co)

Kirjan tiedot:

Tekoälyn vallankumous Käsikirja