Työ muuttuu rajummin kuin koskaan - miten käy Suomen tulevaisuuden?

Uusi kirja kokoaa yhteen pandemian jälkeisen työelämän tärkeimmät muutokset ja niiden seuraukset.

• Suomessa on meneillään suurin työelämän murros sitten toisen maailmansodan.
  • Hybiridityöstä on tullut uusi normaali ja etätyötä tehdään enemmän kuin koskaan. Työvoimapula on raju ja osaajista kilpaillaan.
  • Sara Lindströmin ja Miia Savaspuron Kiitti mulle riitti - näin selviät voittajana työelämän turbulenssista on kirja pandemian jälkeisestä työelämästä.

Miksi keskustelu siitä, ollaanko etänä vai läsnä herättää niin paljon tunteita? Miksi irtisanoutuminen on suomalaisen työelämän suurimpia tabuja? Miksi keskustelu nelipäiväisestä työviikosta yleistyy työvoimapulasta huolimatta? Miten paljon työntekijä voi sanella ehtojaan ja mihin kaikkeen työnantajan on pakko suostua?

Kiitti mulle riitti - näin selviät voittajana työelämän turbulenssista vetää yhteen suurimmat työelämän muutokset, avaa niiden taustoja ja kiteyttää tulevaisuuden keskeiset trendit.

– Rakenteiden lisäksi pandemia ravisteli arvoja ja asenteita. Suhtautuminen työhön ja uraan muuttui. Valta siirtyi työnantajilta työntekijöille. Vastuullisuus alkoi määrittää jokaisen työnantajan arkea. Yhä useampi alkoi kysyä itseltään, mitä oikeasti haluaa työltään, sanoo Sara Lindström, toinen Kiitti mulle riitti -kirjan kirjoittajista.

Kirjaa varten Lindström ja Savaspuro ovat haastatelleet yli 20 tutkijaa, yritysjohtajaa ja työelämän muutosta aitiopaikalta seuraavaa asiantuntijaa. Laajaan lähdeaineistoon nojaten kirja tarjoaa kattavan yhteenvedon työn rajusta muutoksesta, case-esimerkkejä tunnetuista yrityksistä ja konkreettisia työkaluja työntekijöiden pitovoiman lisäämiseksi.

– Johtavassa asemassa olevien, ja etenkin rekrytointia tekevien ihmisten, on tärkeä ymmärtää, että vanha maine ei takaa mitään. On turha kuvitella, että jos yritys on suuri ja tunnettu, tulijoita olisi jonoksi asti. Työnantajat joutuvat nyt todella miettimään, miten ihmiset houkutellaan töihin ja pidetään siellä. Työntekijöillä on varaa valita ja etenkin asiantuntijat tietävät arvonsa. Pito- ja vetovoimaan täytyy kiinnittää nyt huomiota eri lailla kuin vielä muutama vuosi sitten, Savaspuro sanoo.

Kirjoittajat muistuttavat, että sellaista työelämää, jonka ennen pandemiaa tunsimme, ei enää ole.

– Kyse on systeemisestä muutoksesta, jota voi verrata vaikkapa vihreään siirtymään: se tapahtuu joka tapauksessa. Yrityksissä muutoksen suuruutta ei vielä kunnolla ymmärretä, joten luvassa on törmäyksiä työntekijöiden odotusten ja työnantajien todellisuuden välillä, kirjoittavat sanovat.

Kirjassa Lindström ja Savapuro tarjoavat myös kymmenen ohjetta johtajalle, kuinka selvitä voittajana työelämän turbulenssista.

Kirjan ovat kirjoittaneet työelämäasiantuntija, viestintäyrittäjä Miia Savaspuro ja johtava asiantuntija Sara Lindström. Johdon konsultteina Savaspuro ja Lindström ovat seuranneet työelämän murrosta aitiopaikalta yli kymmenen vuotta, eikä se ole koskaan muuttunut yhtä nopeasti, kuin nyt.

Kirjan tiedot:

Sara Lindström Miia Savaspuro

Kiitti mulle riitti - näin selviät voittajana työelämän turbulenssista

ISBN: 978-952-14-4800-3

164 sivua, 55 €