Alstom keskittyy jälleen raideliikenteeseen vahvassa johtoasemassa

Alstom myy Energialiiketoimintonsa (energiantuotanto ja sähkönsiirto) General Electricille noin 12,4 miljardin euron kauppahintaan . Kaupan jälkeen konserni keskittyy nyt täysin raideliikenteeseen.

Kaupan tuotto käytetään GE:n signalointitoimintojen ostamiseen noin 700 miljoonalla eurolla ja jälleeninvestointeihin kolmeen yhteisyritykseen General Electricin kanssa (sähkönsiirtotoimialalla sekä uusiutuvan energian ja Ranskan höyry- ja ydinvoimalatoimialoilla) noin 2,4 miljardin euron arvosta. Kuten aiemmin on ilmoitettu, osa käteisvaroista, eli noin 3,2–3,7 miljardia euroa aiotaan palauttaa osakkaille. Hallitus esittää 4.11.2015 pidettävässä kokouksessaan pörssiosakkeiden takaisinostotarjouksen (OPRA) tekemistä osakepääoman supistuttua osakkeiden kuolettamisen vuoksi. Tämä toimenpide edellyttää osakkaiden hyväksyntää yhtiökokouksessa, joka kokoontuu ennen vuodenvaihdetta. Kaupan tultua lopulliseksi Alstomin velkaantuneisuusaste paranee ja sen tase vahvistuu.

Alstom hyötyy terveestä markkinatilanteesta, jonka kasvunäkymät ovat vahvat. Läsnäolo kaikilla mantereilla, täydellinen ratkaisuvalikoima ja jatkuva innovointi takaavat sille johtoaseman junien, palveluiden, järjestelmien ja signalointilaitteiden osa-alueilla, mitä nyt toteutunut GE Signalling -toimintojen ostaminen vahvistaa. Nämä toiminnot, joiden palveluksessa on 1 200 työntekijää, avaa merkinantolaitteiden markkinat Alstomille, jonka asema Pohjois-Amerikassa vahvistuu samalla.

Alstomilla on ennätysmäinen tilauskanta, jonka ansiosta sen tulevaisuudennäkymät ovat hyvät pitkälle eteenpäin. Tilauskanta käsittää merkittävät viimeaikaiset tilaukset, jotka liittyvät Sydneyn, Kochin, Riadin ja Pariisin maanalaisiin, Suur-Toronton ja Tanskan signalointiratkaisuihin, Rio de Janeiron, Lusailin ja Sydneyn raitiovaunuliikenteeseen sekä Pohjois-Afrikan kaupunkien lähiliikenteeseen. Valtaosaan näistä projekteista liittyvät myös pitkäaikaiset ylläpitosopimukset.

“Tämä on merkittävä päivä Alstomin historiassa. Olemme solmineet General Electricin kanssa win-win-sopimuksen, joka suojaa energialiiketoimintojen työntekijöiden ja asiakkaiden edut sekä vahvistaa Alstomin asemaa liikennealalla. Alstomilla on nyt johtoasema maailmanlaajuisesti kasvavilla raideliikenteen markkinoilla ja rahoitusasemamme tämän kasvustrategian tukemiseksi on vahva. Yhtiöllä, joka keskittyy nyt kokonaan liikenteeseen, on käytössään myös osaava Henri Poupart-Lafargen johtama johtoryhmä, ja olen varma, että se pystyy viemään konsernin kohti uusia menestystarinoita”, Alstomin hallituksen puheenjohtaja ja CEO Patrick Kron sanoo.

Linkki lehdistökeskukseen, jossa on kuvia ja avainlukuja

Tietoa Alstomista
Kestävää liikkumista edistävä Alstom kehittää ja myy rautatieliikenteen järjestelmiä, laitteita ja palveluita. Alstomilla on erittäin laaja valikoima ratkaisuja – aina suurnopeusjunista metro- ja raitiovaunuihin sekä niihin liittyviin kunnossapito-, ajanmukaistamis- infrastruktuuri- ja merkinantoratkaisuihin. Alstom on johtava yritys maailmassa, joka tarjoaa integroituja rautatiejärjestelmiä.
Sen liikevaihto tilivuonna 2014–2015 oli 6,2 miljardia euroa ja sen tilauskanta oli 10 miljardia euroa. Alstomin pääkonttori on Ranskassa, se toimii yli 60 maassa ja sen palveluksessa on 32 000 henkilöä.

Yhteistiedot:
Lehdistövastaavat