Altia alentaa vuoden 2018 ohjeistustaan

Altia Oyj Pörssitiedote 14.12.2018 klo 17:00

Altia alentaa vuoden 2018 ohjeistustaan

Altia alentaa aiempaa ohjeistusta vuoden 2018 vertailukelpoisesta käyttökatteesta (EBITDA). Altian arvio on, että vertailukelpoisen käyttökatteen odotetaan olevan alle viime vuoden tason.

Liikevaihto kehittyy odotusten mukaisesti. Aiemmin raportoitu haasteellinen toimintaympäristö on asettanut jonkin verran lisäpaineita Altian neljännelle vuosineljännekselle ja on vaikuttanut kannattavuuteen odotettua enemmän.

Tämän lisäksi, Suomessa toteutetun verotarkastuksen alustavan raportin perusteella, Altia tekee 0,5 miljoonan euron kuluvarauksen liittyen kahden tuotteen valmisteveron veroluokan muutokseen. Altia harkitsee muutoksen hakemista verotarkastuksen lopputulokseen.

Kannattavuuden parantamiseksi, Altia on päättänyt toimista kuluttajatuotteiden hintamuutoksiin jatkuvan tuottojohtamisen lisäksi. Muutokset toteutettaisiin alkuvuodesta monopolien hinnoitteluikkunoiden mukaisesti. Lisäksi Altia on jo käynnistänyt toimenpiteitä kustannustehokkuuden parantamiseksi.

Päivitetty ohjeistus vuodelle 2018:

Vertailukelpoisen käyttökatteen odotetaan olevan alle viime vuoden tason.

Vertailukelpoinen käyttökate vuodelta 2017 oli 42,4 miljoonaa euroa.

Aikaisempi ohjeistus julkaistu 23. helmikuuta 2018:

Konsernin vertailukelpoisen käyttökatteen (EBITDA) odotetaan paranevan tai olevan vuoden 2017 tasolla.

Seuraava taloudellinen raportti:

Altia julkaisee vuoden 2018 tilinpäätöstiedotteen 7. helmikuuta 2019. Tilinpäätöstiedotteen julkaisua edeltävä hiljainen jakso alkaa 9. tammikuuta 2019.

ALTIA OYJ

Pekka Tennilä

Pekka Tennilä, toimitusjohtaja

Yhteydenotot:

Analyytikot ja sijoittajat: Tua Stenius-Örnhjelm, sijoittajasuhteet, puh. 040 748 8864

Tiedotusvälineet: Petra Gräsbeck, viestintäjohtaja, puh. 040 767 0867

Jakelu:

www.altiagroup.fi

Altia on johtava pohjoismainen alkoholijuomayhtiö, joka toimii Pohjoismaissa, Virossa ja Latviassa viinien ja väkevien alkoholijuomien markkinoilla. Altia valmistaa, maahantuo, markkinoi, myy ja jakelee sekä omia että päämiesten tuotteita. Pohjoismaiden ja Baltian lisäksi yhtiöllä on tuotantoa Ranskan Cognacissa. Altia vie alkoholijuomia noin 30 maahan pääasiassa Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Altian omia avainbrändejä ovat muun muassa Koskenkorva, Chill Out, Blossa, Larsen, O.P. Anderson, Renault, Xanté ja Valhalla. Altian liikevaihto oli 359,0 miljoonaa euroa vuonna 2017, ja Yhtiö työllistää noin 700 ammattilaista. Altia haluaa edistää modernia, vastuullista pohjoismaista juomakulttuuria. www.altiagroup.fi.