Altia mukaan Baltic Sea Action Groupin käynnistämään Carbon Action -hiilipilottiin

Altia on tehnyt uuden Itämeri-sitoumuksen yhtiön juomatuotannossa käytettyjen viljelykäytäntöjen kestävyyden edistämiseksi. Uudella sitoumuksella Altia jatkaa vuonna 2015 alkanutta yhteistyötään Baltic Sea Action Groupin (BSAG) kanssa.

Osana Itämeri-sitoumusta Altia ja valitut sopimusviljelijät osallistuvat BSAG:n, Ilmatieteen laitoksen ja Sitran yhteiseen Carbon Action -pilottiprojektiin. Carbon Action -projektissa tutkitaan, kuinka ilmastonmuutosta ja Itämeren rehevöitymistä voidaan hillitä varastoimalla hiiltä maahan tehokkaampien viljelykäytäntöjen avulla.

Valitut sopimusviljelijät osallistuvat pilottiin varaamalla osan peltoalastaan tutkimukseen, jonka aikana kerätään tietoa viljelykäytäntöjen vaikutuksesta maaperään. Tutkimusprojekti kestää viisi vuotta. Altia vastaa maaperänäytteiden kustannuksista ja jakaa sopimusviljelijöille tietoa projektin tuloksista, kuten siitä, kuinka hiilen varastoitumista voidaan edistää ja maaperän laatua parantaa.

”Olemme iloisia voidessamme uuden sitoumuksen myötä jatkaa yhteistyötä Altian kanssa. Carbon Action -pilottiin osallistuminen on looginen jatko Altian edelliselle sitoumukselle, ja on selvää, että projektista hyötyvät sekä sopimusviljelijät että ilmasto ja Itämeri”, kertoo BSAG:n toimitusjohtaja Johan Schmidt.

Altian alkoholijuomien tärkeimmät ainesosat ovat suomalaisesta ohrasta tislattu viljaviina ja puhdas pohjavesi. Koskenkorvan tehtaalla valmistettavassa viljaviinassa käytetty ohra ostetaan noin 1 500 tilalta, joiden yhteispinta-ala on noin 2,5 prosenttia Suomen peltoalasta.

Altia tekee yhteistyötä sopimusviljelijöiden kanssa kestävien viljelykäytäntöjen edistämiseksi ja materiaalitehokkuuden parantamiseksi, jotta Altian tuotannon ympäristövaikutuksia voidaan jatkuvasti vähentää.

”On tärkeää löytää laajaan käyttöön soveltuvia viljelyteknisiä ratkaisuja ja mahdollisuuksia, joilla maan kasvukuntoa voidaan ylläpitää ja parantaa. On hienoa päästä tutkimaan tätä yhdessä sopimusviljelijöidemme ja Baltic Sea Action Groupin kanssa osana Carbon Action pilottia”, kertoo Altian hankintapäällikkö Kari Kiltilä.

• Kari Kiltilä, hankintapäällikkö, Altia
  • Hannamari Koivula, vastuullisuuspäällikkö, Altia
  • Yhteydenotot: Niina Ala-Luopa, viestintäpäällikkö, Altia, 0400 728 957, niina.ala-luopa@altiagroup.com
  • Riku Venhola, projektijohtaja, BSAG, 044 340 3522, riku.venhola@bsag.fi