Altia palkittiin Sustainability Trailblazer -tittelillä matkustajamyyntialan ensimmäisessä vastuullisuuteen keskittyvässä tapahtumassa

Uraauurtavan vastuullisuustyönsä ansiosta TRBusiness-lehti myönsi Altialle Sustainability Trailblazer -tittelin huhtikuussa pidetyssä TR Sustainability Week -tapahtumassa. Kansainvälinen tapahtuma oli ensimmäinen matkustajamyynnin toimijoille suunnattu tilaisuus, joka keskittyi erityisesti vastuullisuuteen.

TRBusiness-lehti on matkustajamyyntitoimialan johtava julkaisu. Huhtikuussa TRBusiness-lehti isännöi alan ensimmäistä kestävään kehitykseen keskittyvää TR Sustainability Week -tapahtumaa. Viiden päivän virtuaalitapahtuman huipennus oli Sustainability Pitch -kilpailu, jossa palkittiin toimialan vastuullisia hankkeita ja tuotteita.

Sustainability Trailblazer -tittelistä päättävä kansainvälinen tuomaristo koostui yli kahdestakymmenestä keskeisten lentokenttien, ​​risteily-yritysten, ​​jälleenmyyjien ja muiden matkailualan organisaatioiden edustajista. Sustainability Pitch -kilpailun osallistujia arvioitiin näiden vastuullisuustoimien ympäristövaikutusten perusteella. Arviointi sisälsi useita osa-alueita, kuten toimet muovin käytön vähentämiseksi ja hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

Altialle Sustainability Trailblazer -tittelin toivat Koskenkorva Climate Action -hanke sekä sitoutuminen ympäristöystävällisempien tuotantomenetelmien kehittämiseen. Yhdessä kumppaninsa Baltic Sea Action Groupin (BSAG) ja paikallisten maanviljelijöiden kanssa Altia on työskennellyt jo vuodesta 2018 uudistavien viljelykäytäntöjen kehittämiseksi. Vuonna 2020 maanviljelijä Jari Eerolan pelloilta puitiin ensimmäinen sato uusiutuvasti viljeltyä ohraa, josta syntyi Altian Koskenkorvan tislaamolla Koskenkorva Vodka Climate Action, maailman ensimmäinen tuote laatuaan.

"Olemme erittäin ylpeitä tästä tunnustuksesta, sillä se on konkreettinen osoitus siitä, että teemme Altialla vastuullisuuden eteen oikeita asioita. COVID-19-aikakauden myötä matkustaminen on muuttumassa. On odotettavissa, että myös matkustajamyynnin kuluttajat kiinnittävät tulevaisuudessa yhä enemmän huomiota vastuullisuuteen tehdessään valintoja eri tuotteiden ja brändien välillä," sanoo Altian matkustajamyynnin myyntijohtaja Markus Haataja.

Altian tavoitteena on oman tuotannon hiilineutraalius, ilman kompensaatioita, vuoteen 2025 mennessä. Koskenkorvan tislaamo on kierto- ja biotalouden edelläkävijä, joka palkittiin vuonna 2018 Green Company of the Year -palkinnolla. Ympäristöystävällisempien viljelymenetelmien sekä vastuullisempien pakkausvaihtoehtojen, kuten kierrätysmuovista valmistettujen PET-pullojen, kehittäminen tarjoavat Altialle mahdollisuuden kokonaisvaltaiseen lähestymiseen vastuullisuustyössään – aina tuotannosta loppukäyttöön. Näin varmistetaan, että tuotteet ovat paras valinta ympäristömme ja ilmastomme kannalta.

Markus Haataja
Sales Director, Travel Retail
markus.haataja[at]altiacorporation.com

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja