Altia tukemassa ravintolayrittäjien toimintaa

Me altialaiset haluamme olla asiakkaidemme apuna myös tämän kevään poikkeuksellisissa olosuhteissa. Tuemme ravintoloiden noutomyyntiä eri puolilla Suomea markkinointiyhteistyöllä digitaalisen median kanavissa.

Ravintolat eri puolilla Suomea ovat sulkeneet ovensa maalis-huhtikuun vaihteessa ja monet heistä keskittyvät nyt take away -annosten myyntiin etätyöntekijöiden lounaaksi ja perheiden koti-illalliseksi. Hallituksen päätöksellä ravintolat pysyvät suljettuina toukokuun loppuun saakka. Sulkemispäätös koskee ravintolassa syömistä ja juomista, sen sijaan keittiön saa pitää auki ja ruokaa myydä asiakkaan mukaan noudettuna tai kuljetettuna.

– Heti hallituksen suosituksen jälkeen teimme päätöksen sulkea ravintola normaalilta toiminnalta, minkä asiakkaat ymmärsivät hyvin, kertoo turkulaisen klassikkoravintolan Mamin omistaja ja kokki Marko Rauhala. – Todella lyhyessä ajassa saimme aloitettua take away konseptimme, kiitos meidän upeiden työntekijöiden. Mikä surullisinta, pystymme nyt työllistämään vajaa puolet henkilökunnastamme. Jos noutomyynti kasvaa riittävästi, saadaan yhdelle lisää töitä. Se olisi kaunis tarina, Rauhala tiivistää.

Aurajoen rannalla sijaitsevasta Mamista on helppo noutaa annokset itse mukaan etukäteen tilaamalla. – Pyrimme saamaan annokset minuutilleen valmiiksi ja tavoitteemme on, että ne ovat myös kotona lähes samanveroisia kuin ravintolassa normaalisti. Listaltamme löytyy nyt keittoja, salaattia ja kotiruokaa tiistaista perjantaihin ja lauantaina vähän fiinimpää arjen juhlaa. Haluamme olla osaltamme mukana helpottamassa asiakkaidemme kotiarkea.

Helsinkiläinen Ravintola Muru toimittaa nyt take away kotilounaita pöytiintarjoiltujen viini-illallisten sijaan. Ravintoloitsija ja Suomen Sommelier -yhdistyksen varapuheenjohtaja Samuil Angelov on huolissaan ravintolatyöntekijöiden tilanteesta. – Tarjoilijat ja sommelierit eivät enää pysty harjoittamaan omaa ammattiaan, mistä heille saadaan töitä?

– Meillä kokit valmistavat nyt kotilounaita ja salihenkilökuntaa on kuljettamassa annoksia ympäri pääkaupunkiseutua. Rakensimme viikossa take away -systeemimme tyhjästä ja yritämme nyt mimimoida vahinkoa, jotta saamme aikanaan normaalin ravintolatoiminnan jälleen jaloilleen. Asiakkaat ovat ymmärtäneet tilanteen hyvin ja paljon ollaan saatu kehuja ruoasta, Angelov kertoo.

– Ravintolat ovat meille erittäin tärkeitä yhteistyökumppaneita ja olemme aina tehneet tiivistä yhteistyötä heidän kanssaan, kertoo Altia Finlandin liiketoimintajohtaja Kari Kilpinen. – On kaikkien intressi, että ravintolat selviävät vaikean ajan yli. Haluamme omalta osaltamme olla mukana auttamassa niillä digitaalisen markkinoinnin keinoilla ja osaamisella mitä meillä on, Kilpinen summaa.

Kari Kilpinen, liiketoimintajohtaja, Altia Finland, puh. 0405070060 tai kari.kilpinen@altiagroup.com

Lukuisat ravintolat ympäri Suomen ovat mukautuneet poikkeusoloihin, ja tarjoilevat noutoruokaa nälkäisille. Haluamme kertoa näistä upeista yrittäjistä ja tukea heidän toimintaansa, lue maukkaat vinkit: www.viinimaa.fi/tuetaanravintoloita

#tuetaanravintoloita @viinimaa

Voit myös vinkata meille oman lähistösi take away -ravintolaa.

Altia on johtava pohjoismainen alkoholijuomayhtiö, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa viinien ja väkevien alkoholijuomien markkinoilla. Altia haluaa tukea modernin, vastuullisen pohjoismaisen juomakulttuurin kehitystä. Altian keskeiset vientibrändit ovat Koskenkorva, O.P. Anderson ja Larsen. Muita ikonisia pohjoismaisia brändejä ovat muun muassa Chill Out, Blossa, Xanté, Jaloviina, Leijona, Explorer ja Grönstedts. Altian liikevaihto oli 359,6 miljoonaa euroa vuonna 2019, ja yhtiö työllistää noin 650 ammattilaista. Altian osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.altiagroup.fi