Altor ostaa ELIXIAn

Altor Fund III (“Altor”) on allekirjoittanut sopimuksen, jolla se ostaa Norvestorilta Pohjoismaiden johtavan kuntosaliketjun ELIXIA Holding II AS:n.

ELIXIA on Norjassa ja Suomessa toimiva kuntosaliketju, joka laajensi äskettäin toimintansa Ruotsiin. Yhtiöllä on Norjassa 34, Suomessa 11 ja Ruotsissa 2 kuntosalia. ELIXIAn toiminta Pohjoismaissa alkoi vuonna 2000 ja sen pääkonttori on Oslossa. Yhtiön liikevaihto on noin 900 miljoonaa Norjan kruunua ja henkilöstömäärä noin 3 700 henkeä.

“ELIXIA on Pohjoismaissa alansa markkinajohtaja, jolla on kattava tarjonta ryhmä- ja yksilökuntoilupalveluja sekä muita palveluja korkealuokkaisissa kuntosalitiloissa. Olemme kaupan johdosta erittäin tyytyväisiä ja haluamme tukea yhtiötä sen kehittämisessä. Pohjoismaissa on mielestämme runsaasti kasvupotentiaalia”, Altor Equity Partnersin osakas Jaakko Kivinen toteaa.

“ELIXIAlla on vahvaa näyttöä kannattavasta kasvusta. Haluamme kehittää liiketoimintaa edelleeen uuden omistajan Altorin kanssa”, ELIXIAn toimitusjohtaja Ståle Angel kommentoi kaupan merkitystä.

“On vaikuttavaa, mitä Ståle Angel on johtoryhmänsä kanssa saanut yhtiössä aikaan viimeksi kuluneina 10 vuotena. Erityisen hieno suoritus on liiketoiminnan kaikkien osa-alueiden yhtenäinen ja systemaattinen toteutusmalli. Uskomme, että ELIXIAn palveluille on vahvaa kysyntää Pohjoismaiden eri kaupungeissa ja että Altorin Pohjoismainen tiimi on hyvin asemoitunut tukemaan yrityksen kasvua” Altor Equity Partnersin osakas Reynir Indahl kommentoi.

”Kuluneiden viiden vuoden aikana Norvestor on osaltaan kehittänyt ELIXIAa Pohjoismaiden johtavaksi kuntosaliketjuksi. ELIXIA on korkealuokkainen yhtiö, jolla on erinomainen toimintakonsepti ja huippuluokan johtoryhmä. ELIXIA on joka vuosi vallannut uusia markkinaosuuksia alan kasvavilla markkinoilla ja onnistunut myös uusien tuotteidensa ja palvelujensa toteuttamisessa. ELIXIA on ollut Norvestorille hyvä sijoitus ja uskomme sen olevan sitä myös seuraavalle omistajalle”, Norvestorin johtava osakas ja ELIXIAn johtokunnan puheenjohtajan paikasta luopuva Lars Grinde kertoo.

Kaupan toteutumisen arvioidaan tapahtuvan tavanmukaisten viranomaisilmoitusten jälkeen kesäkuussa.

Altorin neuvonantajina toimivat ABG Sundal Collier, McKinsey, Wiersholm ja PwC. Kaupan rahoittaa DnB NOR. Norvestorin ja ELIXIAn neuvonantajina toimivat UBS, Thommessen ja Deloitte.

Lisätietoja:

Jaakko Kivinen, osakas, Altor Equity Partners (+358 9 6829 4716)
Ståle Angel, CEO, ELIXIA (+47 9768 1350)

Altor

Altor-rahastot ovat yksityisiä pääomasijoitusrahastoja, joihin sisältyvät “Altor 2003 Fund”, sitoutunut pääoma 650 MEUR, “Altor Fund II”, sitoutunut pääoma 1 150 MEUR sekä “Altor Fund III”, sitoutunut pääoma EUR 2 000 MEUR. Altor-rahastojen neuvonantajana toimii Altor Equity Partners. Altor sijoittaa yrityksiin Pohjoismaissa ja keskittyy arvon luomiseen kasvun, strategisen kehittämisen ja toiminnan kehittämisen kautta. Vuonna 2003 tapahtuneen perustamisensa jälkeen Altor-rahastot ovat tehneet yli 30 merkittävää investointia ja yli 30 niihin liittyvää lisähankintaa. Investointeihin lukeutuvat Lindorff, Helly Hansen, Constructor, Sonion, Apotek Hjärtat, Carnegie, Papyrus, Wrist ja Byggmax. Lisätietoja on verkko-osoitteessa www.altor.com

Norvestor Equity

Norvestor Equity AS on alansa johtava pääomasijoitusrahastoyhtiö, jonka erikoisalana ovat pk-yritysten yritysostot Pohjoismaiden alueella. Yhtiön johtoryhmä perustettiin vuonna 1991 ollen siten yksi kokeneimmista pääomarahastoyhtiöistä Norjassa. Tähän mennessä toteutuneita pääinvestointeja on 45 ja lisäksi rahasto on osallistunut 171 lisähankintaan ja disinvestointiin. Norvestor Equity toimii sijoituskonsulttina yhtiöille Norvestor IV, L.P. ja Norvestor V, L.P. Molemmilla rahastoilla on nykyisin 10 sijoitusyhtiötä: Panorama Gruppen AS, Life Europe AB, BecoTek Metal Group AS, Nordic Vision Clinics AS, RenoNorden AS, Wema Group Holding AS, Advantec Holding AS, Apsis Group AB, Aptilo Holding AB ja Cegal Holding AS. Lisätietoja on osoitteessa www.norvestor.com