Amnesty: Toimittajia vaiennetaan väkivaltaisesti Myanmarissa

Myanmarin viranomaiset ovat kiristäneet medioihin kohdistuvia rajoituksia marraskuussa järjestettävien parlamenttivaalien alla. Journalisteja pyritään vaientamaan uhkailemalla ja häiritsemällä heidän työtään. Ainakin 10 journalistia istuu vankilassa, ihmisoikeusjärjestö Amnesty International sanoo.

Amnestyn Caught between state censorship and self-censorship: Prosecution and intimidation of media workers in Myanmar -raportti osoittaa, että vaikka Myanmar alkoi vuonna 2011 avautua poliittisesti, viranomaiset rajoittavat edelleen median edustajien ilmaisunvapautta monin tavoin. Vainoaminen on kiihtynyt viimeisen vuoden aikana, jolloin ainakin 10 journalistia on vangittu. Heistä kaikki ovat mielipidevankeja.

“Myanmarissa vaino on puettu edistyksen vaatteisiin. Viranomaiset tukeutuvat edelleen vanhoihin keinoihin, kuten pidätyksiin, valvontaan ja uhkailuun tukkiakseen niiden journalistien suut, jotka käsittelevät ’hankalia’ aiheita. Sananvapauden tila on heikentynyt maassa viimeisen vuoden aikana”, Amnestyn Suomen osaston maakohtaisen työn asiantuntija Anu Tuukkanen sanoo.

Myanmarin mediaympäristö on muuttunut dramaattisesti sen jälkeen, kun maata alettiin vuonna 2011 uudistaa. Maassa on nykyään lukuisia itsenäisiä sanomalehtiä ja tv-kanavia. Viranomaiset turvautuvat kuitenkin edelleen löyhästi muotoiltuihin lakeihin vangitakseen toimittajia.

Amnestyn haastattelemat toimittajat kertoivat, että vankeuden uhka ja jatkuva valvonta ovat johtaneet laajaan itsesensuuriin. Journalistit jättävät usein kirjoittamatta ”kielletyistä” aiheista, kuten armeijasta, radikaalista budhhalaisesta nationalismista ja rohingya-vähemmistön asemasta.

Unity-nimisen sanomalehden viisi työntekijää joutui vankilaan seitsemäksi vuodeksi heinäkuussa 2014, koska lehti julkaisi jutun salaisesta kemiallisten aseiden tehtaasta. Viime lokakuussa freelancetoimittaja Aung Kyaw Naing ammuttiin kuoliaaksi hänen ollessaan sotilaiden hallussa. Ruumiissa oli merkkejä kidutuksesta. Kuoleman tutkinta on aloitettu mutta ketään ei ole tuotu vastuuseen.

Myös lukemattomia muita mediatyöntekijöitä on häiritty ja uhkailtu työnsä vuoksi, erityisesti jos he ovat käsitelleet “sensitiivisiä” aiheita. Hyökkäysten takana ovat hallituksen lisäksi armeijan, tiedustelupalvelun sekä nationalististen buddhalaisryhmittymien jäseniä.

Viranomaiset myös turvautuvat pitkiin ja kalliisiin oikeusprosesseihin sulkeakseen kokonaisia media-alan yrityksiä. Yhdestä kriittisestä jutusta voidaan rangaista kokonaisia toimituksia.

“Kun myanmarilaiset menevät vaaliuurnille myöhemmin tänä vuonna, vapaan tiedonvälityksen rooli on tärkeämpi kuin koskaan. Kansalaisille on annettava tietoa tarjolla olevista vaihtoehdoista. Hallituksen on välittömästi vapautettava vangitut journalistit, jotka ovat vain tehneet työtään rauhanomaisesti. Myanmarin hallituksen on sitouduttava julkisesti kunnioittamaan ilmaisunvapautta ja kumottava kriittisten äänien hiljentämiseen tähtäävät lait”, Anu Tuukkanen sanoo.

“Kansainvälisen yhteisön on painostettava Myanmaria vapauttamaan vankilassa olevat journalistit ja muut mielipidevangit. Ulkomaailman on pidettävä tarkasti silmällä Myanmarin haurasta ihmisoikeustilannetta vaaleihin johtavina kuukausina.”

Caught between state censorship and self-censorship: Prosecution and intimidation of media workers in Myanmar -raportti tiedotteen liitteenä.

Anu Tuukkanen
Maakohtaisen työn asiantuntija