Amnesty: Tuomiojan ja Niinistön puhuttava järkeä Venäjän ulkoministeri Lavroville

Ulkoministeri Erkki Tuomiojan ja presidentti Sauli Niinistön on nostettava polttavat ihmisoikeuskysymykset esiin Suomessa vierailevan Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin kanssa, vaatii ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin Suomen osasto.

Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov vierailee Suomessa 9.-10. kesäkuuta. Ulkoministeriön tiedotteen mukaan Suomen ja Venäjän ulkoministerit keskustelevat Turussa muun muassa Ukrainan tilanteesta ja EU:n ja Venäjän suhteista.

"Suomen ulkopoliittisen johdon tulee vaatia Venäjää kunnioittamaan kansainvälisiä ihmisoikeusvelvoitteita. Tällä hetkellä perustavanlaatuiset kansalaisoikeudet – sananvapaus, kokoontumisvapaus ja yhdistymisvapaus – ovat vakavasti uhattuna Venäjällä", sanoo Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Venäjä on kahden viime vuoden aikana ottanut käyttöön kansalaisyhteiskunnan toimintaa ja ilmaisunvapautta rajoittavia lakeja, jotka ovat ristiriidassa Venäjän ratifioimien ihmisoikeussopimusten kanssa.

"Venäjän hallituksen pitää lopettaa kansalaisjärjestöjen ja ihmisoikeusaktivistien mustamaalaaminen. Yhdistymisvapautta rajoittava laki, jolla pyritään leimaamaan kansalaisjärjestöt 'ulkomaisiksi agenteiksi', tulee kumota tai muuttaa välittömästi", Johansson sanoo.

"Venäjä näyttää rajoittaneen kansalaisoikeuksia entisestään Ukrainan tilanteen ja Krimin miehityksen seurauksena. Venäjän ja Ukrainan suhteiden huononemista ei tule käyttää tekosyynä kansalaisvapauksien rajoittamiseen Venäjällä."

Amnesty vaatii ministeri Tuomiojaa ja presidentti Niinistöä nostamaan keskusteluissa esiin myös Venäjän miehittämällä Krimin niemimaalla tapahtuvat ihmisoikeusloukkaukset.

Krimillä pidätettyjä aktivisteja on asetettu syytteeseen terrorismista ja siirretty tutkintavankeuteen Moskovaan. Amnesty pitää Krimiä miehitettynä alueena, jolloin pidätettyjen siirto loukkaa Geneven sopimusta siviilien suojelusta. Amnesty uskoo pidätysten johtuvan siitä, että aktivistit ovat osallistuneet rauhanomaisiin mielenosoituksiin.

Väkivalta ja syrjintä Krimin tataariyhteisöä kohtaan ovat lisääntyneet miehityksen aikana. Amnesty kehottaa ministeri Tuomiojaa ja presidentti Niinistöä keskustelemaan ulkoministeri Lavrovin kanssa Krimin tataareihin kohdistuvista ihmisoikeusloukkauksista ja vaatimaan Venäjän viranomaisia sallimaan Etyjin ja YK:n ihmisoikeustarkkailijoiden pääsyn alueelle.

Frank Johansson
frank.johansson@amnesty.fi

Amnestyn raportti kokoontumisvapauden loukkauksista Venäjällä:

Tiedote raportista:

Amnestyn kannanotto Krimin tataarien syrjinnästä:

Amnestyn pikavetoomus Krimillä pidätetyistä aktivisteista: http://amnesty.org/en/library/info/EUR50/026/2014/en