Amnesty vaatii uutta EU-operaatiota Välimerelle

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International vaatii Brysseliin hätäkokoukseen kokoontuvilta Euroopan johtajilta välittömiä ja tehokkaita toimia tuhansien ihmisten hengen vieneen katastrofin ratkaisemiseksi. Välimerellä on kuollut alkuvuonna sata kertaa enemmän ihmisiä kuin viime vuonna samaan aikaan.

Amnesty julkaisee Europe’s sinking shame: The failure to save refugees and migrants at sea -raportin, joka sisältää aiemmista haaksirikoista pelastuneiden silminnäkijälausuntoja. Raportti osoittaa nykyisten operaatioiden riittämättömyyden ja ehdottaa ratkaisuja tilanteen parantamiseksi.

Amnesty vaatii, että Välimerelle perustetaan humanitaarinen operaatio, jolla on käytössään riittävästi laivoja, ilma-aluksia ja muita resursseja ihmisten pelastamiseksi.

”Brysseliin torstaina kokoontuvilla Euroopan johtajilla on historiallinen mahdollisuus päättää tämä humanitaarinen tragedia. Euroopan unioni sitoutui maanantaina vahvistamaan etsintä- ja pelastuskapasiteettia Välimerellä – sitoumus, joka jäsenmaiden tulee nyt muuttaa konkreettiseksi toiminnaksi”, sanoo Amnestyn Euroopan ja Keski-Aasian johtaja John Dalhuisen.

Italian merivoimien Mare Nostrum -pelastusoperaatio lopetettiin viime vuoden lopulla, minkä jälkeen pakolaisten ja siirtolaisten hukkumiskuolemat Välimerellä ovat lisääntyneet dramaattisesti. Jos kuolleiden määrät viimeisimmästä haaksirikosta vahvistuvat, jopa 1 700 ihmistä on kuollut Välimerellä tänä vuonna. Se on 100 kertaa enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.

Väite, että Mare Nostrum olisi houkuttanut pakolaisia ja siirtolaisia pyrkimään Eurooppaan on osoittautunut myytiksi: operaation jälkeen Eurooppaan vesiteitse pyrkivien ihmisten määrä on entisestään kasvanut. Pelkästään Italiaan on tullut tänä vuonna jo 24 000 pakolaista ja siirtolaista.

Mare Nostrum -operaation päättymisen jälkeen Euroopan unioni valtuutti EU:n rajavalvontaviraston Frontexin alaisen Triton-operaation valvomaan Välimeren vesiä. Triton ei kuitenkaan ole etsintä- ja pelastusoperaatio, ja sen toimialue ulottuu van 30 merimailin päähän Italian ja Maltan rannikoilta. Valtaosa venehavereista tapahtuu kauempana.

Frontex on itse myöntänyt, etteivät sen resurssit riitä valtavan merialueen vartioimiseen. Valtaosa pelastusoperaatioista onkin rannikkovartioston ja alueella liikkuvien kauppa-alusten harteilla, joita ei ole suunniteltu tai varusteltu meripelastustarkoituksiin. Nämä alukset ovat pelastaneet kymmeniätuhansia ihmishenkiä tänä vuonna, mutta niiden ei voida olettaa ratkaisevan nykyisenkaltaista valtavaa humanitaarista kriisiä. Laivastoalan yritykset ja järjestöt ovatkin kuvanneet tilannetta ”kestämättömäksi” ja vaatineet valtioita lisäämään resursseja ja tukemaan etsintä- ja pelastusoperaatioita.

”Uusi operaatio saataisiin käyntiin muutamassa päivässä”

Arvioiden mukaan yli 800 ihmistä kuoli viime lauantaina 18. huhtikuuta, kun kauppa-alus yritti pelastaa haaksirikkoon joutuneessa veneessä olleet ihmiset. Rannikkovartioston mukaan vene kaatui, kun kaikki veneessä olleet menivät samanaikaisesti sen toiselle laidalle.

Haaksirikoista selviytyneet ovat kertoneet Amnestylle samankaltaisista tapahtumista. Mohammad, 25-vuotias palestiinalainen mies Libanonista, pelastui 4. maaliskuuta tapahtuneesta onnettomuudesta. Vene, jossa hän oli, kaatui kun iso hinausvene lähestyi auttamaan haaksirikkoutuneita.

”He heittivät köysitikkaat… Monet yrittivät saada niistä kiinni ja vene kaatui… Putosin veteen… Immirdan, syyrialainen nainen, ja hänen yksivuotias poikansa kuolivat.”

Italian merivoimien kapteeni Massimiliano Lauretti kertoi Amnestylle, että humanitaarinen operaatio saataisiin pystyyn muutamassa päivässä käskyn saamisesta.

“Olemme valmiita: meillä on hyvin harjoitellut toimenpiteet ja kokemusta pelastusoperaatioista. Jos meitä pyydetään, saamme uudelleenaloitettua humanitaarisen operaation 48–72 tunnissa.”

Amnesty vaatii huomiseen hätäkokoukseen osallistuvia Euroopan valtion- ja hallituksenpäämiehiä perustamaan välittömästi tehokkaan operaation ihmishenkien pelastamiseksi Välimerellä. Ennen kuin operaatio on toiminnassa, EU-maiden on tarjottava Italialle ja Maltalle taloudellista ja logistista tukea etsintä- ja pelastusoperaatioiden parantamiseksi.

"Euroopassa on valheellisesti kuviteltu, että jos emme tee mitään, ihmisten tulo Eurooppaan pysähtyy. Viimeaikaiset tapahtumat ovat osoittaneet, ettei käsitys voisi olla kauempana totuudesta, ja sillä on katastrofaalisia seurauksia. Torstaina Euroopan johtajat voivat vihdoin tehdä konkreettisia toimenpiteitä. Tekosyiden keksimisen aika on ohi”, John Dalhuisen sanoo.

Pelastus- ja etsintäoperaatioiden lisäksi EU-maiden tulee nostaa pakolaiskiintiöitään ja lisätä laillisia maahantulokeinoja. Amnestyn Suomen osaston eduskuntavaalien alla tekemässä puoluekyselyssä kaikki eduskuntapuolueet kokoomusta ja perussuomalaisia lukuun ottamatta olivat sitä mieltä, että Suomen pitää lisätä laillisten maahantulokeinojen, kuten humanitaarisen viisumin käyttämistä. Uuteen eduskuntaan valituista kansanedustajista 47 sitoutui tavoitteen edistämiseen Amnestyn vaalikampanjassa.

Amnestyn raportti Europe’s sinking shame: The failure to save refugees and migrants at sea osoitteessa https://www.dropbox.com/s/scnxrfvb212te08/SARBriefingPDF.pdf?dl=0

Amnestyn edustajat vierailevat Lampedusassa ja Sisilian Cataniassa 23.–25.4. Haastattelupyynnöt: conor.fortune@amnesty.org tai 0044 (+) 7432633678.

Amnestyn Suomen osaston eduskuntavaalikampanja ja puoluekysely: https://www.amnesty.fi/eduskuntavaalit/