Amnestyn kuolemanrangaistusraportti 2014: Teloitusten määrä laski, kuolemantuomioiden nousi

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin vuosittain julkaistavasta kuolemanrangaistusraportista selviää, että viime vuonna maailmassa teloitettiin ainakin 607 ihmistä, mikä on 22 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2013. Sen sijaan kuolemantuomioita langetettiin yli kolmannes enemmän kuin edellisvuonna.

Hälyttävän monet valtiot perustelivat kuolemanrangaistusta vedoten ”kansalliseen turvallisuuteen” ja terrorismin ja rikollisuuden torjuntaan. Kuolemantuomioita langetettiin lähes 500 enemmän kuin vuonna 2013. Korkeaa lukua selittävät Egyptin ja Nigerian massatuomiot maiden epävakaan tilanteen vuoksi.

“Hallitukset, jotka sanovat käyttävänsä kuolemanrangaistusta rikollisuuden torjuntaan huijaavat itseään. Ei ole todisteita siitä, että teloituksen uhka toimisi parempana pelotteena kuin jokin muu rangaistus. On häpeällistä, että niin monet valtiot ympäri maailmaa teloittavat ihmisiä ’terrorismin’ nimissä”, sanoo Amnestyn Suomen osaston oikeudellinen asiantuntija Susanna Mehtonen.

Esimerkiksi Kiinassa, Pakistanissa, Iranissa ja Irakissa teloitettiin terrorismista epäiltyjä. Pakistan otti teloitukset käyttöön monen vuoden tauon jälkeen Peshawarin kouluiskun myötä ja teloitti seitsemän ihmistä joulukuussa. Teloitukset ovat jatkuneet tämän vuoden puolella.

Kiinassa viranomaiset käyttivät kuolemanrangaistusta aseenaan tukahduttaakseen levottomuuksia Xinjiangin autonomisella uiguurialueella. Jordania teloitti joulukuussa 11 murhasta tuomittua, kahdeksan vuoden tauon jälkeen. Hallitus perusteli teloituksia väkivaltaisen rikollisuuden kasvun pysäyttämisellä. Indonesia alkoi teloittaa huumeiden salakuljetuksesta tuomittuja ”julkisen turvallisuuden” takaamiseksi.

Vuonna 2014 tapahtui myös positiivista kehitystä: tilastoituja teloituksia oli edellisvuotta vähemmän, ja useat maat erityisesti Afrikassa ottivat askelia kohti kuolemanrangaistuksen kieltämistä.

Kiina, Iran, Saudi-Arabia, Irak ja USA teloittivat eniten

Maailmassa teloitettiin viime vuonna ainakin 607 ihmistä. Se on yli 20 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2013, jolloin teloitettiin 778 ihmistä. Luvut eivät kuitenkaan sisällä Kiinan teloituksia, joita on moninkertainen määrä. Amnesty uskoo, että maassa teloitetaan ja tuomitaan kuolemaan joka vuosi tuhansia, mutta tiedot pidetään valtionsalaisuutena joten niiden oikeaa määrää on mahdotonta tietää.

Viiden eniten teloittavan maan listalla olivat lisäksi Iran (289 virallisesti ilmoitettua teloitusta, lisäksi ainakin 454 teloitusta), Saudi-Arabia (ainakin 90 teloitusta), Irak (ainakin 61 teloitusta) ja Yhdysvallat (35 teloitusta).

Teloituksia toimeenpantiin 22 maassa, yhtä monessa maassa kuin vuonna 2013. Vielä vuonna 1995 Amnesty raportoi teloituksia 41 maassa.  Yhä useampi maa onkin lopettanut kuolemanrangaistuksen käytön.

”Luvut puhuvat puolestaan: kuolemanrangaistuksesta on tulossa historiallinen jäänne. Teloituksia toimeenpanevien maiden tulisi kysyä itseltään haluavatko ne edelleen loukata oikeutta elämään vai liittyä enemmistöön ja luopua tästä äärimmäisen julmasta ja epäinhimillisestä rangaistuksesta”, Susanna Mehtonen sanoo.

Piikki kuolemantuomioiden määrässä

Langetettujen kuolemantuomioiden määrä kasvoi dramaattisesti vuonna 2014 edellisvuoteen verrattuna. Kuolemaan tuomittiin ainakin 2 466 ihmistä, mikä on yli neljänneksen enemmän kuin vuonna 2013. Kasvu johtui pääasiassa kehityksestä Nigeriassa ja Egyptissä, joissa satoja ihmisiä tuomittiin kuolemaan.

Nigeriassa tilastoitiin viime vuonna 659 kuolemantuomiota, yli 500 enemmän kuin vuonna 2013. 70 sotilasta tuomittiin sotilastuomioistuinten massakäsittelyissä. Boko Haramia vastaan taistelleet sotilaat tuomittiin kapinoinnista.

Egyptissä tuomioistuimet langettivat ainakin 509 kuolemantuomiota, mikä on 400 enemmän kuin vuonna 2013. Huhtikuussa 37 ihmistä ja kesäkuussa 183 ihmistä tuomittiin kuolemaan epäoikeudenmukaisissa massaoikeudenkäynneissä.

Teloitusmetodit ja teloituksiin johtaneet rikokset vaihtelivat

Vuonna 2014 teloitettiin muun muassa mestaamalla, hirttämällä, myrkkyruiskeella ja ampumalla. Julkisia teloituksia järjestettiin Iranissa ja Saudi-Arabiassa.

Teloituksiin johtivat esimerkiksi ryöstöt sekä huume- ja talousrikokset, mutta myös ”aviorikos”, ”jumalanpilkka” ja ”noituus”, joita ei Amnestyn mielestä pitäisi luokitella rikoksiksi. Monet maat langettivat kuolemantuomioita myös poliittisten ”rikosten” varjolla ja teloittivat toisinajattelijoita. Esimerkiksi Pohjois-Koreassa, Iranissa ja Saudi-Arabiassa hallitukset käyttivät kuolemanrangaistusta hiljentääkseen poliittisia toisinajattelijoita.

Kuolemanrangaistus eri puolilla maailmaa

Eurooppa ja Keski-Aasia: Vain Valko-Venäjä teloitti

Kuolemanrangaistus on alueen maista käytössä ainoastaan Valko-Venäjällä. Maassa teloitettiin ainakin kolme ihmistä, mikä päätti kahden vuoden tauon teloituksissa. Teloitukset toimeenpantiin salassa, ja teloitettujen perheille ja lakimiehille kerrottiin asiasta vasta jälkikäteen.

Lähi-itä ja Pohjois-Afrikka: Valtaosa teloituksista Iranissa, Irakissa ja Saudi-Arabiassa

Iran, Irak ja Saudi-Arabia vastasivat 90 prosentista alueen teloituksista ja 72 prosentista koko maailman teloituksista (pl. Kiina). Teloituksia toimeenpantiin kahdeksassa maassa, mikä on kaksi enemmän kuin vuonna 2013. Kuolemantuomioita langetettiin 16:ssa eli valtaosassa alueen maista. Teloitusten kokonaismäärä alueella oli 491, mikä on lähes 150 vähemmän kuin edellisvuonna. Luvut eivät kuitenkaan sisällä satoja vahvistamattomia teloituksia Iranissa, jotka mukaan laskettuna yksin Iranissa teloitettiin viime vuonna 743 ihmistä.

Afrikka: Vain kolme maata teloitti

Edistystä tapahtui etenkin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Teloituksia toimeenpantiin vain kolmessa maassa, Päiväntasaajan Guineassa, Somaliassa ja Sudanissa, ja yhteensä 46 ihmistä teloitettiin. Edellisvuonna viisi Afrikan maata teloitti 64 ihmistä. Madagaskar otti askeleen kohti kuolemanrangaistuksen lakkauttamista kun maan kansalliskokous hyväksyi lakiesityksen aiheesta. Presidentin täytyy vielä vahvistaa laki ennen sen voimaan astumista.

Amerikat: Yhdysvallat edelleen maanosan ainoa teloittaja

Yhdysvalloissa teloitettiin viime vuonna 35 ihmistä, mikä on neljä vähemmän kuin vuonna 2013. Vankeja teloitettiin vain seitsemässä osavaltiossa, ja neljä osavaltiota (Teksas, Missouri, Florida ja Oklahoma) vastasi 89 prosentista kaikista teloituksista. Washingtonin osavaltio keskeytti kuolemantuomioiden toimeenpanon helmikuussa. Kuolemantuomioiden kokonaismäärä laski 77:ään edellisvuoden 95:stä.

Aasia: Kiina teloittaa enemmän kuin muut maat yhteensä

Aasiassa ja Tyynenmeren alueella teloituksia toimeenpantiin yhdeksässä maassa, mikä on yksi vähemmän kuin vuonna 2013. Alueella raportoitiin 32 teloitusta, mutta luku ei sisällä Kiinan ja Pohjois-Korean teloituksia, joiden lukumäärää on mahdotonta vahvistaa. Tyynenmeren alueella kuolemanrangaistusta ei käytännössä käytetä, mutta Papua Uuden-Guinean ja Kiribatin hallitukset ottivat kielteisiä askelia kohti teloitusten uudelleen aloittamista ja kuolemanrangaistuksen käyttöönottoa.

Susanna Mehtonen
Oikeudellinen asiantuntija