Amnestyn vaali-ilta: Anna äänesi naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International järjestää vaalipaneelin kansainvälisen naistenpäivän alla torstaina 5. maaliskuuta Helsingin Lavaklubilla.

Amnestyn Joku raja! -verkosto sekä Naisjärjestöt yhteistyössä NYTKIS ry järjestävät kansainvälisen naistenpäivän kunniaksi ohjelmallisen vaali-illan, jonka teemana on naisiin kohdistuva väkivalta.

Tapahtumassa keskustellaan Istanbulin sopimuksesta, joka on ensimmäinen eurooppalainen, sitova ja kattava naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan vähentämiseen tähtäävä ihmisoikeussopimus. Suomi ratifioinee sopimuksen tänä vuonna.

Tilaisuudessa kuullaan eduskuntavaaliehdokkaiden ja asiantuntijoiden ajatuksia naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämisen keinoista. Vaalipaneeliin osallistuvat Soili Haverinen (KD), Veronika Honkasalo (Vas.), Anna Jungner-Nordgren (RKP), Arja Juvonen (PS), Antti Kaikkonen (Kesk.), Johanna Sumuvuori (Vihr.), Nina Suomalainen (Kok.) ja Pilvi Torsti (SDP).

Paneelia edeltää lyhyt johdantokeskustelu, jossa ovat mukana kirjailija Laura Gustafsson, professori Kevät Nousiainen sekä Naisasialiitto Unionin pääsihteeri Milla Pyykkönen. Keskustelun ja paneelin juontaa toimittaja Johanna Korhonen.

Anna äänesi naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan ­– ohjelmallinen vaali-ilta to 5.3. Lavaklubilla (Läntinen Teatterikuja 1, Helsinki). Ovet aukeavat klo 17. Eduskuntavaalikeskustelu klo 18–20, minkä jälkeen ohjelma jatkuu n. klo 22 asti. Illassa mukana Teatteri Kipinä ja musiikkia: Aamu Aurora, Ida Szulc ja Anton, Lily Gilders ja Berlin Nun. Tila on esteetön ja tilaisuus tulkataan viittomakielellä. Vapaa pääsy.

Tapahtuma Facebookissa:

Katariina Heikkinen
Sukupuoleen ja seksuaalisuuteen perustuvan syrjinnän asiantuntija
katariina.heikkinen@amnesty.fi