Asevienti Egyptiin on pysäytettävä verenvuodatuksen lopettamiseksi

Hallitusten on keskeytettävä sellaisten aseiden vienti, joilla Egyptin turvallisuusjoukot ovat hajottaneet mielenosoituksia väkivaltaisesti, ihmisoikeusjärjestö Amnesty International vaatii.

Amnestyn analysoimista asekaupoista selviää, että Egyptiin on viime vuosina viety kymmeniätuhansia aseita kymmenien miljoonien dollarien arvosta. Esimerkiksi Espanja, Italia, Kiina, Kypros, Ranska, Saksa, Serbia, Sveitsi, Tšekki, Turkki ja Yhdysvallat ovat vieneet Egyptiin aseita ja ammuksia, joita käytettiin elokuun 14. päivän verilöylyssä.

Egyptiin on viety muun muassa sotilaskäyttöön tarkoitettuja aseita, haulikoita, mellakantorjunnassa käytettäviä välineitä ja ammuksia sekä panssaroituja ajoneuvoja ja sotilashelikoptereita.

“Egyptille vastuuttomasti toimitettuja aseita käytetään mielenosoitusten väkivaltaiseen hajottamiseen. Asevienti on jäädytettävä kunnes väkivallanteoista tehdään pikaisesti täydellinen ja puolueeton selvitys. Yhtäkään asetta ei saa viedä Egyptiin ennen kuin viranomaiset pystyvät osoittamaan, että turvallisuusjoukot eivät käytä niitä vastoin lakeja”, sanoo Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Egyptin turvallisuusjoukot ovat käyttäneet aseita, kyynelkaasua, panssaroituja ajoneuvoja ja puskutraktoreita hajottaessaan syrjäytetyn presidentin Mohammed Mursin kannattajien leirejä Kairossa. Maanantaihin mennessä kuolleita oli 900. Sunnuntaina Egyptin sisäministeri kertoi Amnestylle, että 69 turvallisuusjoukkoihin kuulunutta on kuollut levottomuuksissa. Maanantaina 25 varusmiestä, jotka palvelivat mellakkapoliisissa, kuoli aseellisessa hyökkäyksessä Pohjois-Siinailla.

“Tällä viikolla nähty ylimitoitettu ja perusteeton tappavan voiman käyttö on osa kaavaa, joka on toistunut Egyptissä vuosia. Muutama kuukausi sitten YK:ssa hyväksytty kansainvälinen asekauppasopimus on toimeenpantava pian”, Johansson sanoo.

EU:n ulkoministereiden on tarkoitus tavata tänään Brysselissä ja keskustella Egyptin tilanteesta. Amnesty vaatii kaikkia jäsenvaltioita noudattamaan asevientiä koskevaa EU:n yhteistä kantaa. Sen lisäksi Amnesty vaatii, että jäsenvaltiot kunnioittavat kansainvälisen asekauppasopimuksen ihmisoikeuksia koskevia ehtoja. Kaikki EU:n jäsenmaat ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

YK:n yleiskokous hyväksyi huhtikuussa kansainvälisen asekauppasopimuksen (Arms Trade Treaty, ATT). Sopimuksen mukaan aseita ei saa viedä, jos on olemassa riski, että niitä tullaan käyttämään vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin. Amnesty vaatii, että kaikki valtiot allekirjoittavat ja ratifioivat sopimuksen ja viivyttelemättä toimeenpanevat sen ihmisoikeuksia koskevat säännöt.

Taustaa eri maiden aseviennistä Egyptiin Amnestyn kansainvälisillä sivuilla:

Frank Johansson
p. +358 50 367 6311